Post je originele factuur van je vintage synth

idd veel mensen vergeten hoe erg deze markt nu is veranderd, tis echt "commodity" geworden, vroegah waren dit serieuze instrumenten voor (semi)professionals of mensen met echte ambitie. Ik kan me ook nog herinneren dat ik een paar duizend gulden neertelde voor een Yamaha A3000 sampler met alles erop en eraan, en dat was nog goedkoop! Kortom: niemand mag meer klagen ;)
 
De DX7 was toen hij net op de markt kwam ook zo'n 5000 gulden.
En nu lees ik steeds dat het toen zo duur was, maar reken de prijs van bijvoorbeeld een Prophet 12 eens om naar guldens?
Hartstikke mee eens. Maar reken de prijs van een Minibrute eens om naar Guldens van 1982. Ik denk dat je dan uitkomt op de prijs van "My First Sony" (kent u ze nog?!). Vandaag de dag heb je spul voor pro's en spul voor hobbyisten/beginners. Vroegâh had je niks voor beginners waar je ook daadwerkelijk lekker mee spelen kon. Nu gelukkig wel. :)
 
Als je dertig jaar inflatie meerekent mag je de gulden prijs ook wel x2 doen. Synths zijn, zoals alle electronica echt stukken goedkoper geworden.
 
Juno 106 2e hands in 1991 voor 850 NLG.
 

Attachments

  • 20180304_130715.jpg
    20180304_130715.jpg
    60,5 KB · Bekeken: 135
Als je dertig jaar inflatie meerekent mag je de gulden prijs ook wel x2 doen. Synths zijn, zoals alle electronica echt stukken goedkoper geworden.

Dat klopt maar deels,met name voor electronica waar weinig handarbeid aan te pas komt anders is het gewoon nu nog veel duurder als vroeger.
 
In dit draadje is een rekening te zien van een Roland D-50, voor 3689 gulden en als ik het goed lees was dat eind 1987. Met deze calculator is te berekenen dat dit in 2016 (ik ga niet zeuren over twee jaar) bijna 6500 gulden was, ruim 2900 euro. Nu is de vraag hoe je dit moet interpreteren, er zijn nu ook synths te koop voor dat bedrag, maar in hoeverre komt de synth van nu overeen qua "state of the art", mogelijkheden etc., in vergelijking met toen?
 
In dit draadje is een rekening te zien van een Roland D-50, voor 3689 gulden en als ik het goed lees was dat eind 1987. Met deze calculator is te berekenen dat dit in 2016 (ik ga niet zeuren over twee jaar) bijna 6500 gulden was, ruim 2900 euro. Nu is de vraag hoe je dit moet interpreteren, er zijn nu ook synths te koop voor dat bedrag, maar in hoeverre komt de synth van nu overeen qua "state of the art", mogelijkheden etc., in vergelijking met toen?

A) synths waren toen gericht op (semi)professionals en hobbyisten met een beurs...of arme sloebers die er heel veel krantenwijken en vakantiewerk voor moesten doen ;P

B) technologische componenten en productie-processen, plus R&D, hebben de prijzen van electronica gedecimeerd..kijk maar eens rond in de Mediamarkt bij de TV afdeling.

C) A&B samen maakt meer volume = lagere prijzen > lagere prijze = meer volume.
 
Dit zal inderdaad voor een heel groot gedeelte waar zijn. Maar er zijn nog steeds synths te koop die, inflatie meegenomen, nog steeds op dezelfde prijs zitten. Dat moet dan tegenwoordig echt het hogere marktsegment zijn, en dat klinkt niet onlogisch. Maar welke synth van nu zouden we de D-50 kunnen vergelijken, de D-50 is in dit verband geschikt omdat deze al in een behoorlijk volume werd verkocht. De prijs van die synth van nu is dan interessant, want dat is dan een betere maat hoeveel het in een eerlijke vergelijking dan echt goedkoper is geworden over tijd.
 
Die liggen rond dat bedrag wat een D-50 nu zou kosten. Maar, dan kun je je afvragen of dit wel klopt:
Synths zijn, zoals alle electronica echt stukken goedkoper geworden.

Als dat waar is, dan zouden we nu een synth kunnen kopen die verhoudingsgewijs dezelfde technische prestatie levert tov. de stand der techniek als de D-50 destijds, maar dan voor een veel lagere prijs. Dat is het punt, die genoemde modellen van nu kosten eigenlijk net zoveel als de Roland toen. Dus het is blijkbaar helemaal niet stukken goedkoper geworden.
 
In die tijd was geheugen een miljoen keer duurder dan nu. Waarschijnlijk als je het geheugen in die tijd er af zou rekenen dan kom je ook op een goedkope synth uit.
 
De facturen uit het guldentijdperk heb ik zelfs niet meer! Te meer daar ik het meeste tweedehands kocht.
Maar als financiële man ken ik een aantal prijzen nog wel:
1985: Korg Poly 800: 1.350
1986: Yamaha DX-21 met standaard: 2.050
1988: Roland TR-707: 800
Roland TB-303: 100
Solina String-Ensemble 250 (nieuw gekocht)
1989: Ensoniq SQ-80 (nieuw gekocht) afgeprijsd van 4995 tot 2995. De Eiland Muziek in Arnhem wou de goedkoopste zijn en moest daarom met tegenzin korting geven. Om me te pesten deden ze er geen handleiding bij, gaven ze een demo-exemplaar en duurde het ruim een maand voordat ik wist hoe ik de synth moest resetten.
Korg MS-20, MS-50 en SQ-10 en de interface voor 1.150
1990: Korg M-1 (nieuw): 4.500
1990 of 1991: Sequential Pro-One 300
 
De facturen uit het guldentijdperk heb ik zelfs niet meer! Te meer daar ik het meeste tweedehands kocht.
Maar als financiële man ken ik een aantal prijzen nog wel:
1985: Korg Poly 800: 1.350
1986: Yamaha DX-21 met standaard: 2.050
1988: Roland TR-707: 800
Roland TB-303: 100
Solina String-Ensemble 250 (nieuw gekocht)
1989: Ensoniq SQ-80 (nieuw gekocht) afgeprijsd van 4995 tot 2995. De Eiland Muziek in Arnhem wou de goedkoopste zijn en moest daarom met tegenzin korting geven. Om me te pesten deden ze er geen handleiding bij, gaven ze een demo-exemplaar en duurde het ruim een maand voordat ik wist hoe ik de synth moest resetten.
Korg MS-20, MS-50 en SQ-10 en de interface voor 1.150
1990: Korg M-1 (nieuw): 4.500
1990 of 1991: Sequential Pro-One 300
Bloody hell! Daar zitten een paar prijzen tussen die voor de verandering eens niet over de top zijn naar huidige begrippen, maar juist het tegenovergestelde:
  • Roland TB-303: HFL 100. In 1988 was dit ding volgens mij op z'n top door de Acid hausse. Weet je zeker dat je maar 100 gulden hebt betaald?
  • Solina String-Ensemble, HFL 250 (nieuw gekocht). Waaaaaaaat? Een gloednieuwe Solina? Werden die nog gemaakt in '88? Ik ben jaloers! Of heb je 'm weggedaan?
  • Sequential Pro-One, HFL 300. Ik neem aan dat je die nog hebt?
 
Heb nog gezocht naar het afbetalingsfactuurtje van begin '90 in 3 termijnen voor mijn inmiddels kapotte allereerste tweedehandse synth...

Maar kon het niet vinden..

Grappig is dat een Polysix tegenwoordig nog ongeveer even veel waard zou zijn..
Tenzij hij misschien een iets te wild leven achter de rug had.. :-)
 
Bloody hell! Daar zitten een paar prijzen tussen die voor de verandering eens niet over de top zijn naar huidige begrippen, maar juist het tegenovergestelde:
  • Roland TB-303: HFL 100. In 1988 was dit ding volgens mij op z'n top door de Acid hausse. Weet je zeker dat je maar 100 gulden hebt betaald?
  • Solina String-Ensemble, HFL 250 (nieuw gekocht). Waaaaaaaat? Een gloednieuwe Solina? Werden die nog gemaakt in '88? Ik ben jaloers! Of heb je 'm weggedaan?
  • Sequential Pro-One, HFL 300. Ik neem aan dat je die nog hebt?

Acid house was iets later op zijn top als 1988 volgens mij kwamen de eerste acid platen uit die tijd. Bijna niemand wist toen nog waar het geluid vandaan kwam.
 
Bonnetje van mijn Juno-60, gekocht in 1994 voor het luttele bedrag van 495 guldens:



Puur gekocht op uiterlijk; ik was toen nogal into Hawkwind en deze zag er wel vintage uit en je kon er spacey geluiden uithalen... :D
Een week of wat later nog terug gegaan om toch ook de JSQ-60 er bij te kopen. Daar heb ik achteraf niet veel mee gedaan, ligt nog steeds in een doos te koekeloeren. 2 Jaar terug nog een OP-8 (CV naar DCB convertor) gevonden die bij de Juno-60 (of Jupiter 8 ) hoort. Daar heb ik heb ik een stukje meer voor moeten betalen dan voor mijn Juno... :engel:
 
Bloody hell! Daar zitten een paar prijzen tussen die voor de verandering eens niet over de top zijn naar huidige begrippen, maar juist het tegenovergestelde:
  • Roland TB-303: HFL 100. In 1988 was dit ding volgens mij op z'n top door de Acid hausse. Weet je zeker dat je maar 100 gulden hebt betaald?
  • Solina String-Ensemble, HFL 250 (nieuw gekocht). Waaaaaaaat? Een gloednieuwe Solina? Werden die nog gemaakt in '88? Ik ben jaloers! Of heb je 'm weggedaan?
  • Sequential Pro-One, HFL 300. Ik neem aan dat je die nog hebt?
TB-303: ja, toen was hij nog betaalbaar. Je had toen nog geen midi naar cv. Ik kon het geheugen niet wegschrijven. Snel weer verkocht voor 110.
Solina: nieuw in doos van het bedrijf De Geus in Dordrecht dat ze van het failliete Eminent had gekocht. Deze is letterlijk in rook opgegaan en ik heb een ander exemplaar gekocht (dat iets minder vol klinkt).
Pro-One: die is ook kapot gegaan. Het was een onding om te stemmen maar met een mooi, vol geluid. De eerste cd staat er vol mee. Later heb ik er nog kort een gehad, zogenaamd met midi, maar dat werkte niet en ik had toen genoeg alternatieven.
Had ik toen verwacht, dat de prijzen zo zouden stijgen, zoals Bob Williams van Analogue Systems, dan had ik kunnen stoppen met werken.

Oh ja, TR-808 in 1985: 1000 gulden. Helaas binnen twee jaar verkocht voor 400.
 
Acid house was iets later op zijn top als 1988 volgens mij kwamen de eerste acid platen uit die tijd. Bijna niemand wist toen nog waar het geluid vandaan kwam.

TB-303: ja, toen was hij nog betaalbaar. Je had toen nog geen midi naar cv. Ik kon het geheugen niet wegschrijven. Snel weer verkocht voor 110.
Solina: nieuw in doos van het bedrijf De Geus in Dordrecht dat ze van het failliete Eminent had gekocht. Deze is letterlijk in rook opgegaan en ik heb een ander exemplaar gekocht (dat iets minder vol klinkt).
Pro-One: die is ook kapot gegaan. Het was een onding om te stemmen maar met een mooi, vol geluid. De eerste cd staat er vol mee. Later heb ik er nog kort een gehad, zogenaamd met midi, maar dat werkte niet en ik had toen genoeg alternatieven.
Had ik toen verwacht, dat de prijzen zo zouden stijgen, zoals Bob Williams van Analogue Systems, dan had ik kunnen stoppen met werken.

Oh ja, TR-808 in 1985: 1000 gulden. Helaas binnen twee jaar verkocht voor 400.
[off topic] Inderdaad. In Nederland begon Acid, in mijn herinnering, met "We call it acieed" van D-Mob. En dat was in 1988. Waar die zg. tweede summer of love van 1987 op sloeg weet ik niet. Misschien leefde dat meer in Engeland dan in Nederland.

Jammer dat dingen kapot gaan he? En dat je soms moet kiezen wat je behoudt en wat niet. Hadden we maar centen zat en en kristallen bol. :beard:
 
Begin jaren 90
Geen bonnetjes meer.

- General Music S2R FL 3.995,= (nieuw, substractief, samples)
- Roland JD990 FL 2.995 (nieuw, substractief, AM)
- Kawai K5 FL 995,= (occasion, additieve synthese)
- Yamaha SY77 FL 1495,= (occasion, FM, substractief)
- Kurweil K2000 FL 2495,= (occasion, substractief en veel meer en samples)
 
Back
Top