Tape recorder is dat beter voor geluid kwaliteit ?

Een plugin heeft in dat opzicht vast weer andere doeleinden maar zeker niet gelijk aan een reel-to-reel, onmogelijk.

Helemaal correct. Zeker niet gelijk aan een "origineel".

Vandaar ook "emulatie" (in de betekenis van nabootsen). Een imitatie, een poging om in de buurt te komen.
Er zijn natuurlijk ook meer en minder geslaagde "emulaties". Maar ik zal zeker niet beweren dat ze uitwisselbaar zijn met welk "origineel" dan ook.

Overigens geldt dit niet alleen voor digitale emulaties van analoge apparatuur. Ook voor digitale en/of analoge onderling in het algemeen.

De ene tape recorder is ook zeker niet gelijk aan de andere.
En dan is er nog het type gebruikte tape. Enz. enz.

Overigens: ik pretendeer ook zeker geen expert te zijn op het gebied van tape (of hard- of software emulaties).
Sterker nog, ik gebruik zelf niet eens tape (wel emulaties).

Ik probeer vooral aan te geven dat er vele variabelen en vele mogelijkheden zijn.

En dat geen enkel middel een tovermiddel is.
En het gaat inderdaad om een middel (tool) en geen doel.

Daarnaast aangegeven dat er (meer of minder representatieve) opties zijn die binnen de vaak beperkte besteedbare middelen vallen.....

Alleen al het aantal knoppen/schuiven op de interfaces van de emulaties geven al een indruk van de het aantal variabelen waar je bij tape (naast de electronische circuits) mee te maken krijgt. Wow, flutter, bias, hysteresis, saturatie, noise, tapesoort, tapesnelheid etc.

Zie hieronder een aantal plugins / interfaces
http://www.pro-tools-expert.com/home-page/2013/12/7/tape-emulation-plug-in-round-up-and-reviews.html
 
Alleen al het aantal knoppen/schuiven op de interfaces van de emulaties geven al een indruk van de het aantal variabelen waar je bij tape (naast de electronische circuits) mee te maken krijgt. Wow, flutter, bias, hysteresis, saturatie, noise, tapesoort, tapesnelheid etc.

Zie hieronder een aantal plugins / interfaces
http://www.pro-tools-expert.com/home-page/2013/12/7/tape-emulation-plug-in-round-up-and-reviews.html

Precies, dat is het aardige tegenwoordig. Je hebt zoveel meer keuze om te experimenteren. Als je met 'het echte werk' alles wil bereiken wat je met emulaties kunt bereiken, dan moet je een flinke kast en vloerruimte en budget vrijmaken voor recorders van verschillende makelij in verschillende staat van onderhoud en met verschillende tapes van verschillende kwaliteit… Dan is het toch leuk om gewoon maar fijn met plugins te werken, toch?
 
Precies, dat is het aardige tegenwoordig. Je hebt zoveel meer keuze om te experimenteren. Als je met 'het echte werk' alles wil bereiken wat je met emulaties kunt bereiken, dan moet je een flinke kast en vloerruimte en budget vrijmaken voor recorders van verschillende makelij in verschillende staat van onderhoud en met verschillende tapes van verschillende kwaliteit… Dan is het toch leuk om gewoon maar fijn met plugins te werken, toch?

Taperecorders zijn weer meer hands on en zullen anders klinken als plugins,ook veel variabelen om mee te spelen,wel eens 2 taperecorders gekoppeld en gebruikt als echo bijvoorbeeld?,klinkt heerlijk analoog,goodbye Roland tape echo.
 
Emulaties
Hiermee schiet je in mijn ogen het doel voorbij waarom mensen juist een tape gebruiken. Het gaat om de 0db grens en saturation.

Daar wordt juist rekening gehouden met het programmeren van een tape-emulator: de non-lineaire vervorming die grofweg vanaf 0 dB op de VU-meter sterker wordt. Dat komt door het gehele circuit: ingang, pre-emphasis, voorspanning, koppen, band, bandsnelheid, de-emphasis, versterkercircuit en daarbij ook nog de subtiele variaties in bandsnelheid en eventuele bandslijtage en staat + afstelling van de koppen. Dit is allemaal tot op zekere hoogte te emuleren. Het is wel vrij complex: er zijn veel verschillende soorten vervorming die ontstaan en samenwerken en de frequentie- en faserespons wordt ook net iets anders.

Sommige emulaties klinken 'meer als tape' dan sommige bandrecorders zelf: een A80, M15a of Nagra-T klinken juist helemaal niet zo karakteristiek terwijl een goedkope huis-tuin-en-keuken Akai 4000D juist weer een sterker karakter hebben.

Ik zou zeggen: probeer een goede emulator of goedkope bandrecorder als je het interessant vindt, en wie weet werkt het voor jou. Maar Robert Babicz is natuurlijk gewoon een producer met verstand van zaken, goede ruimte en apparatuur en vergeet het mastering stadium niet. Veel mensen houden zichzelf voor de gek door zich blind te staren op één magisch apparaat dat alle problemen moet oplossen. Dat ken ik maar al te goed :D
 
als je heel snel bent zijn die multitrack recorders nog redelijk goedkoop te vinden.. ik heb mijn saturn 24 sporen (2 inch tape) een jaar of 10 geleden verkocht voor 1500 euro..een bijzonder vet apparaat qua sound.. maar wel groot lomp en zwaar.. er moeten nog talloze multitrack recorders over deze planeet rond zwerven.. veel 2 inch 24 sporen machines waar iedere studio in de jare 80 en 90 mee draaide fostex b 16 tascam 1 inch 16 sporen machines..en div andere merken die zeer populair werden tot die adats kwamen. vaak zijn de koppen versleten en waarschijnlijk niet meer te krijgen.. geld uiteraard ook voor 2 sporen recorders..
 
Analoog opnemen en masteren klinkt gewoon beter, maar dat komt hand in hand met een beter budget.

Op dit moment is er nog geen digitaal alternatief voor high end analoog, not even close.
 
Dat ligt er maar net aan wat je met 'beter' bedoelt. Technisch gezien zijn de beste digitale systemen van nu preciezer dan de beste analoge systemen, maar allerlei gekke vervormingen die sommige analoge apparaten genereren worden dan ook weer door sommigen als 'beter' bestempeld. Wat de bron is en hoe je die behandelt maakt veel meer uit dan enkel het feit of het analoog of digitaal wordt opgenomen. Een tape bounce als onderdeel van een masteringproces klinkt soms ook gewoon minder goed dan als je dit achterwege laat. Soms heeft een bandrecorder net dat juiste effect dat je muziek nodig heeft...

Hier nog een topic waarbij een digitale track op twee verschillende high-end super pro bandrecorders is gebounced: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=167129
 
Ik voel een “Is een tr-909 vervangbaar “ draad aan komen.
 
Ik heb verschillende soorten tape machines.
Van multitrack tot 2-spoor.
Mijn ervaring is dat de zware studiomachines (Studer A800 en A80) geen noemenswaardige kleuring toevoegen.
De A800 een tikkeltje wanneer je boven de 0dB gaat. De A80 blijft hoegenaamd neutraal.
De Revox A77 warmt daarentegen wel weer op, net zoals de Akai X201D.
Ik heb nog een Grundig die ook aardig opwarmt en een Revox B77 die dat weer wat minder doet dan broertje A77.
Veel hangt ook af van de tape gebruikt en de staat en netheid van de koppen.
Deze worden nog nieuw gemaakt in België!

Cheers,
Exo. :mega:
 
Veel hangt ook af van de tape gebruikt en de staat en netheid van de koppen.
Deze worden nog nieuw gemaakt in België!

Cheers,
Exo. :mega:


Dat klinkt interessant. Mijn RE-201 koppen moeten echt vervangen worden, zou dat te krijgen zijn??
 
De rede van gebruik van een tapeunit is bekend. Dit is technisch onmogelijk te doen met een plugin. Het kan gewoon niet, je kun emuleren wat je wilt maar het signaal (obviously) nooit het zelfde pad bewandelen. Was het maar waar, dan hadden we geen 3K voor een knappe compressor hoeven betalen.


It's just a tool... move on. Probeer het uit maar bedenk je wel wat je ermee wilt bereiken en verwacht vooral geen magische wonderen.


Er is genoeg op internet te vinden over waarom een tape of reel to real drive, het is gewoon een FX/mixing tool uiteindelijk.


Mocht het in de toekomst mogelijk worden zal het nog steeds (vermoed ik) een dedicated stukje hardware hebben met daarop wat circuits als verlengde van de software, anders vind ik het erggggg knap.
 
De rede van gebruik van een tapeunit is bekend. Dit is technisch onmogelijk te doen met een plugin. Het kan gewoon niet, je kun emuleren wat je wilt maar het signaal (obviously) nooit het zelfde pad bewandelen. Was het maar waar, dan hadden we geen 3K voor een knappe compressor hoeven betalen.
Die eeuwige onzin weerom.
Dit kan perfect.
 
Als je niet 100% itb werkt en ook analoge randapparatuur gebruikt bij je producties is de toegevoegde waarde van tape over het algemeen overrated. Maak je puur digitale producties dan kan het de boel zeker wel tot leven brengen.

Als productiestap duur en onhandig, maar als je het goed doet kan het wel onderdeel worden van je sound. Je kan natuurlijk ook overwegen je digitale producties op vinyl uit te brengen :okdan::okdan::halleluja
 
Die eeuwige onzin weerom.
Dit kan perfect.

Wacht maar tot je een echt dikke mastering studio van een paar miljoen echt hoort. En nee dan hebben we het niet over mastering van 60 euro per track.

Ik heb neptunes tracks gehoord voor en na serieuze mastering. Alles in het laag stond echt als een huis.

Tuurlijk kom je met digitaal ver maar vergis je niet!
 
Dat ligt dan niet per sé aan de taperecorder of analoge apparatuur in het algemeen, maar aan de vakkundigheid van de mastering engineer en zijn hele ruimte en andere tools.

Het perfect nabootsen van een bandrecorder kan helaas nog lang niet perfect, maar in veel gevallen is het resultaat echt meer dan voldoende voor de toepassing.
 
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat 'iedereen' tegenwoordig 'expert' is. Ze hebben de youtube 'vergelijking' gehoord. De top 'engineer' zegt dat de plugs heel erg in de buurt komen. Maar uiteindelijk zijn er maar weinig mensen die echt ervaring hebben met alle soorten en maten dikke en dure hardware spullen.

En neem gewoon de proef op de som als je altijd digitale plugs op je digitale eindbus hebt staan. Neem een 3k master bus compressor/limiter etc van Helios maar een week op proef op je master bus. Binnen 10 minuten ben je verkocht.

En dat is het probleem ook met serieuze multitrack tape. De meeste hier hebben er niet mee gewerkt. Ik ook niet. Al heb ik wel veel referentiemateriaal in mijn platen kast staan. En denk ik er dus 'verstand' van te hebben.
 
Back
Top