Minimoog van 115v naar 230v helpen....

G

Guest

Guest
heeft iemand suggesties hoe je eenvoudig (maar wel zeker) het voltage van een minimoog van 115 naar 230 kan brengen, zodat-ie ook hier te gebruiken is? bedankt.
 
ik heb voor mijn amerikaanse odyssey zo'n adapter (115-230 of andersom) gekocht voor 25 piek
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog zo'n adapter ding staan... Een hele grote lompe stabiele voeding. Dan hoef je ook niet alles opnieuw te stemmen.
 
ik zou bijna zeggen: hoera!!!

het liefst had ik 'm omgebouwd, zonder losse adapter, maar als dat opnieuw stemmen e.d. betekent, dan liever een adapter.
als je de adapter zelf niet gebruikt, wil je hem dan opsturen?
en wat gaat dat kosten?
bedankt... en groeten
 
Hij staat nu bij CraZ. Ik zal vragen of ie een keertje tijd heeft om hem naar je op te sturen. Voor een kratje pils en de verzendkosten is ie de jouwe!
Stuur jij je adres gegevens eventjes naar CraZ?
 
Ik heb nog zo'n adapter ding staan... Een hele grote lompe stabiele voeding.

Zo'n ding noemt men een verhuistrafo. Hoe groter het ding, des te meer vermogen hij aan kan (maximaal leverbare vermogen staat er als het goed is ook op) en des te meer apparaten je er aan kan hangen. Ze zijn verkrijgbaar bij de betere elektronicazaak. :)
 
het liefst had ik 'm omgebouwd, zonder losse adapter, maar als dat opnieuw stemmen e.d. betekent, dan liever een adapter.

Het aanpassen van de voeding (als dit mogelijk is) heeft uiteindelijk hetzelfde effect als het gebruiken van een externe converter gebruikt. Dat je door het aanpassen van de voeding van een synth deze opnieuw moet stemmen is onzin. Het ontstemmen van een synth heeft meer te maken met omgevingsfaktoren zoals temperatuur en vochtigheid.

Niet alle voedingen in synths kunnen gemakkelijk omgeschakeld worden tussen 115 en 230 Volt. Dit kan per type synth van eenzelfde merk nog verschillen. Of dit bij de Minimoog mogelijk is, zal ik even nakijken. :)

Okee, ik heb het even nagezocht en het is niet op eenvoudige wijze mogelijk om een Minimoog intern aan te passen om op 230 Volt te lopen. Dan blijven er een aantal mogelijkheden over:
- gebruik een verhuistrafo (snel en simpel)
- zoek een interne trafo met dezelfde specs als die van een 230V Minimoog trafo
- zoek een interne trafo die afkomstig is uit een 230V Minimoog... 8)
 
Laatst gewijzigd:
iemand die ik heel moog heb zitten, zei dat het eenvoudig was omdat alle mini's sowieso een voeding hebben geschikt voor 115 en 230; kwestie van wat omsolderen.
maar ja, jij bent ook niet helemaal onwetend als het om synths gaat, ik zal 's zien....
misschien wordt het toch om solderen (niet doen,achter je, jan klaassen!!!) zegt mijn vrouw dan omda sowieso het netsnoer moet worden vervangen, vind ik.
 
Matt second heeft een keer precies hetzelfde gedaan met zijn 909
Het omzetten van 115 naar 230 Volt was een kwestie van een koperbaantje veranderen en een eurostekker paste precies op de plaats van de oude amerikaanse stekker
 
Ik had die info over het stemmen van MusicHouse. Bij een 909 is het inderdaad makkelijk om de voeding om te zetten, maar zoals Boemtsjak al zei is dat voor een minimoog wellicht anders. Eerst nakijken voordat je iets sloopt en mijn aanbod geldt nog steeds.
 
sorry, ik had vandaag weer eens geen geduld, ben naar de elektronika-man gegaan en heb daar voor 13 euro een transformator gekocht. hoeft de moog ook niet open.
bedankt voor hulp en aanbod, maar ik kon niet wachten...
 
Verstandig! Voor die 13 euro kan je niet gaan lopen solderen...Tis natuurlijk geen Casio ;)
 
Ik zie dat het niet echt meer nodig is, maar ik heb nog even wat dieper gegraven in de schema's van de Minimoog. En het ziet ernaar uit Leo, dat die persoon, die jij zo moog hebt zitten, gelijk heeft. :) Bij m'n graafwerk heb ik een schema gevonden waarin uitgelegd wordt hoe je precies de draden van de trafo om kunt solderen om de Minimoog op 230 Volt te laten lopen. Excuses voor de eerder genoemde, niet geheel juiste informatie. Ik denk dat de luciferhoutjes gisteren m'n uitzicht belemmerden. :o Maar in ieder geval zit je Minimoog nu tenminste nog mooi dicht. ;)
 
Back
Top