Waar tegewnwoordig betaalbare vintage gear vandaan halen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

325iaddict

De baardstaart
Lid sinds
9 november 2017
Berichten
61
Locatie
Amstelveen
Ja, de vlam sloeg in de pan toen ik een video op YouTube zag van "Synthmania" getiteld "Italy, 1984". Deze video werkte zeer verhelderend, wat hij waaruit toverde. "Allemaal ouwe eighties meuk, wat kan dat nou helemaal kosten?? DAT wil ik zelf ook wel eens proberen!" dacht ik bij mezelf... nou, DREAM ON Timmo!! Bij het zien van de prijs van het eerste apparaat dat ik opzocht (de bekende 808 ) schrok ik mij he-le-maal LAM.... tweede was de Juno-60, toen had ik echt even vlugzout nodig om weer bij te komen....

Nou hoop ik dat er hier mensen zitten die wel een beetje hun ANDERE wegen dan ebay en Marktplaats kennen om - desnoods defecte - vintage spullen als die, die in deze video voorkomen, te scoren... ik ben van huis uit een goede elektronicus die zo'n beetje elk analoog apparaat weer heel krijgt, dus defecten geen bezwaar!

Nou.... wie is de eerste die mij een defecte 808, Juno-60, Simmons SDS-V of andere in die video voorkomende gear bezorgt... voor 100 Euro per stuk :dubbel: ??
 
Ik zie dat er toch meerdere mensen een linkje ergens bijdoen, dat is blijkbaar wel toegestaan op dit forum. Het gaat dus om de 7 stuks gear featured in deze waanzinnige video:
 
Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear vandaan halen?

Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear vandaan halen?

Jongens, ik post het ook hier in de algemene discussie: WAAR kan ik tegenwoordig nou nog enigszins betaalbare, desnoods defecte "vintage gear" vandaan halen zoals het in deze video voorkomt? Hierin zitten de bekende TR-808, Juno-60, SH-101, de Simmons SDS-V en een tweetal effecten...
 
Last edited by a moderator:
Sorry, voor lage prijzen had je eind jaren '80 die zwik moeten gaan kopen.

Als je goed genoeg bent met electronica - de 808 is gekloond (Yocto). De Juno is een ander verhaal maar koop gewoon een System 8 of een DeepMind, combineer eventueel met een SH01A. De Simmons is voorzover ik weet nog niet echt gekloond.

Er is iemand die zelf een Jupiter 8 heeft nagebouwd op veroboard. https://www.gearslutz.com/board/ele...34-jupiter-8-diy-hardware-clone-progress.html

Ook al gaat dat ook niet goedkoop zijn, dat is hoogstwaarschijnlijk wel de manier om nog aan een echte analoge bak te komen. Behringer wil heel graag een aantal oude synths klonen maar kan niet alles ineens.

Als er nog adresjes zijn gaat niemand ze je vertellen. Het is veel lucratiever om die bron voor jezelf te houden en een nette winst te slaan uit dit spul.

Je hebt het echt niet met alle geweld nodig om deze muziek te maken.
 
Je kunt ook net andere tools nemen:
R8 met 808 ROM ipv 808 ('88 ipv '82)
poly 800/poly61 ipv SH01/Juno
 
Blanca heeft gelijk. Waarom zou je nu nog dat spul willen aanschaffen. Als je nou met een zinnige rede komt. Bijna iedereen houd dat spul omdat ze er vele uren werk in hebben zitten. Soms heb je mazzel en kan je nog leuke dingen kopen maar meestal zijn synths kapot bijn evenveel waard als heel.
 
bassstation 2 2e hands : 300 euro ongeveer.
tr8 pakweg 350

al halfweg
 
Dergelijk 'vintage gear' is in het algemeen niet ergens betaalbaar vandaan te halen. En de alternatieven - die hiervoor al genoemd worden - vind ik goed genoeg. Ik voeg daar alleen nog de Miami van Acidlab aan toe.
 
Ik zou niet meer beginnen aan de vintage bakken, hooguit 1 uit de tijd dat je nog de folders door bladerde en ze niet kon betalen. Maar verder zijn de aanschaf en de running costs veel te hoog.

Natuurlijk zijn er liefhebbers en verzamelaars die er anders over denken. Maar voor de fun factor zijn er zat alternatieven goed genoeg en veel goedkoper.
 
Er is op dit moment (lees: de laatste jaren) bij Korg, Roland en Yamaha een trend om hun klassieke oude synths in een nieuw, klein en betaalbaar jasje uit te brengen. Kijk maar eens naar de 'Boutique' reeks van Roland. Die überberoemde TR-808 bijvoorbeeld kun je nu kopen in z'n Boutique reïncarnatie als de TR-08 maar ook als de Roland Aira TR-8 (let op het subtiele verschil v/h ontbreken v/d nul).

Verder zijn er v/d klassiekers veel (gratis) VST's te vinden.

Het is een beetje als met oude auto's: nieuwe rijden beter, zijn betrouwbaarder en zijn goedkoper. Re-makes (Volkswagen Kever) zijn nep en saai. Maar niets weegt op tegen het "echte" ouderwetse gevoel en eenvoud v/d bediening. Maar daar betaal je dan wel voor. In aanschaf en onderhoud. En dan zit zo'n oudje ook nog eens vaak in onderhoud. Je moet maar eens kijken naar het Youtube kanaal van Junkie XL. Hij heeft al die klassiekers en als hij ze wil behandelen in een van zijn filmjes gaat er soms een kapot tijdens het filmen of hij ligt "bij de dokter". JXL heeft ook een filmpje met Armin van Buuren en die laatste heeft ook een "echte" 808. Maar de Start Knop van de zijne is kapot. De 2 samplen dus ook alleen maar van die oude apparatuur. ;)

Enne, oh ja, echt oude synths hebben nog geen Midi. Vind ik dan weer een groot nadeel.
 
Als het puur om de geluiden gaat dan kun een softsynth gebruiken.
De meeste oude synths zijn ver over hun houdbaarheidsdatum heen en
reken maar dat geen 1 van deze synths nog 100% goed werkt.
 
Heb je veel lol in werken met oude bakken, met cv en sync aansluitingen enz enz dan zou ik zeggen blijf sparen. :D
Heb je meer als doel een product af te leveren en hoe je er komt maakt je niet uit dan zijn de moderne opties daar.

Om op je vraag te reageren: forget it om nog betaalbare vintage te vinden. Het is nu wel heel moeilijk geworden, iedereen heeft immers internet.
Betaalbaar is overigens behoorlijk relatief/subjectief.

Synthmania als voorbeeld nemen is ook niet echt eerlijk he? ;)
 
gewoon via marktplaats alhier, via ebay , synthfind , sound on sound etc
natuurlijk kan alles met nieuw spul , maar vintage blijft ook oke en fun en ( toch) eigen klinkend en qua bediening etc niet vervangbaar.
en net als bij veel dingen die mooi en zeldzaam zijn zit e er een prijskaartje aan.
de vraag waar ik een aston martin voor een prikkie op de kop kan tikken ligt me ook voorop de tong...
 

Attachments

  • AstonMartin_reference.jpg
    AstonMartin_reference.jpg
    176,7 KB · Bekeken: 142
Plaats een advertentie in Te koop/ruil gevraagd alhier en op evil-bay :duivels:.
Wellicht is er wel een brave borst in Nigeria of zo die je meteen wil helpen :D
En anders.... geduld hebben tot binnen een jaar of 20.
Dan zullen ze wel weer betaalbaar worden...
[offtopic]@Sunny: Heb hier nog een Pontiac Firebird restauratieprojectje voor je als je interesse hebt ;).

Cheers,
Exo. :mega:
 
en net als bij veel dingen die mooi en zeldzaam zijn zit e er een prijskaartje aan.
de vraag waar ik een aston martin voor een prikkie op de kop kan tikken ligt me ook voorop de tong...

Bij mensen die absoluut geen idee hebben wat ze aan het verkopen zijn - zelfs in de tijd van internet zijn die er nog.

En anders koop je gewoon spul waar anderen geen interesse in hebben. Klink je ook nog origineel...
 
Is toch een beetje als vragen om een kapotte rolex voor 50 piek.
 
Misschien moet de OP zich maar eerst eens verdiepen in synthese en wat er momenteel op de markt beschikbaar is, in plaats van zich meteen te richten op zeer specifieke en in zijn ogen magische gear.
 
Bij mensen die absoluut geen idee hebben wat ze aan het verkopen zijn - zelfs in de tijd van internet zijn die er nog.

Hmm, nou als je om kan gaan met mp of ebay dan denk ik dat ze de "google" knop ook wel kunnen vinden denk je niet. Ik geloof er niet in. Niet meer.
 
Voordeel is wel dat er vandaag de dag, min of meer, goeie kloons zijn van genoemde apparaten, daar kun je alvast mee uit de voeten.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top