JX-10 Super JX output RUIS

Synergist

Ouwe rot
Lid sinds
30 Maart 2014
Berichten
571
Locatie
Noord-Holland
De JX-10 is een van mijn meest gebruikte synths maar sinds ik deze heb is de ruis in de output steeds erger geworden. Het is nu zo erg dat ik de opnames niet meer kan/wil gebruiken =(

Een beetje vintage ruis vind ik geen probleem, past ook wel in mijn muziek maar zoals het nu is neemt de ruis bijna de overhand. Is hier iets aan te doen of hebben alle JX-10's hier last van?
 
Ik neem aan dat het niet gewoon de ruis is die standaard op de chorus zit? Die is namelijk ook best aanwezig, maar waarschijnlijk niet zo storend dat jij er niet meer mee op wil nemen...
 
Laat eens een stukje horen. Ik heb de JX-8P en JX-10 gehad, die ruisten allebei wel wat, m'n MKS-70 ook. Echt stil zijn ze niet idd en ze gaan wat harder ruisen naarmate de VCA verder open gaat. Op pads, strings en basjes niet storend maar bij piano's en belletjes soms wel. Verdwint meestal wel gewoon in de mix.
 
Dit is zo erg nog niet, met een eq kan een bass wel gebruikt worden maar als als ik een melodie opneem kan ik de ruis er niet goed uit eq-en. En al krijg ik dat wel voor elkaar komt het in de master fase toch weer naar boven in de stille stukken :/
 
De ruis van een chorus klinkt altijd een beetje cyclisch, daar had de Juno ook last van. Dit is wat anders.
 
Mijn JX8P ruist ook aardig, maar alleen bij hoog volume op de unit zelf.

Oja : De minimale levensduur is allang voorbij, het is nu stoelendans met die oude gear.

Bullshit.. hangt van zoveel andere dingen af dan alleen tijd. Wellicht ooit eens reflowen, maar die troep kun je langer gebruiken dan jij denkt.
 
Hoe is de ruis op de koptelefoon uitgang? en heb je de DI al uitgesloten? en op welke stand staat de LMH switch op de achterzijde? (mss staat die per ongeluk op Low o.i.d. waardoor de DI de ruis extra versterkt? pure speculatie dit)
Zou sowieso alle outputs eens los controleren

En idd JX10 is een superbak voor bells/strings, zou er ook van balen als daar ruis in zit

tip: Met tools zoals Audition -geen reclame o.i.d.- kan je wel heel slim ruis eruit halen met het Noise Reduction filter, die sampled de ruis en je kan trapsgewijs die ruis verwijderen.
Uiteraard zal je bij teveel ruis teveel moeten weghalen en ontstaat er kam-filter achtig effect wat niet mooi is, zeker niet op frisse belletjes e.d.
Al denk ik dat je 't hiermee in een mix wel subtieler kan verdoezelen, dan met een standaard EQ (= een hele botte bijl in vergelijking)
 
Bullshit.. hangt van zoveel andere dingen af dan alleen tijd. Wellicht ooit eens reflowen, maar die troep kun je langer gebruiken dan jij denkt.



Die EPROM minimale levensduur is al overschreden ( 20 jaar toen de tijd ),
er is vast wel een hobbyist die deze dingen heeft gekopieert ?


Eerst vallen een paar bytejes weg, word steeds erger.

Tegenwoordig gaan die chips minimaal 40 jaar mee.
 
heb je er een compressor of een fx tussen zitten? of in standby mode... wellicht in je interface.
 
Die EPROM minimale levensduur is al overschreden ( 20 jaar toen de tijd ),
er is vast wel een hobbyist die deze dingen heeft gekopieert ?


Eerst vallen een paar bytejes weg, word steeds erger.

Tegenwoordig gaan die chips minimaal 40 jaar mee.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is echt flauwekul. Van wegvallende bytes krijg je niet dit soort ruis. Je synth zou simpelweg niet meer goed opstarten of vastlopen op bepaalde functies. En dat van de levensduur van huidige chips betwijfel ik eerlijk gezegd ook. Flash is niet zo duurzaam als het intensief gebruikt wordt.

Succes met de jx trouwens! De eerste candidaten voor de oorzaak zou ik persoonlijk zoeken in
1. Verouderde voedingselcos
2. Vergane ac coupling caps in audio pad
3. Gecorrodeerde connectoren

Groeten,

Rutger
 
Back
Top