Midi to CV converters en CV

W07

Stamgast
Lid sinds
5 januari 2016
Berichten
264
Ben de wereld van CV en vintage synths an het verkennen, en ik wil me een Midi to cv converter aanschaffen.
Heb al heel wat gelezen, maar soms kom je toch sneller iets te weten door te vragen.

dus:

Op het eerste zicht zijn deze 3 de meest beschikbare opties:

Doepfer Dark link - 129 euro
MIDI/usb in
glide/gate/note/pitchbend/velocity/aux uitgangen

Doepfer MCV4 -118 euro
1 gate
4 CV out op 2 stereojacks

Kenton Pro Solo - 190 euro
Gate, Note en 1 aux CV
interne LFO

flexibel, kan zowel V/Oct als Hz/V

ivm V/oct en V/Hz
op de kenton pro staat boven de aux output 'HZ/V'
betekent dit dat deze geen V/oct scaling kan doen?
Misschien is dat ook niet nodig als je geen pitchtracking moet doen en gewoon een ander soort parameter moduleert?

Iemand ervaring met de verschillen tussen deze doosjes? of een voorkeur?

Voorlopig heb ik enkel een SH101, in de toekomst komt er waarschijnlijk wel een Dreadbox en Pittsburgh Microvolt bij. Als ik het goed begrijp volgen deze allemaal de V/oct route? en vooral korg en yamaha zijn HZ/V?

tips en links naar YT filmpjes of websites/documenten die goed zijn om hier meer over te weten te komen zijn zeker welkom!
 
Zelf heb ik ervaring met de Doepfer MCV4 en de Kenton pro solo. De Doepfer gaf altijd gelazer en was lastig in te stellen. Hij werkte redelijk stabiel met Roland synths maar met de Korg MS serie was het totaal onbruikbaar, in totaal heb ik er drie gehad en kon er niet mee overweg.

Uiteindelijk een Kenton gekocht en dat werkte meteen goed en zeer stabiel met zowel Roland, Moog en Korg MS synths. De Kenton kan v/oct en hz/v aan zonder problemen.
 
Zelf heb ik ervaring met de Doepfer MCV4 en de Kenton pro solo. De Doepfer gaf altijd gelazer en was lastig in te stellen. Hij werkte redelijk stabiel met Roland synths maar met de Korg MS serie was het totaal onbruikbaar, in totaal heb ik er drie gehad en kon er niet mee overweg.

Uiteindelijk een Kenton gekocht en dat werkte meteen goed en zeer stabiel met zowel Roland, Moog en Korg MS synths. De Kenton kan v/oct en hz/v aan zonder problemen.

Ik kan dit beamen :mega: Ben ook fan van Kenton. En ze hebben hele goede service.
 
Ik heb ervaring met de Doepfer MCV4, MCV8, Kenton pro-2, Kenton Pro Solo en de Kenton pro-2000MK1 en MK2. De Kentons hebben een betere menu interface en zijn voor mij altijd de meest betrouwbare converters geweest. Als je veel cv inputs hebt of een modulair, is vooral de Kenton pro200 fantastisch.
 
Thanks, was wat ik al vermoedde.

Kenton Pro is 380 euro, 2stemmige output en 6 aux cv's +2lfo's, maar die zijn 12 bit ipv 16bit. Waarschijnlijk is dat verschil niet te horen of zo belangrijk, komende van een 127-step midi signaal, tenzij je met pitch/tuning bezig bent.

De arturia Keystep route lijkt me ook wel nog interessant, Ik denk dat die ook als converter kan gebruikt worden. Maar dan heb ik geen LFO, wat ik ook wel een plus vind. Ook de meeste moderne synths hebben cv in, en een extra lfo komt altijd van pas.

Ben aan het twijfelen tussen Kenton solo en Keystep.
Een extra keyboard en de toffe sequencerfuncties van de keystep zouden wel van pas komen.
Maar de LFO, betrouwbaarheid en flexibiliteit van de kenton ook.

Hmm, Zo word de vraag alsmaar meer, welke koop ik eerst? :duivels:
 
Ik kan de Mutable Yarns aanbevelen. zeker de 4 kanaal mode of de 2+2 mode is heel fijn. Daarnaast een MIDI processor, ARP en een sequencer functie.

Een V/Oct naar Hz/V module kan je goedkoop vinden. even googlen op VC/Oct to MS20. Zo werkt een Korg SQ-1 sequencer ook als converter

een probleem met de goedkopere MIDI interfaces (zoals de Doepfer) is dat deze op een trager 12bit systeem werken, en de duurdere (Kenton / Mutable) op 16 bit werken.
 
De Korg SQ-1 werkt als converter overigens niet helemaal mooi met een ms10 of ms20, ik heb er nogal wat stemming problemen mee gehad.
 
Ik heb ook sinds een tijdje een Poly van Polyend...een 8voudige midi to CV/Gate met velocity en modulation per kanaal. Werkt echt heel goed en super strak. Het is een eurorack module maar ik heb mijn SH101 en Pro One er ook mee aangestuurd en dat werkt heel goed. Zit helaas geen Hz/V op maar dan is de SQ-1 idd een goede oplossing.
 
Voorlopig ben ik nog niet aan eurorack toe.
Al begint die afgrond wel heel erg gapend te worden :)

Grappig heb ik vandaag een oplossing van 1.60euro gevonden:
ben 2 overgansstukjes mono-jack naar minijack gaan kopen, en heb de Expert Sleepers Silent Way demo gedownload.

Duurde ff om alles te doen werken, was niet zeker of mijn geluidskaart dit kon
(ter info: de RME UFX II hoofdtelefoon uitgangen zijn wel degelijk DC-coupled)
maar nu werkt het perfect.

Trackt super tight en ritmisch ook zo strak als iets, wschlk beter dan met midi dat zowieso een beetje latency heeft.

De demo werkt ongeveer 20 min ofzo, daarna moet je hem herladen, maar eenmaal je de calibratie-preset file opgeslagen hebt is dat snel gebeurd. En 20 minuten is wel genoeg om een sequentie te bedenken en op te nemen.

Ga nog zien of ik de plugin koop (50 eur), eenmaal ik weet hoe consistent/stabiel het is en of ik het herladen vervelend genoeg vind.
De LFO-functie ga ik straks ook wel eens uitgebreid bestuderen.
 
Vergeet in je vergelijking ook niet de Arturia Keystep (en Beatstep). Goedkoop, maar kan ook als MIDI/CV converter dienen en kan V/Oct en Hz/V aan.

Ik weet niet of ze onderhand de betrouwbaarheid al op orde hebben en hoe goed de tracking is.
 
+1, ik heb ze allebei, maar ik had ze tot voor een week geleden nooit als midi to cv gebruikt, dat werkt echter als een trein.
 
Back
Top