Post je originele factuur van je vintage synth

Ik heb ooit nog spontaan na het uitstappen uit de trein een lift van het station naar thuis versierd bij een nobele onbekende omdat ik het spul echt niet gezeuld kreeg. :D
 
Haha, zeer herkenbaar. Mensen die je raar aankijken omdat je midden in de stad met een synth de tram in stapt haha. Of bij de bushalte staat met een synth tegen de muur :P
 
Beetje vintage; inmiddels 16 jaar geleden een MPC2000XL gekocht bij Musik Produktiv voor 2390 Deutsche Mark. Leuk detail is dat prijzen in euro en DM vermeld staan (die werd een half jaar later ingevoerd).
 

Attachments

  • MPC2000XL.jpg
    MPC2000XL.jpg
    26,2 KB · Bekeken: 140
Factuur van mijn yamaha A4000 kan ik niet vinden, maar die was in 2000 nog wat duurder dan de Juno ;)

Even uit het hoofd 2700 gulden. En dan nog een hdd erin, zip drive plus zip drive voor de pc en extra edo ram.

Rond dezelfde tijd kocht ik een JP8080 voor 2400 gulden.

Ik heb net 2 maanden geleden al die papieren meuk weggepleurd samen met nog 4 verhuisdozen vol overbodige administratie.
 
@ Yoozer:
"Zo heb ik heel wat spul gekocht, even een dagje vrij nemen van school...."

In mijn tijd heette dat spijbelen ;-).

Tijdens projecten hadden we een flexibel rooster dat niet zozeer op aanwezigheid was gebaseerd, zolang je je werk maar deed :engel:
 
Haha, zeer herkenbaar. Mensen die je raar aankijken omdat je midden in de stad met een synth de tram in stapt haha. Of bij de bushalte staat met een synth tegen de muur :P

Een logistieke uitdaging waar ik niet bij na had gedacht toen ik bij Dirk Witte aan de Vijzelstraat te Amsterdam mijn gloednieuwe Yamaha CS1x, SU10 en wat snoeren en andere zooi op ging halen ergens in de tweede helft van de jaren '90. 19 jaar oud, geen auto, wel een OV kaart, midden in A'dam. Uiteindelijk de hele handel de tram in gezeuld tijdens de spits, dat waren nog die smalle gele trams met die hele kleine deurtjes en zo'n trappetje naar boven - uit de tijd dat gehandicapten en invaliden nog uitgevonden moesten worden of nog ergens helemaal onderaan de agenda stonden. Daarna een uur in de trein, wederom in de spits. Ouders gebeld of ze me van het station af wilden halen anders had ik er ook nog een kilometer mee moeten lopen. Mooie tijden, ik was helemaal kapot toen ik thuis kwam.
 
Een logistieke uitdaging waar ik niet bij na had gedacht toen ik bij Dirk Witte aan de Vijzelstraat te Amsterdam mijn gloednieuwe Yamaha CS1x, SU10 en wat snoeren en andere zooi op ging halen ergens in de tweede helft van de jaren '90. 19 jaar oud, geen auto, wel een OV kaart, midden in A'dam. Uiteindelijk de hele handel de tram in gezeuld tijdens de spits, dat waren nog die smalle gele trams met die hele kleine deurtjes en zo'n trappetje naar boven - uit de tijd dat gehandicapten en invaliden nog uitgevonden moesten worden of nog ergens helemaal onderaan de agenda stonden. Daarna een uur in de trein, wederom in de spits. Ouders gebeld of ze me van het station af wilden halen anders had ik er ook nog een kilometer mee moeten lopen. Mooie tijden, ik was helemaal kapot toen ik thuis kwam.

Mannen we kunnen een boek schrijven..
Mijn versie is het ophalen van een JX-8P midden in Adam. Eerst blow roken en deal sluiten, toen
ophalen in schimmige garage. Daarna met de bus/trein/fiets naar huis.. Ik was thuis ook inderdaad
helemaal stuk.
 
Mannen we kunnen een boek schrijven..
Mijn versie is het ophalen van een JX-8P midden in Adam. Eerst blow roken en deal sluiten, toen
ophalen in schimmige garage. Daarna met de bus/trein/fiets naar huis.. Ik was thuis ook inderdaad
helemaal stuk.
Hilarisch! Een deal sluiten na een joint geroken te hebben. Ik vraag me af of je dan te weinig of juist te veel betaalt. En met een klassieke full size synth de fiets op gaan. Zou ook echt iets voor mij zijn geweest in die dagen als ik toen al synth-gek was geweest. Ha ha.
 
Hilarisch! Een deal sluiten na een joint geroken te hebben. Ik vraag me af of je dan te weinig of juist te veel betaalt. En met een klassieke full size synth de fiets op gaan. Zou ook echt iets voor mij zijn geweest in die dagen als ik toen al synth-gek was geweest. Ha ha.


:)

Ja, dat roken was misschien niet zo slim :D
Synth bleek achteraf ook schroot.. Jammer, maar "lessons learnt" zoals dat heet.
 
Ik heb mijn doos met oude folders van zolder gehaald, hiertussen zat ook de Roland/Boss prijslijst uit 1988:
2cxsz6r.jpg


Dat ik ooit toen die D-50 kon betalen als middelbare scholier
 
:)

Ja, dat roken was misschien niet zo slim :D
Synth bleek achteraf ook schroot.. Jammer, maar "lessons learnt" zoals dat heet.

Ik zou het ook niet doen. Maar Ik ken een France platen handelaar die tijdens de beurs in Utrecht dikke tjapen zat te roken. Echt hard onderhandelen lukte niet echt. Dus ik denk dat het positief KAN werken.

Pas nog een sollicitatie voor freelancer half stoned gedaan. 21:30 stoned naar bed. En om 3/4 uur nog een joint zodat ik 10+ uren kon pakken na 2 weken 5 uur per nacht slaap.

Ging op zich redelijk die solliciatie want ze wilde mij later wel inhuren. Krijg daar echt dat Californiacation ( of hoe die tv series met hank ook heet) idee bij.

Anyway amper wat in NL gekocht. Altijd Duitsland. En soms U.K.

Die Nederlandse importeurs zijn duur.

Heb nog facturen liggen die ik aan het recyclen ben. Achter kant is nog niet gebruikt.

Sp1200 reissue was 4K uit de UK
K2000RS 5K uit Duitsland.

Dacht dat Duitsland guldens waren en Sp euro's. Maar zou ik moeten checken.

Zal mijn printjes eens in de gaten houden.
 
Ergens begin jaren 90 een (tweede hands) Juno-106 bij Dirk Witte voor 1250 gulden en niet veel later een TR-909 voor 350 (die ik later ruilde voor een TR-808 ). Het was ok de tijd dat ik daar heel vaak zat en zelfs werd gevraagd of ik daar wilde komen werken).

Ergens in dezelfde periode een Fender Rhodes 73 (geloof ik) voor 1500 gulden in Hilversum.

JurgeN
 
Ik heb mijn doos met oude folders van zolder gehaald, hiertussen zat ook de Roland/Boss prijslijst uit 1988:
2cxsz6r.jpg


Dat ik ooit toen die D-50 kon betalen als middelbare scholier
Mijn Hemel, wat leven we dan in mooie tijden nu. Een synthesizer-hobby was destijds echt niet te betalen. Een D-50 voor vier-en-een-halve mille. Ik ging in 1988 op vakantie voor 1.000 gulden (650 voor de reis en 350 aan zakgeld; werd natuurlijk veel meer, maar goed). En daar liep ik een jaar een krantenwijk- en deed ik een maand vakantiewerk voor. Toegegeven: een D-50 is een heuse synth voor professionals en moet denk ik vergeleken worden met een Minimoog en niet met een Minibrute (qua prijs). En dan zit je alweer op ruim 4 mille aan Euri. Komt denk ik op het zelfde neer als 4 mille aan guldens in 1988. :)
 
Ik zou het ook niet doen. Maar Ik ken een France platen handelaar die tijdens de beurs in Utrecht dikke tjapen zat te roken. Echt hard onderhandelen lukte niet echt. Dus ik denk dat het positief KAN werken.

Pas nog een sollicitatie voor freelancer half stoned gedaan. 21:30 stoned naar bed. En om 3/4 uur nog een joint zodat ik 10+ uren kon pakken na 2 weken 5 uur per nacht slaap.

Ging op zich redelijk die solliciatie want ze wilde mij later wel inhuren. Krijg daar echt dat Californiacation ( of hoe die tv series met hank ook heet) idee bij.


:)

Ik zal hier maar niet oplepelen wat ík voor een stonede acties heb gehad indertijd en nog.. :D
Toch, ik had toen al vóór dat ik naar Adam vertrok besloten dat kreng te kopen, wist het risico
dat het misschien niet allemaal meer werkt. Dat was ook wel besproken. Ik dacht naief dat
ik dat wel even zelf zou fixen. haha.
 
Waar haal je die wijsheid nou weer vandaan :?
Een Minimoog is een simpele synth en TOTAAL niet te vergelijken met de complexe structuur van een D-50 of een DX-7 :eureka:
Gezien de prijs en het feit dat 'ie op Vintage Synth vergeleken wordt met de DX7 en de lijst van muzikanten als Vince Clarke en Duran Duran als gebruikers. Simpel of niet, een Minimoog is nooit bedoeld geweest voor hobbyisten. Let wel: ik vergelijk de synths niet, maar de beoogde gebruikersgroep. Zo kun je een Rolls Royce niet vergelijken meteen Fiat Panda, maar een Rolls wel met een Bentley, in mijn wereld dan. ;)
 
Een Rolls Royce en een Bentley zijn BIJNA identiek wat je overigens niet van een Minimmog en D-50 kunt zeggen.
Duren Duran (Nick Rhodes) heeft geen van beide gehad, zijn set up bestond uit een P5, JP8, Fairlight.
 
Nick Rhodes is inderdaad de grote eighties uitzondering die niét aan de DX7 ging. Crumar Performer was trouwens ook nog een heel belangrijk deel van zijn setup.

Maar wat madR bedoelt was dat D50 een professionele totl synth was met dito prijs. En in die zin een hedendaagse synth uit dezelfde categorie een redelijk gelijkaardige prijs heeft. Synths zijn algemeen goedkoper geworden, maar het verschil is vooral gigantisch bij de instapmodellen en subtieler bij de topmodellen.
 
De DX7 was toen hij net op de markt kwam ook zo'n 5000 gulden.
En nu lees ik steeds dat het toen zo duur was, maar reken de prijs van bijvoorbeeld een Prophet 12 eens om naar guldens?
 
Back
Top