Vondst: Hohner Symphonic 31

shiftr

DIY!
Lid sinds
29 december 2004
Berichten
1.235
Locatie
Zwolle
Vond deze in de kringloop:

Hohner Symphonic 31

Heeft een klein brommetje en de vibrato werkt niet.
Verder klinkt hij erg goed. Zit een deksel bij en is bijna als nieuw.
Alleen de pootjes voor het onderstel missen.

Kent iemand dit orgel? Of heeft meer info?
 

Attachments

  • 20180305_164617.jpg
    20180305_164617.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 205
Ik schat zo maar in dat dit één van de vele orgeltjes van het type elektrisch harmonium is.
Dus zeg maar, een blaasbalg orgel (denk aan harmonica geluid) met een elektrische ventilator.

Of is het echt een transistor orgeltje? (Dus a la Farfisa / Philicorda?)
 
Ding is van eind jaren 60. Volledig discreet. Geen buizen, maar ook nog geen IC's. Gebruikt lekker oude componenten qua condensatoren en weerstanden. De prints hebben opschrift, dus voor iemand met een beetje elektronicakennis moet hij makkelijk te repareren zijn. De brom kan een uitdaging zijn, maar de vibrato...dat ding bevat welgeteld 19 componentjes. Meet de switch en de trimpots door, vernieuw alle soldeerverbindingen. Heb je het dan nog niet gevonden, vervang dan de condensatoren. Werkt hij dan nog niet, de torren. Werkt hij dan nog niet, de weerstanden. Op dat moment heb je alles vernieuwd. :) Tenminste, dat is de vibrato osc. Ik veronderstel dat die daarna gewoon de (top) oscillators ingeduwd wordt er er op verbindingen na dus niks fout kan zijn.
 
Gaaf! Hoort die brom er niet gewoon bij? ;)

Toen ik die eerste foto zag dacht ik trouwens ook dat het zo'n elektrisch luchtorgel was.
 
Ding is van eind jaren 60. Volledig discreet. Geen buizen, maar ook nog geen IC's. Gebruikt lekker oude componenten qua condensatoren en weerstanden. De prints hebben opschrift, dus voor iemand met een beetje elektronicakennis moet hij makkelijk te repareren zijn. De brom kan een uitdaging zijn, maar de vibrato...dat ding bevat welgeteld 19 componentjes. Meet de switch en de trimpots door, vernieuw alle soldeerverbindingen. Heb je het dan nog niet gevonden, vervang dan de condensatoren. Werkt hij dan nog niet, de torren. Werkt hij dan nog niet, de weerstanden. Op dat moment heb je alles vernieuwd. :) Tenminste, dat is de vibrato osc. Ik veronderstel dat die daarna gewoon de (top) oscillators ingeduwd wordt er er op verbindingen na dus niks fout kan zijn.

Dank! Dat is info waar ik wat mee kan :)

Ik denk voor de brom misschien de grote elko's in de voeding te vervangen? Ik heb dat ooit bij een oude buizenversterker gedaan en dat hielp.
 
Ik zou eerst eens even goed uitpluizen of de brom niet te maken heeft met een aardlus.
Oftewel: uitproberen of de brom verdwijnt met wel- of geen randaarde gebruiken op de netstroom stekker.
Als het zo is dat de brom verdwijnt als je wel randaarde gebruikt dan ben je klaar.
Als het zo is dat de brom juist verdwijnt als je géén randaarde gebruikt kan je er voor kiezen de unit zo te blijven gebruiken en in de toekomst mogelijk kortsluiting met de dood tot gevolg te ervaren, of eventueel een speciale audio kabel te maken zonder aardeverbinding. (of desnoods zelfs een DI tussen het orgel en de mixer/audio kaart te zetten).
 
Voor de vibrato: na het doormeten van de switch en (stel)pots, zou ik eerst maar die twee elco's vervangen.
 
Back
Top