Tape recorder is dat beter voor geluid kwaliteit ?

Vraagje, waarvoor dienen die ringen zegmaar voor op de spoelen die zo uitsteken bij die Akai's die je laat zien hier.

Dat worden Kelken genoemd. Die zie je eigenlijk vooral bij Revox B77 recorders.
Je zet ze op een NAB adapter.
Die kelken zijn er voor bedoeld dat je makkelijker aan kunt draaien bij het monteren van een tape. Je kunt natuurlijk ook aan de spoel draaien, maar dit zou makkelijker zijn. Ik vind dat alleen makkelijk wanneer je een tapedeck hebt die ligt.

a12.jpg
 
Die kelken zijn ook eigenlijk helemaal niet nodig. Bij die matige NAB adapters van Revox zijn ze misschien enigszins praktisch maar bij de Akai en Philips adapters is er al een fatsoenlijke grip aanwezig. Die zijn naar mijn mening ook veel fijner.

De meeste kelken zitten er op voor het uiterlijk, het staat chique en men betaalt er grof geld voor. Voor veel liefhebbers is zo'n machine toch een beetje een fetish, ook de reden waarom de fabrikant Nagra de looks van hun oude profi apparatuur doorzet in hun modernere hifi-lijn terwijl het volstrekt onnodig is.
 
Die kelken zijn ook eigenlijk helemaal niet nodig. Bij die matige NAB adapters van Revox zijn ze misschien enigszins praktisch maar bij de Akai en Philips adapters is er al een fatsoenlijke grip aanwezig. Die zijn naar mijn mening ook veel fijner.

De akai recorders hebben een speciale nab adapter die centreerd rond de as,lastig is dat die as iest kleiner is dan alle andere recorders,dus als je er eycatching adapters erop wil zetten gaat dat enkel als je de as dikker maakt met alu tape,als je dat niet doet rammelt de hele recorder bij het spoelen.

Wat betreft nab adapters in het algemeen ,de meeste die je ziet zijn revox adapters met een alu klek er op verkrijgbaar in alle kleurtjes,volledig nutteloos idd.

Echter je heb speciale autocentreerbare full alu adapters die perfect de buitenzijde centreren,dus niet op de as van de recorder maar de spoel op de adapter en dat heeft wel een heel groot verschil in de wijze hoe nauwkeurig je band op je spoel terecht komt,deze zijn echt wel heel nuttig en het verschil is enorm groot vergeleken met bvb plastic Teac of revox adapters,die klemmen enkel maar je spoel is nooit perfect in het midden van de adapter.
 
misschien een prachtig modern luxe duur apparaat maar waarom de king van de AKAI's?
dit is toch niet professioneel?

Neen idd,gewoon top of the line model van de Akai consumer decks.

Niet voor mastering,maar de sound is wel goed hoor op die akai's.

Ook zijn de Akai koppen onverslijtbaar (glass-ferrite),als je goedkoop een 2dehands pro toestel koopt is het echt wel opletten,als de koppen versleten zijn ben je er ook niets mee.

Daarom dat die Akai's goed in de markt liggen.

En veel pro goedkoop is er niet meer,die Otari's die ooit goedkoop waren zijn ook plots heel duur...
 
Ook zijn de Akai koppen onverslijtbaar (glass-ferrite),als je goedkoop een 2dehands pro toestel koopt is het echt wel opletten,als de koppen versleten zijn ben je er ook niets mee.

Daarom dat die Akai's goed in de markt liggen.

Mwah, zo goed waren die GX koppen ook niet hoor. Ze waren ongevoelig voor oxidatie, maar ze kunnen net zo goed slijten, krassen of splijten, wat (als ik de verhalen mag geloven) ook niet ongewoon is bij de GX'jes. Het is alleen lastiger om op te sporen. En: geen relap mogelijk bij glas, wat bij conventionele koppen in principe nog wel kan. De naam hebben dat iets onverslijtbaar is, betekende ook dat mensen vaak niet goed omkeken naar de rest van hun machine. Dat maakt goede exemplaren, zoals bij alles, ook wat duurder.
 
Dat klopt helemaal wat je zegt Brain,
ook een nadeel van die GX koppen is dat ze geluid van een ander spoor doorlaten.
 
Deels wel, maar heeft ook met uitwisselbaarheid van tapes die op andere decks te maken heeft. De Glas/Ferriet koppen zijn daar wat gevoeliger voor.
 
Mwah, zo goed waren die GX koppen ook niet hoor. Ze waren ongevoelig voor oxidatie, maar ze kunnen net zo goed slijten, krassen of splijten, wat (als ik de verhalen mag geloven) ook niet ongewoon is bij de GX'jes.

Onmogelijk bij normaal gebruik tenzij je tape van diamantpoeder is.

Op al men recorders zijn de koppen dus ook gewoon als nieuw.

Er is enkel wazige melding van minder kwalitatieve fabricageprocess van de eerste generatie GX koppen maar geen enkel gekend fealure feit.
 
Die geluidsdoorlaat is denk ik eerder van niet correct afgestelde koppen ;).

Cheers,

Exo. :mega:

Ik vrees het ook,ik hoor geen toename in crosstalk met een band opgenomen op men RT-909 die ik afspeel op een GX..

Beter nog,band opgenomen op RT-909 klinkt duidelijk beter op de GX-747,channel separation is veel beter en meteen hoorbaar t.o.v de RT-909,crosstalk zal vooral in de electronica hoorbaar zijn die na de heads komen..
 
Laatst gewijzigd:
Bij de gx520 en 625 heb ik dat nog nooit meegemaakt, ook niet met tapes van een ander deck. Het lijkt me inderdaad eerder een ding in de elektronica?
 
Aangezien dit nog een actief topic is met tape gebruikers! Ik heb hier een Revox B77 High speed machine staan, alleen werkt de speed switch (tussen 7 1/2 en 15 ips) en varispeed knoppen opeens niet meer... Iemand een idee wat ik eventueel over het hoofd zie?



Ik begrijp dat er eventueel iets vervangen moet worden op het speed control board maar wellicht is het makkelijker te fixen.. :)
 
Geef mij de duurste en beste operatiekamer, de beste medische apparatuur, de beste en scherpste operatiemessen, en laat mij een hart- hersen- of blindedarmoperatie uitvoeren. Gegarandeerd dat de patient het desondanks niet overleeft. Just saying. Off The Wall en Thriller van Michael Jackson zijn in de eerste plaats fantastisch klinkende meesterwerken door het vakmanschap en de gecombineerde talenten van Michael Jackson en Quincy Jones. En slechts in zeer beperkte mate het gevolg van analoge tape recordings.
 
Geef mij de duurste en beste operatiekamer, de beste medische apparatuur, de beste en scherpste operatiemessen, en laat mij een hart- hersen- of blindedarmoperatie uitvoeren. Gegarandeerd dat de patient het desondanks niet overleeft. Just saying. Off The Wall en Thriller van Michael Jackson zijn in de eerste plaats fantastisch klinkende meesterwerken door het vakmanschap en de gecombineerde talenten van Michael Jackson en Quincy Jones. En slechts in zeer beperkte mate het gevolg van analoge tape recordings.

Als de patient de tape moet voorstellen dan is er geen vakmanschap nodig om een perfecte optimale opname te maken indien de apparatuur perfect afgesteld staat met de gebruikte tape.

Tenzij je als prutser gaat liggen klooien aan je taperecorder met de illusie iets beter van te bakken...,dit gezegt zijnde,tape recording kan creatief gebruikt worden ,een opname op tape bestempelen als 'fantastish klinkend' is dus erg subjectief.

Just saying..
 
Vind het maar een rare vergelijking!
Voor mij persoonlijk vind ik tape gewoon tof om mee te werken, nostalgisch.
En aangezien ik met een relatief goedkope niet echt super goedwerkende taperecorder werk
komen sommige sounds die ik door de taperecorder laat gaan er een beetje gruizig en met een
schommelende pitch weer uit wat soms goed werkt in mijn muziek en waar ik juist naar opzoek ben.
Dus eigenlijk komen de geluiden er slechter uit wat ik beter vind klinken! :mega:
 
Back
Top