Casio...

De CZ101 was mijn eerste polyfoon.. ooit nieuw gekocht in '85 in de uitverkoop voor 900 gulden dacht ik, en.. heb em nog steeds :)
Heb de CZ1 ook trouwens.. op de velocity polyfonie en chorus na exact dezelfde mogelijkheden qua klank.

Wat in de video niet helemaal duidelijk te horen is dat de golfvormen bij het opnieuw triggeren resetten.. bij een lichte detune hoor je iedere keer hetzelfde verloop van de zweving tussen de oscs net zoals bij een sample.
Bij een Oberheim,klinkt elke keer dat je een toets indrukt verschillend. Daarbij is het geluid van een Oberheim meer random omdat er iedere keer verschil is in tuning, waar het bij de Casio allemaal digitaal in tune is en daardoor minder leeft.. maar ik vind zowel de Oberheim als de Casio erg fijne synths :)

Hieronder mijn ode aan de Casio CZs.. al het synth gebeuren plus nog wat drums/synth percussie, allemaal met de CZ1 gedaan..
Wel alles als losse tracks opgenomen uiteraard, hier en daar ge-EQed en gelayerd.

https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-kisses
 
Ja kei leuk dus!

Ik heb zelf een OBX en geen Casio CZ101.
Maar de youtube vind ik wel vrij overtuigend.

Nou ben ik wel een klein beetje bevooroordeeld want ik heb namelijk een Casio FZ10m en VZ10m en die vind ik beide zeer vet zeg maar :D:D
 
misschien ligt het aan mijn oren /computer/koptelefoon maar die Oberheim heeft wel veel meer ballen! geluidskracht, diepte,,vette klank

de sounds lijken wel op elkaar
 
Zoals bij de comments op de video aangegeven wordt is het niet helemaal eerlijk om te vergelijken, omdat een deel van de sound door reverb en delay bepaald wordt. Haal je die eraf, dan zijn de verschillende beter hoorbaar. Maar het punt is toch wel mooi gemaakt, je kunt met beiden muzikaal mooie dingen bereiken. In de Casio hoor ik relatief meer mid-range, en in de Oberheim relatief meer low en top end. Je zou ze dus beslist op een andere manier moeten behandelen om hetzelfde effect tebereiken in een volle mix.
 
In de Casio hoor ik relatief meer mid-range, en in de Oberheim relatief meer low en top end. Je zou ze dus beslist op een andere manier moeten behandelen om hetzelfde effect tebereiken in een volle mix.

Stacken dus!
 
Heb de tutorial gevolgd en inderdaad... Een deel komt door de FX, maar echt het potentieel benutten van een CZ laat zien tot wat hij in staat is...

Mijn CZtje staat sinds een tijdje te koop, hij heeft gediend en onze wegen scheiden... Maar waarschijnlijk krijg ik wel weer spijt.... Zoals zo vaak... Maar voorlopig moet ie weg, om de space echo te bekostigen....

Hij is vaak meegeweest op vakantie...
 
Voor wie eens met een Casio CZ emulatie il stoeien. Van het freeware front.

Sonic Assault - Kassiopeia!
https://www.kvraudio.com/product/kassiopeia_by_sonic_assault
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=323779

kassiopeia2.gif



Phase Distortion (het synthese principe achter de Casio CZ-serie) is rekenkundig relatief simpel. Een relatief eenvoudige vervorming van eenvoudige golfvormen. Toch zijn er niet heel veel implementaties.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_distortion_synthesis

Het is in principe gelijk aan Phase Modulation (zoals de Yamaha "FM" implementaties in bijvoorbeeld de DX en SY-serie). Een Carrier die vervormd wordt door een Modulator. Maar met de modulator altijd synchroon lopend met de carrier. In Yamaha termen carrier frequentie = 0 en een (statische) phase offset. Dat kan de Yamaha DX-serie niet, maar de Yamaha SY-serie bijvoorbeeld weer wel. Echter, de CZ kan de Phase Distortion moduleren. Dat kan niet met Yamaha "FM". Daarbij heeft de CZ ook Ring Modulatio aan boord (= Amplitude Modulatie). Dat hebben de Yamaha "FM" synths ook niet.

Zie voor verschillen en overeenkomsten (en praktische voorbeelden) van FM, Phase Modulation, Phase Distorion en Wave Shaping het "standaardwerk" van Herbert Janssen.
Geschreven met "AFM" (Advanced FM) van de Yamaha SY-serie in het achterhoofd...maar in beginsel universeel toepasbaar.

Herbert Janssen - SY Programming
http://www.herbert-janssen.de/doc/sy-prog.pdf

Herbert Janssen heeft ook veel informatie geschreven over de "FM" van de DX-serie.
En ook over de Additieve synthese van de Kawai K5.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top