Yamaha DX11

roetsj

Ouwe rot
Lid sinds
17 Maart 2007
Berichten
546
Locatie
Provincie Gelderland
Dit lijkt me wel een leuke synth om eens te proberen.
Heeft iemand hier er ervaring mee?,aanrader of afknapper en alles wat er tussenin zit.
 
Helemaal top, TX81Z met keyboard en dan krijg je er ook nog pitch envelopes bij. Misschien doe ik de mijne weg omdat ik wat veel FM synths heb....
 
Heeft dezelfde engine als de TX81z maar heeft een pitchenvelope extra. Voor de rest stukken beter te programmeren natuurlijk :)
Keyboard is kwalitatief niet zo heel goed (verwacht geen DX7 actie) maar goed genoeg om op te pingelen.

Je kunt ook kijken naar een V50. Ik heb er een keer 1 proberen te verkopen voor 100 euro en dat liep niet echt storm.
De V50 heeft de dubbele polyfonie, een drumcomputer + een redelijk goede galm/delay en distortion.

De bediening is goed te doen maar mist de vele shortcuts (preset knoppen) die de DXen toch toegankelijker maakt.

Qua geluid moet je geen volle strings/pads verwachten.. maar de basjes, bliepjes en vage percussief-achtige geluiden, die ook nogeens goed door de mix prikken, zijn toch redelijk makkelijk te maken met deze synth.
Het hangt er natuurlijk ook een beetje af of je bekend bent met FM-synthese, maar zelfs het random parameters wijzigen van presets kan leuk zijn. :)
 
Ik heb sinds een 6 tal maanden ook een DX11. Was mijn eerste FM-synth en ben er heel blij mee. Ik hoor altijd horror verhalen over het programmeren maar het (b)lijkt nogal mee te vallen op de dx11. De dx11 heeft trouwens meer golfvormen dan enkel sinus. Ik gebruik hem graag voor de fm bassjes, percussieve geluiden en andere weird sounds.
Op dit (korte) filmpje hoor je de DX11 in aktie:
 
Beetje zoeken 100-200 euro?
Ik heb er onlangs een mooie gekocht voor meen ik 125, maar daar moet wel de batterij van vervangen (zit erop gesoldeerd, dus moet je eigenlijk een houdertje voor (laten) plaatsen).
Leuke bak inderdaad en voor mij ook wel wat nostalgie want ben opgegroeid met overal om me heen DX7's op het podium, en deze is een leuk lief klein broertje ervan.
 
Tja voor de prijs moet je het niet laten. Die dingen zijn goedkoop en dus best wel een leuke aankoop.
De DX11 blijkt wel een top exportproduct te zijn naar bepaalde oostblok-landen, waar ze er polka-tech met maken ofzo:D.
Je komt ze daarmee iets minder dan een DX7, DX21 of DX100 maar ze zijn verre van zeldzaam.
 
Back
Top