Tape recorder is dat beter voor geluid kwaliteit ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.400
Locatie
Obdam (NL)
Een vriend van wil een tape recorder kopen is heeft dat voordelen om daar mee op nemen en weer terug naar de computer voor beter geluidkwaliteit ?
 

Attachments

  • IMG_1793.jpg
    IMG_1793.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 225
Ik denk dat vooral tussen je oren zit ?
 
Die vriend van denkt echt werkelijk dat dit tover middelen zijn....
Hij is namelijk echt van overtuigt dat dit het geluid beter gaat klinken omdat zijn favoriete producer het ook gebruikt Robert Babicz en hij vindt al zijn muziek zo vol klinken hij denk dat puur komt door die tape recorder ik ben nogal sceptisch hier over.
Het zou gerust beter gaan klinken.... Maar dat ook heel veel andere middelen daar heus nier z'n ding voor nodig.
 
Je vriend heeft ook gezien dat dhr. Babicz een studio heeft met een paar ton aan nog andere analoge apparatuur?

Er is vrijwel nooit zoiets als 1 magisch middeltje. Maar - je zou het zelf eens kunnen proberen met U-He Satin of zo voordat je een Studer op de kop probeert te tikken.
 
En het geldt vast en zeker niet voor iedere willekeurige bandrecorder.
Maar dat het iets met je geluid doet is wel zeker (mijn eigen ervaring met Revox), maar het is inderdaad natuurlijk geen wondermiddel. De rest moet ook (al) kloppen. Dan kan het net die 2-3% uitmaken.
 
De kwaliteit van het geluid wordt natuurlijk nooit beter door het op een bandrecorder op te nemen en dan weer de computer in. Er zal van alles verloren gaan, dus technisch gezien wordt je geluid minder. Maar het kan heel goed zijn dat dit is wat je wil, dat je het als effect gebruikt voor een bepaalde sound, maar beter is volgens mij nooit het goede woord.
Wat ik gaaf vind om te doen is een track op te nemen op een SuperBetamax HiFi (dus niet PCM, dat kan ook op een Betamax met de juiste apparatuur) en dat te digitaliseren. Maar dat is dan puur bedoeld als effect over je mix en niet om de kwaliteit te verbeteren.
 
Tracken naar multi track tape en daarvan mixen. Maar ga alvast maar sparen. En wat yoozer zegt over de rest van zijn gear.
 
Je vriend heeft ook gezien dat dhr. Babicz een studio heeft met een paar ton aan nog andere analoge apparatuur?

Er is vrijwel nooit zoiets als 1 magisch middeltje. Maar - je zou het zelf eens kunnen proberen met U-He Satin of zo voordat je een Studer op de kop probeert te tikken.

Ik denk dat je ook wel 's een interview van hem gezien hebt, waarin hij zegt dat hij alle tape plug-ins heeft geprobeerd, maar dat er niets gaat boven een tape recorder, die je vol in het rood kan sturen, zonder vervorming (band compressie).
Hij is trouwens niet de enige die op tape opneemt. Denk dat vrijwel alle mastering studio's zo'n ding hebben staan. Maar ook de mensen die geen miljoenen studio hebben gebruiken ze, zoals Legowelt, Rude66 ea.
 
Het is niet dat het niets met je geluid doet, zelfs als je alleen maar muziek van digitaal naar analoog schrijft en weer terug, maar puur op zichzelf het is ook niet zaligmakend of zo. Sommige dingen ervaar je als prettig in het gehoor, zoals specifiek in het geval van bandrecorders compressie of saturatie, terwijl het technisch gezien een ongewenst neveneffect is. Tja… wat is dan 'goed' en wat is dan 'slecht'?

Ik zie m'n taperecorders samen met ieder instrument of outboard in m'n studiootje als een schakel in een creatief en technisch proces. Het levert mij iets op dat ik prettig vind en dus gebruik ik het. Moeten anderen dat dan ook doen? Moeten ze lekker zelf weten.
 
Tape gaat meestal om de saturatie en de "headroom". Saturatie is een heel belangrijk onderdeel van het mix proces, probeer het maar eens op een snare, soms kun je daarmee 6db winnen terwijl de snare zelf snappy doet overkomen.
 
Multi track geeft echt een sausje. Vergelijk het met alles naar s3000 akai sampler recorden. Alles krijgt dezelfde breedte waardoor het veel beter mixt als 1 geheel. Als ik een 909 en de rest uit een akai laat komen is de 909 veel te dik in vergelijking met de akai op een analoge tafel.

Maar tape is wel maar een onderdeel.
 
Denk dat tape door de tape compressie iets warmer kan laten klinken, maar toch blijft dit nog altijd geldig: shit in = shit out...

Is het trouwens niet veel goedkoper en gemakkelijker om gewoon een tape emulation plugin op de master in je DAW te zetten?
 
Denk dat tape door de tape compressie iets warmer kan laten klinken, maar toch blijft dit nog altijd geldig: shit in = shit out...
Kan zijn, maar het gaat er niet alleen om dat iets warmer kan klinken, maar ook dat je niet gebonden bent aan de 0 dB grens. Met tape kan je hem vol in het rood sturen en toch een goed signaal hebben, zonder vervorming. In ieder geval zijn mijn oude cassettes zo opgenomen :D
Met de overgang naar MD was dit wel ff wennen....
 
Kan zijn, maar het gaat er niet alleen om dat iets warmer kan klinken, maar ook dat je niet gebonden bent aan de 0 dB grens. Met tape kan je hem vol in het rood sturen en toch een goed signaal hebben, zonder vervorming. In ieder geval zijn mijn oude cassettes zo opgenomen :D
Met de overgang naar MD was dit wel ff wennen....

In het rood ja, maar zonder vervorming?
Maar die vervorming is hetgeen wat velen juist mooi vinden. In de vorm van vervorming/bandverzadiging/bandcompressie.
 
Ok dat iets toevoegt is wel duidelijk zo te zien aan jullie mening ik weet alleen niet of het voor mij de juiste methode is!
Ik zoek naar iets waardoor is mijn eigen sound krijg ik wil namelijk niet als een kip achter jullie aan lopen ik namelijk mijn eigen sound creeeren er zijn namelijk meer methodes die dat warme soun creeeren!
 
Ok dat iets toevoegt is wel duidelijk zo te zien aan jullie mening ik weet alleen niet of het voor mij de juiste methode is!
Ik zoek naar iets waardoor is mijn eigen sound krijg ik wil namelijk niet als een kip achter jullie aan lopen ik namelijk mijn eigen sound creeeren er zijn namelijk meer methodes die dat warme soun creeeren!

Het blijft lastig voor anderen om aan jou te vertellen wat nou die goeie warme sound geeft want misschien zoek jij net een ander geluid?
Beter lijkt me als je naar platen van artiesten gaat luisteren die klinken zoals jij het graag hoort.
Kijk dan wie de producers zijn en ga informatie over die plaat/producer zoeken, dan krijg je de gerichte info die je nodig hebt.
Iemand die bijv een wall of sound zoekt kan het beste kijken wat Phil Spector en soortgelijke producers deden, welke apparatuur ze gebruiken enz.
Wellicht als je hier met wat platen/artiesten komt dat dan forumgenoten je kunnen vertellen wat ze weten over specifiek die plaat opname of hoe je dat geluid krijgt.
Natuurlijk wil je een eigen sound hebben maar daarmee geef je wel aan in welke richting je wilt gaan en vandaar uit ga je verder maar dan heb je een basis om te beginnen.

By the way; ik heb niet het idee dat een tape recorder de beste oplossing is want je kan tegenwoordig met plugins al heel veel doen maar incidenteel kan een recorder wel een oplossing zijn misschien.
Maar zoek eerst uit hoe je de speciefieke sound krijgt en zoek dan erbij wat je nodig hebt
 
Laatst gewijzigd:
Als iemand een miljoen te besteden heeft om de beste productie ooit te maken en uitkomt op onder andere analoge tape dan zegt dat wel wat. En er ook een Grammy mee wint.


Daft Punk - Random Access Memories, the making of (Sound On Sound artikel)

http://www.soundonsound.com/people/recording-random-access-memories-daft-punk

Ook een vele andere top albums zijn "analoog" opgenomen en geproduceerd. Bijv. Michael Jackson Thriller (Quincy Jones, Bruce Swedien)
http://www.soundonsound.com/people/bruce-swedien-recording-michael-jackson


Maar....het is geen tovermiddel......

Er zijn ook vele hele mooie volledig digitale producties.

Het is wel zo dat analoge instabiliteit en imperfecties niet-lineaire vervorming en daarmee "leven" geven.
Niet voor niets is er een heuse retro rage ontstaan. Vintage apparaten gaan tegenwoordig voor veel geld naar een nieuwe eigenaar.

En het is ook zeker dat bepaalde apparaten heel aantrekkelijk eigenschappen hebben die vask te complex zijn om digataal of analoog) na te maken.

Maar er zijn inmiddels prima "emulaties". Ook voor Tape.

Ook als gratis VST (om eens te testen)

http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=FerricTDS&id=660
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Ferox&id=2063
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=WOW_&_FLUTTER&id=602
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=TS-1&id=2495
 
Laatst gewijzigd:
Maar er zijn inmiddels prima "emulaties". Ook voor Tape.

Hiermee schiet je in mijn ogen het doel voorbij waarom mensen juist een tape gebruiken. Het gaat om de 0db grens en saturation.

Dat daft punk en Quincy Jones miljoenen hebben te besteden heeft daar weinig mee te maken, dit is hoe ze werken en dit is zoals ze het altijd al hebben gedaan. Het is gewoon weer een stukje gereedschap die in sommige gevallen nodig is voor het resultaat dat ze willen bereiken.

Een plugin heeft in dat opzicht vast weer andere doeleinden maar zeker niet gelijk aan een reel-to-reel, onmogelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top