DX7 mk1 vs mk2 -- hoor je het?

jvq

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2016
Berichten
530
Locatie
Amsterdam
Voor de liefhebbers. Een van deze wavjes is een TX7 (wat gelijk heet te zijn aan de DX7 mk1 qua sound), de andere is een DX7-IID. Zelfde patch, zelfde MIDI data. Zo goed mogelijk op hetzelfde volume opgenomen, en daarna genormaliseerd met Audacity.

yamaha 1

yamaha 2

Ik twijfel zelf erg of ik wel verschil hoor. Een beetje suf, want ik heb die TX7 erbij gekocht voor de 'mk1 sound'. Misschien is dat (voor mijn oren) flauwekul. :) Maar FM is mooi dus ik ben blij met de extra 16 stemmen polyfonie, dat wel.
 
Ik hoor toch wel een (voor mij) duidelijk verschil hoor. Wav nr1 klinkt iets minder clean vind ik. Misschien is het omdat ik Wav nr2 een stuk 'metaalachtiger' vind klinken?
Wav2 lijkt wel een 'opgekuiste versie' van wav1.

Als ik zou moeten kiezen, zou ik voor nr1 gaan. Die heeft iets meer karakter vind ik.

Just my 2cents :)
 
Dacht altijd dat een tx7 het zelfde was als een dx7s. Het was iets met bit rate
sound kaart 8 bit daarna sound kaart 16 bit. Maar of die eerste in de tx7 zit geen idee.
 
Laatst gewijzigd:
De MKII heeft meer hoge boventonen, "schreeuwt" meer. De 1 heeft een rondere bas, die steviger is en ook minder dat scherpe randje heeft. MK1 FTW.

De 1 was 12 bit, de 2 16 bit.
 
Ja in de service manual van de TX7 kan je lezen dat er een 12 bit DAC in zit, vs een 16 bit DAC in de generatie DX7-II/DX7-S/TX802. De TX7 zou toch echt eerste generatie moeten zijn, maar misschien hebben ze daar al bepaalde technische "problemen" opgelost. Ik lees bijvoorbeeld in recensies uit de tijd dat de DX7-II minder ruist dan de DX7-mk1 maar ik hoor geen opvallend verschil in ruis tussen de TX7 en de DX7-II. Misschien was de TX7 al wat cleaner, al had hij nog steeds de 12 bit DAC.

(Je moet natuurlijk niet naar de hoofdtelefoonuitgang luisteren want die ruist verschrikkelijk in allebei.)

Oh en dit had ik niet duidelijk gezegd: die wavjes waren bedoeld als blinde test. "yamaha1" is de DX7-II, "yamaha2" is de TX7.

Alleen in de allereerste attack van het TX7 wavje ("yamaha2") meen ik iets te horen wat 'ronder' / 'bassiger' is, maar na 5 noten ben ik dat al vergeten. Ik vind het errrrg subtiel. Wat ik tot nu toe hoor vind ik de moeite van "twee generaties DX7 in huis" eigenlijk niet waard en dat is een klein beetje sneu voor mijzelf omdat ik daar net geld aan heb uitgegeven.

Ik post dit zodat anderen hun eigen conclusies kunnen trekken. Misschien moet ik zelf gewoon nog wat beter leren luisteren. :)

En voor de duidelijkheid, ik heb geen interesse in een 'mk1 vs mk2' flamewar, ik vind het allemaal prachtig, maar ik ben verbaasd hoe subtiel het is.
 
Volgens de service manuals is de DAC in zowel de originele DX7 als de TX7 een Rohm BA9221. Wel grappig, dat is een current source DAC ipv een voltage source DAC. Heb ik niet eerder gezien (maar wat weet ik nou :) ).

In de DX7II zit een Burr-Brown PCM54HP 16-bit DAC. De PCM54 zit overigens in wel meer apparaten uit die tijd, bijvoorbeeld ook in de Roland D50.
 
"yamaha1" is de DX7-II, "yamaha2" is de TX7.
Heb eerst de voorbeelden beluisterd, zonder dit te weten. Mijn voorkeur gaat naar "yamaha2", want de eerste klinkt naar mijn smaak wat tam. Het verschil is meer dan subtiel, het is vrij duidelijk te horen.
 
Ik heb het alleen nog maar beluisterd met hoofdtelefoons (Sennheiser HD-25 en HD-600). Zal het ook eens op de luidsprekers van mijn stereo proberen (ik heb geen studio monitors).

Ik heb nog wat meer zitten lezen over de techniek. Hier is een typische gearslutz thread met veel stomme opmerkingen en trollen, maar ook een paar mensen met veel verstand ervan die interessante dingen zeggen. Voor wie dit leuk vindt, lees de posts van 'acreil' daar. Die persoon schrijft hier ook leuk over hoe de technische beperkingen van (80s) digitale synthese het geluid kleuren. Enfin.

Die 'acreil' schrijft ook ergens dat de DX7 mk1 ruist vanwege een vactrol (opto-electrische VCA) voor het volumepedaal. Dat heb ik even na zitten pluizen en je ziet het inderdaad in het blokdiagram, en in het schema.

dx7-mk1-output.png


Dit vind ik interessant want de TX7 heeft die extra vactrol VCA niet in zijn signaalpad. Misschien dat ik daarom de beruchte mk1-ruis niet hoor!

Ik zie net dat ik mijn wavjes verkeerd geupload heb, die links gaan over twee weken stuk. Hier twee nieuwe links, naar dezelfde bestanden:

yamaha 1

yamaha 2
 
Betekent dat doorlussen en voetpedaal overslaan veel ruis wegneemt?
 
blanka: ik weet niet wat je bedoelt met doorlussen. Als je die vactrol over wilt slaan zul je waarschijnlijk een mod moeten doen, ik weet er te weinig van om te zeggen hoe dat zou moeten.

Ik weet ook niet of de ruis alleen maar door de vactrol komt, of dat ze misschien wat steken hebben laten vallen met shielding. In de TX7 bijvoorbeeld zit op een plek een metalen plaat tussen twee PCB's om de analoge eindtrap af te schermen, misschien hadden ze dat niet of minder in de DX7 mk1. Of misschien ook wel, ik heb er geen dus ik kan het niet goed zeggen.

En of die vactrol ruist, dat is speculatie. Maar in de DX7-II zit die ook niet meer, daar is het volumepedaal digitaal gedaan.
 
... vactrol ...
Een ander verschil dat een heel klein beetje bijdraagt is dat een vactrol het signaal iets vervormt. Bij lagere voltages domineert de 2e harmonische (wat nog niet zo slecht klinkt), bij hogere voltages over de LDR zal de 3e harmonische sterker worden (wat minder fraai klinkt). Maar de vervorming zal meestal zo gering zijn dat dit verschil heel subtiel is, als je het al zult opmerken. In dit geval zal een verschil waarschijnlijk vooral te maken hebben met de gebruikte DACs, vermoedelijk.
 
FFT plots van beide files

#1 Yamaha TX7 (12 bit)
http://oi66.tinypic.com/ix85g2.jpg

#2 Yamaha DX7II (16 bit)
http://oi67.tinypic.com/20huf5f.jpg

De FFT plots zijn niet helemaal vergelijkbaar omdat het einde van beide voorbeelden verschilt (niet even lang, #1 stopt bij 0:41 met een langere noot en #2 gaat door)

FFT plots en klank zijn bijna gelijk.... maar mijn voorkeur gaat toch naar #1, de TX7
Klinkt alsof er toch wat meer energie/leven in de hogere frequenties zit.
Misschien juist het gevolg van lichte distortion/vervorming (a la Exciter) door lagere DAC resolutie?
#2 lijkt op # 1 door een Low Pass filter.

Overigens zegt Wikipedia dat het om wel een 16 bit DAC gaat maar met 15 bits resolutie.
Three improved models classed as the DX7 II family were released between 1987 and 1989, all of which featured updated internal circuitry and a restyled case. These were, in ascending order of number of features:

the DX7s (single), which increased the internal patch memory, considerably improved the implementation of MIDI, and improved output sound fidelity from the mark I's 12-bit floating point DAC + 2 bits of analogue companding (equivalent to 14 bits of dynamic range but not signal-to-noise ratio) to a full linear 15 bits (a 16-bit DAC with the least significant bit tied off, nonfunctional)
 
Laatst gewijzigd:
Ja. Ik begin ook langzaam meer verschillen te horen.

@fourier Ik zal kijken of ik een paar riedeltjes over het hele toetsenbord kan doen. Dat is wat je bedoelt met 'het hele bereik' hoop ik? Want het hele bereik qua timbres en en muzikale mogelijkheden, zo veelzijdig ben ik niet en zo goed ken ik FM ook nog niet. :)
 
DX7 MK1 klinkt anders door digitale ruis , voegt iets toe aan het geluid :)
Deze ruis is minder bij bijvoorbeeld de DX7 MK II.
 
Back
Top