Waar tegewnwoordig betaalbare vintage gear vandaan halen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
@ Designer: nou, dan ben je echt bekocht. Ik heb ze al werkend gezien voor maar 3000 Euro. Ach, doe er maar drie :-( :-( :-(
 
@AdDM: hoe kan het dan, dat je DX-7's voor een paarhonderd Euro tegenkomt en die Juno-60 echt niet onder de 2000 Euro te vinden is in werkende staat? Geproduceerde aantallen? Gehyped? Ik vind dat als synth-noob wel heeeeeel vreemd.... ik zoek er dan toch echt 1 of andere reden achter. Zelfs de opvolger van de Juno-60 (de Juno-106) gaat voor beduidend minder weg... ik heb meerdere keren gelezen dat de Juno-60 een heel unieke klank heeft. Rijk, warm en analoog of waar ze ook mee aankwamen als omschrijving. Laat ik het erop houden, dat ik de klank zoals SynthMania eruit krijgt in zijn video "Italy, 1984" bijzonder aangenaam en "pakkend" vind...
 
@AdDM: hoe kan het dan, dat je DX-7's voor een paarhonderd Euro tegenkomt en die Juno-60 echt niet onder de 2000 Euro te vinden is in werkende staat? Geproduceerde aantallen? Gehyped? Ik vind dat als synth-noob wel heeeeeel vreemd.... ik zoek er dan toch echt 1 of andere reden achter. Zelfs de opvolger van de Juno-60 (de Juno-106) gaat voor beduidend minder weg... ik heb meerdere keren gelezen dat de Juno-60 een heel unieke klank heeft. Rijk, warm en analoog of waar ze ook mee aankwamen als omschrijving. Laat ik het erop houden, dat ik de klank zoals SynthMania eruit krijgt in zijn video "Italy, 1984" bijzonder aangenaam en "pakkend" vind...

Weet je wat grappig is? Dat er nogal wat lieden zijn die de Juno 6 beter vinden klinken dan de Juno 60. Terwijl die Juno 6 grosso modo voor minder weg gaat als ik het goed heb.
 
@ Bikkel: waar vind jij die betaalbare Simmons SDS-V dan? Want DIE wil ik dan :-)
Wat een geweldige snare is dat zeg... hoewel de bassdrum ook fraai is, en die toms ook... luister maar eens naar Diviacchi - waiting for heaven. Heb ik het goed gehoord dat dit van een Simmons afkomstig is?
 
@ Pepertje: voor zover ik weet (maar correct me if I;m wrong) is het enige verschil tussen de Juno-6 en de Juno-60 dat de 60 WEL geheugen heeft om iets op te slaan en de 6 niet... dan ZOU je denken, als dat het enige verschil is: HOE kan het dan dat ze verschillend klinken? Meer digitale elektronica die "instraalt" op een niet goed gestabiliseerde voeding? Niet voor niets hebben kostbare CD-spelers en DA-converters gescheiden voedingen voor het analoge en het digitale deel...
 
@ Pepertje: voor zover ik weet (maar correct me if I;m wrong) is het enige verschil tussen de Juno-6 en de Juno-60 dat de 60 WEL geheugen heeft om iets op te slaan en de 6 niet... dan ZOU je denken, als dat het enige verschil is: HOE kan het dan dat ze verschillend klinken? Meer digitale elektronica die "instraalt" op een niet goed gestabiliseerde voeding? Niet voor niets hebben kostbare CD-spelers en DA-converters gescheiden voedingen voor het analoge en het digitale deel...


Ook zit er op de juno 6 geen DCB. Das wel noodzakelijke en handige poort voor de pro-dcb control. De 60 is dus beter in het gebruik. De sound is voor ik weet identiek.
 
@ Pepertje: voor zover ik weet (maar correct me if I;m wrong) is het enige verschil tussen de Juno-6 en de Juno-60 dat de 60 WEL geheugen heeft om iets op te slaan en de 6 niet... dan ZOU je denken, als dat het enige verschil is: HOE kan het dan dat ze verschillend klinken? Meer digitale elektronica die "instraalt" op een niet goed gestabiliseerde voeding? Niet voor niets hebben kostbare CD-spelers en DA-converters gescheiden voedingen voor het analoge en het digitale deel...

Staat een hele thread over op gearslutz: https://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/656192-juno-60-vs-juno-6-sound.html

Persoonlijk, maar dat ligt aan mij natuurlijk, heb ik niet echt zo op die presets. Omdat de knoppen steevast verkeerd staan. Kan aan mij liggen natuurlijk maar ik irriteerde me bijvoorbeeld mateloos aan dat eerst naar de beginstand moeten draaien van de knoppen op bijvoorbeeld de Little Phatty om ze geactiveerd te krijgen bij een bewaarde preset.
 
hoewel de bassdrum ook fraai is, en die toms ook... luister maar eens naar Diviacchi - waiting for heaven. Heb ik het goed gehoord dat dit van een Simmons afkomstig is?
https://www.youtube.com/watch?v=3EAoGHYUnLU

Ik ken het nummer, kan prima zijn maar ik denk eerder een Yamaha of Kawai drummachine. Zitten zeer veel Emulator samples in, behoorlijk essentieel ding voor midden jaren 80 Italo. Moest ik Italo maken dan hield ik mijn drumsamples in de pc, en had ik gewoon een Emulator II en een DX7. Dikke kazige pap jongen. Ahja waarschijnlijk ook een old school sequencer, een Atari ofzo.

https://vimeo.com/4102178
 
@AdDM: hoe kan het dan, dat je DX-7's voor een paarhonderd Euro tegenkomt en die Juno-60 echt niet onder de 2000 Euro te vinden is in werkende staat? Geproduceerde aantallen? Gehyped? Ik vind dat als synth-noob wel heeeeeel vreemd.... ik zoek er dan toch echt 1 of andere reden achter. Zelfs de opvolger van de Juno-60 (de Juno-106) gaat voor beduidend minder weg... ik heb meerdere keren gelezen dat de Juno-60 een heel unieke klank heeft. Rijk, warm en analoog of waar ze ook mee aankwamen als omschrijving. Laat ik het erop houden, dat ik de klank zoals SynthMania eruit krijgt in zijn video "Italy, 1984" bijzonder aangenaam en "pakkend" vind...

Als de juno 6/60 zou klinken als ie klinkt maar het "bedieningsgemak" zou hebben van een dx7 zou ie nu ook stukken goedkoper zijn. Overigens klinkt de ene juno niet per definitie precies als een andere juno, daar zit ook best nog verschil in.

Wat ook meespeelt is dat er circa 30.000 juno6 en juno60's in totaal zijn gemaakt tegenover 200.000 dx7's. En luister vooral naar demo-filmpjes van de dx-7, daar wordt je vaak ook niet erg vrolijk van (ja hij kan goed klinken als je er tijd en aandacht in stopt, in tegenstelling tot een juno die altijd snel tot een fijne sound komt.).
 
Laatst gewijzigd:
Weet je wat grappig is? Dat er nogal wat lieden zijn die de Juno 6 beter vinden klinken dan de Juno 60. Terwijl die Juno 6 grosso modo voor minder weg gaat als ik het goed heb.

Daar hoor ik in principe ook bij. Het verschil is niet mega, maar het is er wel. Met kanttekening dat mijn juno-6 ook warmer klinkt dan een andere juno-6 waar ik hem wel eens mee vergeleken heb.

En als je veel live speelt is een juno-60 wel wat handiger dan een juno-6.
 
1 januari 2011: repetitie met de band in Utrecht.
Ik was mijn drumstel aan het opstellen, komt de beheerder van de oefenruimte
naar mij toe met een oud attaché koffertje: Een EMS synthi MK1.
Of ik er iets aan had ? Hij en zijn vrouw vonden hem een
jaar of 30 geleden op een rommelmarkt en hij stond meestal maar werkeloos ergens in een hoekje.
Zonde om weg te gooien dus veel plezier ermee !

Lekker dan! :okdan: Daar valt mijn super de boer advertentie voor een yamaha cs-10 "keyboard" voor 50 euro weer geheel bij in het niet :dubbel:

Neem aan dat het dB's was waar je repeteerde? Kwam rond die tijd er ook wel af en toe, mij werd nooit een koffertje aangeboden :(
 
@AdDM: hoe kan het dan, dat je DX-7's voor een paarhonderd Euro tegenkomt en die Juno-60 echt niet onder de 2000 Euro te vinden is in werkende staat? Geproduceerde aantallen? Gehyped? Ik vind dat als synth-noob wel heeeeeel vreemd....
Het zijn twee volkomen verschillende apparaten qua geluid en bediening.

Je stelt nota bene zelf in je openingspost dat je knopjes wil. De DX7 heeft er geen. Er zijn sowieso weinig FM synths met genoeg knoppen, zelfs een Yamaha Montage of een Korg Kronos heeft er eigenlijk niet genoeg.

Het soort filtersweeps dat een Juno kan maken krijg je gewoon niet voor elkaar op een DX7, want die heeft helemaal geen resonante filter. Strings zijn op de DX7 een stuk statischer (zonder gebruik van effecten), want er is geen equivalent van een zaagtand en PWM.

Een Juno (6, 60, 106, Alpha) is een analoge synthesizer. Er gaat een daadwerkelijk voltage van een DCO naar een analoge filter naar een VCA.

De DX7 is een digitale synthesizer. Een sinusgolf wordt gegenereerd door een chip, en vervolgens wordt die door een setje bewerkingen vervormd naar iets anders. Pas als het geluid de synth verlaat via de output wordt het een voltage.

Dit is waarom dat het nuttig is dat voordat je gaat kopen je je toch even eerst in plugins verdiept.

Dexed is een DX7-emulator (gratis). Zap eens door de presets en probeer wat geluiden te bewerken.
Tal U-NO-LX is een Juno-60 emulator (download de demo-versie maar eens). Zap eens door de presets en probeer wat geluiden te bewerken.
Beiden kun je in Reaper (demo) of Ableton Live (demo) draaien.

Ja, het zijn uiteindelijk allemaal simulaties. Nee, er zitten geen knopjes op.

Wat ze wel doen is dat ze je een goede indruk geven van het geluid zonder dat je gelijk de deur uit moet om dingen te kopen waar je nog helemaal niks vanaf weet met het risico dat je een hoop geld verliest (zelfs een goedkopere System 8 is nog aan de prijs).

Ik heb een DX7. Ik heb ook een Juno-60. Ik zit al 30 jaar in de synthesizers, dus ik weet waar ik het over heb, en ik wil iedereen heel graag helpen met deze zwik want het kan een heel doolhof worden ;)

ik zoek er dan toch echt 1 of andere reden achter. Zelfs de opvolger van de Juno-60 (de Juno-106) gaat voor beduidend minder weg... ik heb meerdere keren gelezen dat de Juno-60 een heel unieke klank heeft. Rijk, warm en analoog of waar ze ook mee aankwamen als omschrijving. Laat ik het erop houden, dat ik de klank zoals SynthMania eruit krijgt in zijn video "Italy, 1984" bijzonder aangenaam en "pakkend" vind...

Het rare was dat een 106 vroeger voor meer geld wegging dan een 60, omdat de 106 wel MIDI had. Mensen verkochten hun Jupiter 8 in de jaren '80 voor een prikkie omdat ze liever een DX7 hadden, die was lichter, had meer stemmen, en "modernere" geluiden - en ook niet onbelangrijk, veel stabieler in gebruik. Oude synthesizers met een VCO moet je een tijdje laten opwarmen, anders spelen ze vals.

De 60 heeft een extra'tje wat de 106 niet heeft - de arpeggiator. Wat synthese betreft kan de envelope gerouteerd worden naar de pulsbreedte, iets wat je op een Commodore 64 in veel liedjes hoort. Die arpeggiator maakt er op spelen ontzettend leuk, dus dat telt wel mee als factor.

Het ontbreken van een DCB-bus op de Juno-6 is geen probleem meer - de Tubbutec upgrade geeft 'm gewoon MIDI.

In die track van Synthmania zou je in feite kunnen playbacken - het geluid komt uit een 106, maar op de video speelt 'ie een 60 - en dan zou het gros van de mensen echt niet beter weten, zolang je binnen de mogelijkheden van een 60 blijft. Dubbelblinde tests laten een hoop mensen door de mand vallen. De enige die je niet kunt voorliegen is jezelf.
 
HW wise is er duidelijk een oplossing voor: Boutique Ju-06
SW wise ook de Roland 106 plugin of de TAL UNOXL versie die erg goed is.
Anders gewoon niet mieten en dokken. Vintage synths stijgen de afgelopen 20 jaar al.
Laatste jaren fors. Dit is hoe het is. Als je die goedkoop wilt scoren ben je te laat.
Ebay en marktplaats etc hebben de lucky finds ook wel geëlimineerd.

Wil je betaalbaar meedoen: Pak dan boutiques en/of een iPad / laptop met midicontrollert.
Als ik betaalbare vintage synths zou weten te vinden had ik ze lekker zelf gekocht.
Aangezien je dit post op Synthforum denk ik dat ongeveer ieder lid zo'n kans zelf wel pakt.

Eigenlijk is dat het zelfde als vragen: Hey wie weet er ergens een mooie kans om geld te verdienen of heel goedkoop dure synths te kopen?
En vertel dat even aan mij zodat ik daar m'n voordeel mee kan doen.
Zo werkt het niet helemaal volgens mij, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Vroeger werkte het nog wel om op Marktplaats gevraagd advertenties te zetten.
Zo heb ik een keer een mint Vintage MS20 gescoord voor 425,- en een mint JX3P + DR55 + CZ01 voor 300 euro.
Die tijden zijn voorbij.
 
precies... Je zal een keer een mazzel hebben, maar ga er maar niet vanuit. Wil je goedkoop dure spullen scoren, of wil je muziek maken? Er zijn zat gave nieuwe spullen te koop.
 
Ik zou niet meer beginnen aan de vintage bakken, hooguit 1 uit de tijd dat je nog de folders door bladerde en ze niet kon betalen. Maar verder zijn de aanschaf en de running costs veel te hoog.

Natuurlijk zijn er liefhebbers en verzamelaars die er anders over denken. Maar voor de fun factor zijn er zat alternatieven goed genoeg en veel goedkoper.

Na 15 jaar (stok)oude synths heb ik 1 keer eentje gehad die in mijn bezit stuk ging. Gerepareerd voor 2 euro. Als ik het had laten repareren zal dat 100€ geweest zijn (opamp stuk en print doorsolderen). Dat na 15 jaar permanent minstens 3 80's of 70's analoge synths hier te hebben. Ik heb vast geluk gehad, maar zo erg is dat met die running costs toch niet. Als ik zie hoe snel recent spul de geest durft geven. Of afschrijving. ;{

Dat gezegd zijnde zou ik vandaag zeker beginnen met de betaalbare alternatieven, en dan kan je na verloop van tijd nog altijd kiezen om de bak waar je het zwaarst op leunt in je muziek te vervangen door de echte klassieker. Zeg maar beginnen met de Deepmind of TR8 en als dat je centerpiece blijkt te zijn, na verloop van jaren beslissen om voor de Juno of 808 te gaan.
 
@ Yoozer: ik mag eerst eens even van de baas een Roland D-50 lenen. Voor maaaanden, want hij doet er niks mee.... zo kan ik zien of ik überhaupt wel om kan gaan met zo'n ding... want als ik gewoon niet kan spelen, dan kun je mij een Jupiter-8 geven en ik bak er nog niks van.... garbage in, garbage out weet je wel? Mocht het allemaal goed gaan en ik vind het leuk, nou, reken dan maar dat er binnen vrij korte tijd een Juno-60 in de huiskamer staat. Doe arpeggiator heb je nodig bij Italo weet ik al. Lukt het niet, dan geef ik de D-50 terug aan de baas met de mededeling: "ik kan er niets mee, ik ben niet muzikaal genoeg, ik bak er geen moer van, bedankt voor het lenen!"
Alleen de toekomst zal het leren...
Oh ja, als ik heel die computerzooi zie dan word ik al hopeloos... ik ben echt, 100% een hardwareman. Ook in het dagelijks leven. Geen smartphone omdat ik het onbedienbare koleredingen vind, excusé le mot. ECHTE knoppen moet ik hebben, geen gesimuleerde ellende op een niet-werkend touchscreen (want ik heb NAGELS aan mijn vingers!! Waar blijft die phone met een RESISTIEF touchscreen??!?!?) En een computer uit het jaar kruik met een Pentium 3 processor erin (dat weet ik dan nog net) die VAST dit soort programma's niet trekt. Nog liever koop ik een synth die waardevast is en bij gebleken "werkt niet" verkoop ik hem door. Maar dat hoeft nu even niet: die D-50 mag ik gewoon LENEN :-)
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn nogal wat lieden die de Juno 6 beter vinden klinken dan de Juno 60, terwijl die Juno 6 grosso modo voor minder weg gaat.

Het GROTE verschil tussen de 6 en 60 is dat de 6 een variabele HPF heeft en de 60 NIET.
Hierdoor zijn meerdere instellingen mogelijk dan de 4 VASTE die de 60 bied wat een verklaring kan zijn voor een beter klinkende sound.
Ook is de 6 niet zo onderhoud gevoelig (backup batterij) als de 60 :eureka:
 

Attachments

  • roland-juno-6-1606725.jpg
    roland-juno-6-1606725.jpg
    55,3 KB · Bekeken: 137
  • roland_juno-60_ju-60_06.jpg
    roland_juno-60_ju-60_06.jpg
    124,2 KB · Bekeken: 138
Het GROTE verschil tussen de 6 en 60 is dat de 6 een variabele HPF heeft en de 60 NIET.
Hierdoor zijn meerdere instellingen mogelijk dan de 4 VASTE die de 60 bied wat een verklaring kan zijn voor een beter klinkende sound.
Ook is de 6 niet zo onderhoud gevoelig (backup batterij) als de 60 :eureka:

mooi bakkie hoor :W
 
Neem aan dat het dB's was waar je repeteerde? Kwam rond die tijd er ook wel af en toe, mij werd nooit een koffertje aangeboden :(
Nee, in Utrecht op een industrieterrein.
De ouders van de bedrijfseigenaar kwamen te weten dat
ik thuis ook wat met synthesizers en gitaren deed.
Dus hadden ze eindelijk een goed doel waar de Synthi heen kon !
Ik had wéken nodig om weer een beetje met 'beide benen op de grond' te komen.
GEDC3029.jpg IMGA0118.jpg
 

Attachments

  • GEDC3029.jpg
    GEDC3029.jpg
    68,5 KB · Bekeken: 132
  • IMGA0118.jpg
    IMGA0118.jpg
    71,2 KB · Bekeken: 133
Had weken nodig om weer een beetje met beide benen op de grond te komen.

Dat kan ik me heel goed voorstellen als je zo'n 9000 eurotjes in de handen krijgt gedrukt, hadden die oudjes een mooie cruise van kunnen boeken.
Zo zie je maar weer dat niet een ieder op de hoogte is van de waarde van vintage spullen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top