Eminent Solina B417 en (voornamelijk) 2000GT

Tonie

Nieuwkomer
Lid sinds
1 februari 2018
Berichten
10
Locatie
Roermond
Hallo allemaal,
in dit topic wil ik de voortgang van het reviseren van mijn Eminent (Solina) orgels een beetje bijhouden.
Afgelopen november kreeg ik van een oom van mij een Eminent Solina B417, hij belde met de vraag of ik interesse had in een orgel en dat stond nou niet helemaal bovenaan mijn verlanglijst maar geinig leek het me wel, ook voor mijn kinderen (3 en 7 jaar) om lekker mee te spelen en misschien wel interesse te krijgen in het bespelen van een instrument.
Het arme apparaat stond al een hele tijd in een tochtige schuur onder een laag vogelpoep dus erg best zag ie er niet meer uit. dat bleek gelukkig alleen maar viezigheid te zijn want nadat ik hem grondig schoongemaakt had zag hij er eigenlijk weer keurig uit. Qua functioneren was het eigenlijk ook best aardig, alleen de F# toetsen gaven geen geluid verder deed alles het. niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis van de elektronica binnen het orgel ben ik begonnen met het reinigen van alle printplaten en contacten daar waar mogelijk. tot mijn vreugde zat er een grote enveloppe in het orgel met daarin alle tekeningen en schema's wat het nalopen en uitzoeken ook veel makkelijker maakte. aangezien het slechts 1 toonsoort was die het niet deed hoopte ik op een gemakkelijk herstel maar helaas bleek dat de M071B1 hoofdoscilator de boosdoener te zijn, die heeft een dooie poot en zal dus vervangen moeten worden. helaas liggen ze niet voor het oprapen dus dat zal een kwestie van geduld en zoeken zijn.

Verder werkte de B417 helemaal prima en vooral het string ensemble en de rith-o-matic vond ik echt te gek. En aangezien ik nu toch al een orgel het huis in gesleurd had wilde ik wel een compleet werkend, in ieder geval voor wat betreft de tonen, orgel hebben. Ik had al wat rondgekeken op het net en me ingelezen in de Eminent geschiedenis en was toch wel behoorlijk gecharmeerd van de 2000 Grand Theater aangezien die echt compleet volgeprakt zit met alle functies die ze maar konden leveren in die tijd.
Tot mijn grote vreugde stond er slechts 30 kilometer van mijn huis een gratis af te halen in een seniorenflat dus heb ik die opgehaald.
Wát een apparaat is dat zeg, compleet onhandelbaar qua formaat en gewicht maar dat maakt ie helemaal goed met al zijn toeters en bellen én alle tonen doen het.
Natuurlijk is er ook wel het een en ander mee mis en dat ben ik op mijn gemak aan het oplossen. het lijstje mankementen die er zijn/waren toen ik hem ophaalde:

- constante ruis, klinkt alsof alle toetsen tegelijk zijn ingedrukt maar dan heel zachtjes hoorbaar op de achtergrond.
- regelmatig plopjes en kraakjes te horen.
- Percussion sustains werken niet op het bovenste klavier.
- enkele voetpedalen maakten constant contact.
- Rith-o-matic doet het niet, lampje zie je wel op het ritme knipperen en met de knieschakelaar is er een enkele drum uit te krijgen.

Het probleem van de voetpedalen was makkelijk, er zaten wat contacten scheef, na het verhelpen daarvan werken ze weer allemaal zoals het hoort.

De plopjes en kraakjes en de continue ruis ligt vermoedelijk aan een of meerdere defecte condensatoren. na een voor een alle (136) insteekkaartjes verwijderen en luisteren naar het effect ervan heb ik het kaartje gevonden die in het circuit zit dat de storing veroorzaakt, dat kaartje is nu voorlopig even verwijderd, daardoor werkt de 2' principal niet meer op de middenste octaven van het bovenste klavier maar dat is nog altijd prettiger dan popjes, kraakjes en ruis. En nu weet ik ook waar ik ongeveer op het moederbord moet gaan zoeken naar de condensatoren die daarmee in verbinding staan.

En dan is er nog de rith-o-matic, door dat verhaal kwam ik hier op het forum terecht, een andere gebruiker beschrijft exact dezelfde symptomen en heeft het uiteindelijk over een 4024 chip die defect zou kunnen zijn. Nou hou ik wel van een gokje dus heb ik die chip vorige week besteld en afgelopen weekend binnengekregen. Aankomende woensdag zal ik de oude verwijderen uit het orgel en een DIP voet terugplaatsen zodat ik de nieuwe chip er netjes in kan prakken, ik ben heel benieuwd of dat het oplost en zo niet, dan zoeken we wel verder.

En verder is het een fantastische machine, de kinderen zijn er helemaal dol op en ik denk dat ie sinds hij bij ons staat per dag vaker in en uitgeschakeld wordt dan dat dat de afgelopen 10 jaar is gebeurd. Dat is ook meteen mooi voor de elektronica die al op omvallen staat, dat manifesteert zich dan ook maar meteen. ik heb nog best wat uit te zoeken en te solderen aan het orgel maar dat is wat mij betreft de helft van de lol.

Ook zit er nog een Midi interface ingebouwd, een Böhm 2002, ik ben er nog niet aan toe gekomen om daar mee te spelen maar daar ga ik me ook nog wel mee vermaken. Dat is leuk te combineren met mijn andere hobby, oude (spel) computers, het lijkt me wel geinig om hem met een Adlib kaart als geluidsbron te gebruiken voor oude DOS games en ook om er MIDI muziek doorheen te trekken en eens te spelen met alle instellingen van het orgel.

En dat is het verhaal wel tot nu toe, de voortgang, indien die er is, zal ik met plezier plaatsen met foto's. zeker van de reparaties die uitgevoerd worden.
 
Ik heb weer een paar uurtjes met mijn neus in de 2000GT gesnuffeld, in ieder geval om de 4024 ripple counter chip te lokaliseren en daarbij viel me op dat een van de chips op de Rith-o-matic beschadigd is. het is de wat grotere chip met als type opschrift AB160.
Een van de pootjes was verbogen en maakte geen contact meer met de DIP voet waar die chip in zit.
Ik heb de pootjes voorzichtig rechtgebogen en de chip teruggeplaatst, dat maakte voor de werking van de rith-o-matic geen verschil, verder zijn er een paar van de 'tropical fish capacitors' op de rith-o-matic kapot, althans, optisch dan. een is zelfs verbogen en twee anderen zien er wat opgezwollen uit.
Vanavond ga ik met een speciaal testapparaatje waarmee condensatoren terwijl ze in het circuit zitten te testen zijn kijken wat ze nog doen en de rest ook maar even doormeten. Ik wacht nog even met het vervangen van de 4024 ripple counter totdat alle defecte condensatoren op de rith-o-matic zijn opgespoord en vervangen, als ie het daarna nog niet doet ga ik de chip ook vervangen.
 
Succes! Ik gok dat ik dat andere forumlid was. :) De "2000" in mijn forumnaam komt trouwens van de 2000 GT.

Veel succes met de reparatie, het is een machtig apparaat als hij helemaal werkt. Als je er zelf niet uit zou komen: http://www.esbdebruijn.nl/
 
Ik kijk uit naar de foto's. Altijd fascinerend om de binnenkant van oude elektronische apparatuur te zien: daar zit nog veel in, in tegen stelling tot 1 of 2 chips van apparatuur tegenwoordig.
 
Blijft mooi. Ik had zelf ooit een Eminent 310 Unique en 2500 GT (met vol pedaal) ... omdat het altijd nog groter kon! :D
En inderdaad, toen ook nog gefixed door Huib de Bruijn.
 
Ik had al een mooi feest om de 2000 GT zeven hoog in mijn studentenkamer te krijgen, dus de 2500 GT is een plezier dat ik anderen gun.
 
:okdan:
 
Bedankt voor alle reacties :) leuk dat er zoveel enthousiasme is voor deze oude dinos, het is ook echt gaaf om al dat handwerk aan de binnenkant te zien!
En inderdaad Nicolas, jouw topic bracht me op dit forum, hoe is het met jouw rith-o-matic? heb je hem nog aan de praat gekregen? Ik heb gisteren de 4024 ripple counter vervangen maar dat heeft helaas geen verandering gebracht, voor de 4 euro wat het kostte was het zeker de moeite waard om te proberen en qua werking van de chip leek het ook wel een logisch aanknopingspunt. ik zal nu toch ook de rest moeten gaan doormeten van de drumcomputer. Het apparaatje waarmee de condensatoren te meten zijn terwijl ze in circuit zitten dat een vriend van me heeft is helaas niet geschikt voor condensatoren onder de 1mf en dat zijn de meeste caps op de rith-o-matic. Dat wordt nog een werkje dus want dat betekent dat ik ze los zal moeten solderen om ze goed te kunnen meten en het is geen zekerheid dat een condensator het euvel veroorzaakt.
Maar dat je het ding 7 verdiepingen omhoog getrokken hebt zeg :D ik ben alleen al in de gang van mijn huis ruim 2 uur bezig geweest om het orgel binnen te krijgen, wát een kreng maar de moeite wel waard!

@Nlight, die schema's daar zou je me enorm mee helpen! alles wat ik nu doe aan het orgel is proefondervindelijk en daar kom ik een redelijk eind mee maar met schema's zou ik veel gerichter kunnen zoeken naar de euvels. heb je deze toevallig ingescand?

En verder heb ik alvast wat foto's aan dit topic toegevoegd van de 2000GT die zichzelf helemaal bloot geeft :D en het vervangen van de ripplecounter uit de Rith-o-matic, op de foto's van de binnenkant zie je ook duidelijk de Böhm MIDI 2002 uitbreiding zitten. daar wil ik ook nog een keer mee gaan spelen, ik heb nu geen idee of dat überhaupt wel werkt.
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    79,7 KB · Bekeken: 377
  • 2.jpg
    2.jpg
    66,4 KB · Bekeken: 309
  • 3.jpg
    3.jpg
    70,4 KB · Bekeken: 279
  • 4.jpg
    4.jpg
    69,9 KB · Bekeken: 249
  • int_1.jpg
    int_1.jpg
    114,6 KB · Bekeken: 312
  • int_2.jpg
    int_2.jpg
    122,9 KB · Bekeken: 245
  • int_3.jpg
    int_3.jpg
    121,7 KB · Bekeken: 279
  • 4024_weg.jpg
    4024_weg.jpg
    69,4 KB · Bekeken: 257
  • 4024_dip.jpg
    4024_dip.jpg
    78,5 KB · Bekeken: 251
  • 4024_chips.jpg
    4024_chips.jpg
    29,7 KB · Bekeken: 257
We hadden een lift om 7 hoog te gaan. :D En een deurmatje "geleend" om het ding door de gang te schuiven. Ik heb hem verkocht toen ik terug naar België ging. Huijb heeft destijds wat gerepareerd maar ik herinner me niet of hij de drums toen meteen helemaal werkend had. Ruim 10 jaar geleden...
 
Mijn Hemel! Wat een beest van een apparaat! Ik begrijp nu waarom ze destijds het ensamble gedeelte er vanaf hebben gehaald om er de Solina van te maken. Ik kan me dergelijke orgels nog herinneren. Er stond zo'n beest bij kennissen. Da's uit de tijd dat men het nog fijn vond om met de gehele familie om de piano te gaan staan om Kerst- en kerkliedjes te zingen. En als je zo'n Eminent vergelijkt met een piano snap ik de aantrekkelijkheid van zo'n ding. Pa lekker avond aan avond oefenen met de koptelefoon op om op een verjaardag zijn orgel aan te zetten. Probeer maar eens te oefenen op een piano als de familie in de woonkamer TV probeert te kijken.

Ik dacht ook altijd dat die orgels vele malen minder geavanceerd waren dan synthesizers. Zo van: veel gewicht weinig mogelijkheden. Ik dacht dat Jean Michel Jarre absoluut zo bedanken voor zo'n ding (not!). Ik begin steeds meer respect te krijgen voor de ontwikkelaars van deze apparatuur en de weg die ze vrij hebben gemaakt voor de moderne synthesizer, die je tenminste mee kunt nemen voor een optreden.

Succes met de reparatie en houd ons op de hoogte met verhalen en foto's. :)
 
De familie moet al behoorlijk brullen als ze boven de vleugel hoorbaar willen zijn. :) Fantastisch een piano in huis, maar je moet inderdaad wel de uurtjes zoeken om te oefenen.
 
Ik heb ze nog niet ingescand Tonie, het is allemaal op groot formaat. Maar ik zal het op mijn werk even door de plotter trekken. Je hoort van me...
 
@Nicolas, oh verrek dat is inderdaad al een oud topic ja, ik ging er ten onrechte van uit dat als je eenmaal zo'n beest je huis in gesleept hebt dat je hem daarna ook nooit meer wegdoet, ik heb inmiddels zelfs het gevoel dat ie onderdeel uitmaakt van de constructieve stijfheid van mijn huis, ik dúrf hem niet eens meer te verplaatsen :D

@MeneerJansen, het is inderdaad een beest en echt nog net voordat de IC's gemeengoed werden in de electronische muziekwereld. Hij is qua functies best uitgebreid en alles moet door discrete circuits geregeld worden en al die circuits zijn met de hand getekend en in elkaar gezet. en geen stekkerverbindingen maar alles gewoon gesoldeerd. ik snap wel dat die dingen rond de 17.000 guldens kostten in hun tijd. Ik heb wat foto's toegevoegd van de klavieren en knoppenbrij daaromheen, alleen al uitvogelen wat alle effecten doen is een heel avontuur :)

@nlight supertof van je! het zijn inderdaad enorme schema's ik heb ze bij de B417 wel zitten en je kunt ze haast als tafelkleed gebruiken. Mocht het om wat voor reden niet lukken om ze digitaal te maken dan kan ik ze wellicht ook even digitaliseren, ik kan op mijn werk een A0 scanner gebruiken. Maar hoe dan ook tof dat je me kunt helpen met de schema's! Het zou geweldig zijn om dit beest weer helemaal werkend te krijgen.
 

Attachments

  • links.jpg
    links.jpg
    84,3 KB · Bekeken: 266
  • rechts.jpg
    rechts.jpg
    70,7 KB · Bekeken: 231
  • boven.jpg
    boven.jpg
    53,5 KB · Bekeken: 358
  • voor.jpg
    voor.jpg
    70,1 KB · Bekeken: 257
Zaten er geen schema's in jouw 2000GT? Normaal als je er achter staat aan de linker zijwand een zak waar de enveloppe in zit en nog een zakje reserve zekeringen. Maar op jouw foto's zie ik die zak niet.
 
Nee helaas, er is in het verleden al eens 'gewerkt' aan het orgel en niet op de meest nette manier. De schema's zitten er helaas niet meer bij, reservezekeringen ook niet. Nou maak ik me om de zekeringen niet druk maar die schemas kan ik goed gebruiken. Ik ben dan ook erg blij met het aanbod van nlight :)
 
De liefde voor Eminent is iets eigenaardigs, vooral in Nederland heb ik het idee. Ik heb er sinds een paar weken ook één het huis ingesleept (310U Theatre). Helemaal schoongemaakt en staat nu te stralen op zolder. Mijn vrouw mist me sindsdien regelmatig voor het slapengaan. Dan zit ik nog 'even' te zweven op het magisch orgel. Heerlijk! Ik zit er over te denken om de achterkant te vervangen door een doorzichtige plaat, de machtige electronica is te mooi om te verbergen..
 
@Nicolas, oh verrek dat is inderdaad al een oud topic ja, ik ging er ten onrechte van uit dat als je eenmaal zo'n beest je huis in gesleept hebt dat je hem daarna ook nooit meer wegdoet, ik heb inmiddels zelfs het gevoel dat ie onderdeel uitmaakt van de constructieve stijfheid van mijn huis, ik dúrf hem niet eens meer te verplaatsen :D

@MeneerJansen, het is inderdaad een beest en echt nog net voordat de IC's gemeengoed werden in de electronische muziekwereld. Hij is qua functies best uitgebreid en alles moet door discrete circuits geregeld worden en al die circuits zijn met de hand getekend en in elkaar gezet. en geen stekkerverbindingen maar alles gewoon gesoldeerd. ik snap wel dat die dingen rond de 17.000 guldens kostten in hun tijd. Ik heb wat foto's toegevoegd van de klavieren en knoppenbrij daaromheen, alleen al uitvogelen wat alle effecten doen is een heel avontuur :)

@nlight supertof van je! het zijn inderdaad enorme schema's ik heb ze bij de B417 wel zitten en je kunt ze haast als tafelkleed gebruiken. Mocht het om wat voor reden niet lukken om ze digitaal te maken dan kan ik ze wellicht ook even digitaliseren, ik kan op mijn werk een A0 scanner gebruiken. Maar hoe dan ook tof dat je me kunt helpen met de schema's! Het zou geweldig zijn om dit beest weer helemaal werkend te krijgen.
Wow. Al dat hout. Echt een luxe product. Vond een artikel uit 1975 op internet. Hun duurste orgel tot dan toe was HFL 6.000 en deze moest HFL 16.000 doen!
 
Hahaha briljant... https://www.digibron.nl/search/detail/012ea44aee06fe8b7db64662/eminent-presenteert-nieuw-topmodel/16

EMINENT PRESENTEERT NIEUW TOPMODEL
Directeur Vreeken: Geen statussymbool

Directeur C. Vreeken van de Eminentfabrieken was het pertinent met ons oneens toen wij gisteren opmerkten dat veel dure elektronische orgels vaak slechts een statussymbool zijn. Ook bestreed hij onze stelling dat veel mensen die een elektronisch hebben staan, niet kunnen spelen. Vreeken kwam met de cijfers op tafel.

Terwijl beneden in de kelder van het Amsterdamse etablissement „De Drie Maaghden" de ene na de andere demonstratie op het nieuwste Eminent-snufje werd gegeven, nam Vreeken ons mee naar een bovenzaaltje van dit middeleeuws pand en vertelde ons de uitslag van een enquête die een student enkele jaren geleden heeft gehouden.
Deze student werkte aan een proefschrift en met medewerking van de Eminentfabrieken in Bodegraven stuurde hij pakweg 10.000 enquêteformulieren van vier kantjes naar bezitters van elektronische orgels; 95 procent van de formulieren werd ingevuld. Een van de meest opzienbarende conclusies was dat vrijwel niet één elektronisch orgel onbespeeld bleef.
Integendeel, volgens Vreeken die steunt op dit onderzoek, het elektronisch muziekinstrument wordt wel degelijk gebruikt, dank zij de hoofdtelefoon. De organist heeft een hoofdtelefoon op, zijn familieleden horen nu niet de talrijke fouten en klaaglijke toontjes die worden voortgebracht en pas als de ouverture of de toccata goed in de vingers zit, mogen de familieleden meegenieten en de solist bewonderen.

Practica
Veel handelaren, aldus directeur Vreeken, verzorgen muzieklessen via practica. Een hem bekende handelaar heeft bijvoorbeeld 700 leerlingen; Er wordt gespeeld dat het een lust is en niet alleen op de meest verkochte orgels van twee- tot drieduizend gulden, maar ook op de veel duurdere. Er zijn extreme gevallen bekend van orgelfans die bij wijze van spreken een orgel van 15.000 gulden hebben staan, terwijl hun meubilair uit sinaasappelkistjes is samengesteld. Alles hebben ze over voor hun orgel.
Wij herhaalden voor de heer Vreeken de opmerking van een muziekdrukker die ons vorig jaar zei dat de mensen nauwelijks nog bladmuziek kopen. Als ze willen leren spelen, kopen ze hoogstens de eerste twee deeltjes van een tamelijk uitvoerige cursus en geven het dan op. De muziekdrukker wist relatief veel gevallen dat het dure en mooie orgel daar maar stond te staan.
Zoals gezegd. Vreeken is het er pertinent mee oneens. Overigens kun je je natuurlijk afvragen wat „orgelspelen" inhoudt. Zichzelf behelpen met wat wijsjes en zo is uiteraard nog heel wat anders dan de muziek werkelijk beheersen op een aanvaardbaar muzikaal niveau, dat geoefende mede-spelers zonder moeite kunnen aanhoren.

Hausse
Vreeken verwacht ook dat de huidige hausse in de verkoop van elektronische orgels wel enige tijd zal aanhouden. Dit jaar maakt Eminent zijn 100.000ste orgel en er zijn in Nederland 4 miljoen gezinnen. (Er zijn uiteraard meer orgelfabrieken dan Eminent alleen, red.) Vorig jaar tijdens de oliecrisis steeg de omzet plotseling met 30 procent. De mensen die uit het jachtige leven willen ontsnappen, hebben meer vrije tijd en meer welvaart en kopen dus orgels.
Daarmee is een stukje overwinning van de techniek geboekstaafd, nadat Eminent en anderen een jaar of twintig geleden heel wat reserves hadden te overwinnen met hun elektronica. Het geheide argument is nog steeds dat een elektronisch orgel niet vergeleken mag worden met een kerkpijporgel. Als je blijft vergelijken, valt dat meestal in het voordeel uit van het pijporgel. Liever, zo hield men het ons voor, moet men spreken van twee grootheden naast elkaar. Bovendien is het bijna onbetaalbaar om in de huiskamer een pijporgel te plaatsen. Daarentegen delft het harmonium het onderspit als dat vergeleken wordt met het elektronisch orgel, want het harmonium is uiteindelijk ook maar een regelrechte nabootsing.

Presentatie
Wat er allemaal uit een orgel te halen valt, hoorden we gisteren tijdens de presentatie voor Nederland van het Grand Theatre-orgel van Eminent (prijs f 15.950), het grootste Eminentorgel waar alles ingebouwd zit. Ir. T. van der Kooy heeft er jaren aan zitten sleutelen met zijn research-team. Eminent exposeert dit orgel eind deze maand op de Frankfurter Messe en verwacht dat de Eminent-export (thans al de helft van de produktie) nog zal toenemen.
En dan nu het orgel zelf. Wie de details wil weten, spoede zich naar zijn muziekhandelaar die wellicht een exemplaar heeft staan en in ieder geval wat folders heeft klaar liggen. Daarom hier enkel de belangrijkste vondsten.

Mogelijkheden
Veel verschillende mogelijkheden zijn bijeen gebracht: variabele registers, vast ingestelde registers, percussion substains (harpsichord, cymbalo, piano, harp, vibraphone, musicbox), solo-stemmen (11 stuks, zowel houten als metalen blaasinstrumenten en strijkers), een string ensemble (ter nabootsing van een kamerorkestje), de marimba en de xylophone, talrijke effecten als orbitone, chrus, vibrato, vibra, multivoice, percussins, repeatpercussin, tuning control, wah, wow, arpeggio slagwerk en een rith-o-matic.
De twee manualen omvatten elk vier octaven en het pedaal heeft 13 toetsen. De versterkers zorgen voor een muziekvermogen van 105 Watt door vijf luidsprekers.
Van de solostemmen vonden wij de fluit en het klavecimbel uitermate geslaagd, de harp leek nergens naar. De Engelse hoorn, evenals de trompet „kwamen ook goed door" maar de klarinet was weer minnetjes. En met deze opmerkingen zijn we weer op het subjectieve terrein van het vergelijken tussen kerkpijporgel en elektronisch orgel.

Klassiek
De Eminent 2000 Grand Theatre zoals de naam al zegt — is meer geschikt voor allerlei soorten a-religieuze amusementsmuziek dan voor het klassiek of klassiek-religieuze genre. De demonstratie-organisten brachten o.a. J. S. Bach ten gehore in een klank die al te gewatteerd voor onze oren doorkwam, gewend als die zijn aan de scherpe maar heerlijk heldere tonen van de Arp Schnitgerorgel in Duitsland en Nederland die uitermate geschikt zijn voor Baehconcerten.
Dat betekent niet dat wij dit nieuwste snufje van Eminent meteen afschrijven. Integendeel, wij geloven Vreeken op zijn woord dat uit dit orgel een volledig kerkorgel te bouwen valt. Overigens zijn heel wat mensen die al jaren wachten op een werkelijk grote Eminent, wel blij. Op papier zijn nu al 25 Grand Theatre orgels verkocht. Dit jaar worden er 450 van gefabriceerd en waarschijlijk zijn ze halverwege volgende maand bij voorbaat al uitverkocht.

Reacties
De reacties van de talrijk aanwezige muziekhandelaren, gisteren in „De Drie Maaghden", waren over het algemeen positief. De handelaren in „klassiek" waren minder positief, gezien hun verwachtingen voor verkoop; voorlopig lijkt orthodox kerkelijk Nederland zich dit instrument nog niet aan te schaffen. Maar bijvoorbeeld in Hervormde en Gereformeerde kerken, aldus Vreeken, waar naast het kerkorgel voor de samenzang ook diverse andere instrumenten (gitaar, e.d.) worden gebruikt, zal dit elektronisch nieuwtje er wel ingaan. Ondanks de 16.000 gulden.
 
Back
Top