Eminent Solina B417 en (voornamelijk) 2000GT

Hun duurste orgel tot dan toe was HFL 6.000 en deze moest HFL 16.000 doen!

En toen kwam zo'n 4 jaar later nog de 2500GT dus... ƒ 19.995,- in 1979 guldens.
En ja, dat is meer dan 20.000 euro tegen modern prijspeil.

WADDINXVEEN —Bij de opening van de fabriek in Waddinxveen is het nieuwste orgel, de Eminent 2500 Grand Theatre, geïntroduceerd. De verkoopprijs van dit vlaggeschip zal ongeveer ƒ 19.995,- zijn. Boven- en ondermanuaal hebben 5 oktaven (dus 2 | X 61 toetsen), alle voetmaten met regelbare sustain, de begeleidingsautomaat, de Rith-o-matic, nu ook met een „one finger system", instrument, instrumetn, zowel voor de amateur als voor de professionele organist, heeft een aantal ongekende mogelijkheden zoals 16 Tibia drawbars, 36 registers waaronder 11 soloregisters, 7 registers Percussion sustain, 14 traditionele klassieke registers. String Ensemble op boven- en ondermanuaal en pedaal, arpeggio-effecten, modulators op alle registergroepen, onder andere tremolo en chorus, Wahwow effecten, percussions, knee-lever functies en ga zo maar voort.
 
Hallo Tonie, het heeft even geduurd door een griepje maar ik heb de scans klaar. Kun je je email adres naar me sturen of hier vermelden? Dan kan ik het via wetransfer naar je versturen. Bij elkaar is het 66,5 MB.
 
@Nlight, hartstikke bedankt! ik ben wegens wat zaken in de prive sfeer even een paar weken niet in staat geweest om me bezig te houden met het orgel dat is gelukkig weer voorbij en ik kan me weer op wat leukere zaken richten. een vriend van me waarmee ik de electronica hobby deel heeft een huis gekocht en ik ben met hem nu onder andere het dak aan het isoleren dus dat gaat ook even ten koste van het sleutelen aan het orgel.
Wel kan ik tot mijn vreugde mededelen dat de kinderen nog steeds dagelijks spelen met de 2000GT en echt niet vies zijn van alle knoppen uitproberen. er zijn geen nieuwe functies meer uitgevallen of gaan storen dus ik denk dat de huidige staat wel redelijk stabiel is. als ik dadelijk de schema's heb kan ik gerichter gaan zoeken naar de aanwezige storingen en problemen.
 
Gisteren liep ik wat in een platenzaakje in de stad de wroeten en liep toevallig tegen Equinoxe aan voor 5 euro, die kunnen we natuurlijk niet laten liggen :)
Daar heb ik heerlijk een middagje bij kunnen hangen op de bank wat erg welkom is zo na het paasweekeinde.
 

Attachments

  • equinoxe.jpg
    equinoxe.jpg
    102,3 KB · Bekeken: 213
Ben je nog steeds opzoek naar zo'n M071B1 Top Octave Generator chip, trouwens? Over dit type kan ik niks vinden op internet, maar Flatkeys in Engeland maakt een heleboel equivalenten van dit soort chips, op moderne wijze gefabriceerd. Werkt onder de motorkap met een paar kleine microcontrollers ipv discrete logica, maar is functie en pin compatible met een heleboel van dit soort top-octaaf synthesizers. Dividers hebben ze overigens ook. Als je de pinout van de M071B1 kan vinden, valt te bekijken of er een model bij zit dat compatible is..
http://www.flatkeys.co.uk/RFHome.html
 
Oh dat is wel handige informatie! Dank je.
Ik heb trouwens lekker zitten suffen toen ik het type van die chip opschreef, het is namelijk een M087B1 TOC, en daar is gelukkig wel informatie van te vinden.
Wat ik nog uit moet zoeken is of de B417 op 1 of 2 MHz werkt, ik vermoed 1 en dat is simpel na te meten ook want ik ken alternatieven die alleen op 2 of alleen op 1 werken, de M087B1 kan beide aan.
Maar op zich heb ik daar nu niet zo'n haast mee, de ESB417 staat in de kelder geduldig te wachten en bakken ruimte in te nemen tot ik tegen een dergelijke chip aan wandel, tot die tijd vermaak ik me graag met de 2000GT :)
 
Ah, kijk, daar kunnen we meer mee. Haal hem maar uit de kelder dan, een equivalent valt hier te bestellen :http://www.flatkeys.co.uk/TOG/MO87B.html
Zou plug 'n play moeten zijn, maar voor de zekerheid kan je ze even mailen of hij compatible is met de dual power supply, zoals in de eminent waarschijnlijk gebruikt wordt. Dat is overigens ook het enige verschil van deze chip ten opzichte van de mk50242, die vanaf een single supply werkt.
 
Oh kicke! dat valt qua prijs ook nog flink mee ook!
Ik ga ze eens mailen of ie inderdaad volledig pin compatible is met de M087B1, zo ja dan kan ik de B417 ook reanimeren. die deed het op de dode tonen na helemaal perfect.
Dank je wel voor het vinden hier van :)
 
Back
Top