rotte C-toets op Juno6

Origineel geplaatst door Boost303
Nog een juno toestenvraagje: Ik heb namelijk een juno2 waar een toets het helemaal niet meer doet. Ik ben ook geen elektronica expert en ik ben al helemaal niet rijk

wat zou ik het beste kunnen doen?



de juno2 en de jx8p hebben een bekend toetsen probleem ze hebben last van oxydatie (al van de fabriek uit)
je kan de kontakten oppoetsen en dan moet hij het weer doen maar het probleem kan na verloop van tijd weer terug komen (foutje van roland of de fabriek die de toetsen borden maakte toen der tijd)
 
Haal het contactje er uit of wat het ook is en verwissel het met het contactje van de hoogste of laagste toets (afhankelijk van welke je het meest gebruikt)

Gebruik in ieder geval NOOIT contactspray!!!!!!! Argh!!
 
Eerst insmeren met vaseline en daarna pas contactspray gebruiken.

Stof e.d. dat aan de contactspray blijft plakken kun je dan gemakkelijker verwijderen.
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Ik heb dat toetsenbord wel opengemaakt ;)

Er wordt door de toets een dun metalen plaatje tegen een ijzeren draad aangeduwd die onder alle toetsen doorloopt. Soms is dat plaatje een beetje verbogen...en dan kan die dubbel contact maken.

Ik wist niet dat ook Roland vroeger dit soort keyboards gebruikt heeft. Weer wat geleerd. :) In het geval dat het plaatje verbogen is, buig het plaatje voorzichtig recht (nee, echt?). Verwijder eventueel stof met een droge stofdoek. Mocht dit het probleem nog niet oplossen, dan is de kans groot dat er een oxidatielaagje op het plaatje of op de ijzeren stang zit. Probeer dit eerst met wat alcohol op een doek te verwijderen en als het echt niet anders kan, gebruik dan kontaktspray (probeer het spuiten op plastic en rubberen onderdelen te vermijden) om het vuil los te weken. Verwijder het vuil en de resten kontaktspray met een doek.
 
Back
Top