Nieuwe run Curtis Chips CEM 3340

Lt_picard

Stamgast
Lid sinds
17 februari 2006
Berichten
221
Beste mensen,

Graag wou ik dit grote nieuws even delen.
Was het hier op het forum nog niet tegengekomen

Ik kon het eerst moelijk geloven na alle discussies die ik de laatste 10 jaar erover gelezen had op internet en de wijlen overleden Doug Curtis. Vreesde eerst dat het een hoax was.
Maar het bericht is nu bevestigd met een foto.

Curtis2.jpg

Foto van David Rudolph Smith.

Eergisteren werd in de facebookgroep 'Vintage Synth Repair & Mods' het bericht gedeeld dat Curtis Electromusic een nieuwe run CEM 3340 chips geproduceerd heeft.

Het bericht werd gedeeld door iemand die er 25 van besteld had.
Hij heeft ondertussen de levering ontvangen en een foto gepost.

Kostprijs 15$ per stuk.

Op Facebook werd een quote van de Facebook pagina van Curtis geplaatst :

Curtis1.jpg


Curtis zou ook werken aan een rerun van de CEM 3360, maar die zou nog niet beschikbaar zijn.

Je zou verwachten dat zulk nieuws groot aangekondigd wordt.
Vond het dan ook vreemd dat een synth-tech het nieuws uitbrengt via een Facebook pagina.
Maar het blijkt nu bevestigd te zijn.

Vond dat ik dit even moest delen op synthforum.
 
Vond het dan ook vreemd dat een synth-tech het nieuws uitbrengt via een Facebook pagina.

Ja dat, plus als je er 25 koopt, waarom fotografeer je er dan maar eentje en ga je die bewust een beetje raar belichten? En waarom moet een klant die foto maken en doen ze dat zelf niet?

Ik wil het best geloven hoor, maar het is allemaal wel een beetje raar...
 
Laatst gewijzigd:
Curtis bestaat niet meer sinds 1988 en is doorgestart als OnChip Systems. Doug Curtis zelf is in 2007 aan kanker overleden. Als er iemand de rechten van de oude 33XX ICs heeft, dan is de kans klein dat die handelt onder de naam Curtis Electromusic.
 
Mary Curtis werkt nog voor OnChip, ik heb haar een mailtje gestuurd. Kijken of er geluid direct uit de mond van het paard komt.
 
Laatst gewijzigd:
eerst horen dan zien en dan pas geloven
moet mogelijk zijn
 
Er zijn al vaker dit soort geruchten geweest. De opstartkosten voor een kleinere serie zijn al $150.000.
Ik geloof dat de stuksprijs dan rond de $35 zou liggen maar de techniek is al weer zodanig veranderd dat chipsbakkers die het zouden kunnen doen niet staan te springen. Ik geloof het niet exht maar HOOP het wel.
 
Deze morgen is er nog wat bijkomende info gepost.
Ik copy en paste hier even de belangrijkste delen uit de betreffende facebook thread.

E-mails van Mary P. Curtis aan de synth-tech :

“Dave,
Thank you for your inquiry.
We reissued the 3340 last year and have chips available. Since I am traveling, I have copied our operations manager who can let you know the status of the 3360. Where you located and what is your application?
Mary P. Curtis“

………….

“Dave,
By all means, please do mention the availability of 3340's on forums. It sounds like you provide your friends with a great service. It is precisely in that spirit that I am re-manufacturing my late husbands chips.
Mary P. Curtis
Sent from my iPhone”

Facebook post Synth-tech :

“The reissue was last year for DSI I believe. 35,000 NRE per chip.”


Facebook post Synth-tech :

“It is re-tooled wafer fab from original 36 year old lithography information. I was told by the operations manager that Mary Curtis wanted to keep her late husbands legacy alive as he dedicated his life providing his engineering expertise to the Electronic Music Industry.”


Ik vraag me wel af dan waar Dave Smith op aan het broeden is.
Dat is misschien de reden dat het niet groots aangekondigd is.
 
De foto's van de OB6 voice boards staan op het net. Daar zitten geen CEM's op.
 
Volgens mij zit er een custom cem in de p6. Dat zou betekenendan cem niet dood is. Als merk of iig chips bakker dan. Of dat onder dezelfde naam is, is een 2de.

Verder best logisch als oude 3340's voor $100 gaan.
 
Xvive is trouwens druk met reissues van allerlei unobtainable ICs, waaronder in ieder geval de UA726. Welke nog meer is niet helemaal duidelijk, maar de CA3280 zat er volgens mij ook bij en een SAD****.
 
Volgens mij zit er een custom cem in de p6.

Het filter van de P12, en de DSM01 eurorack.

Die is overigens gelabeld "DSI-120", dus als het een speciale order is voor DSI, zullen ze denk ik niet de oude CEM opdruk gebruiken.
 
Het filter van de P12, en de DSM01 eurorack.

Die is overigens gelabeld "DSI-120", dus als het een speciale order is voor DSI, zullen ze denk ik niet de oude CEM opdruk gebruiken.

Evolver en p8 ook las ik net.

Maar dat kan een Oude batch Zijn. Evolver Zijn al wat ouder.
 
Ja de foto aan het begin van deze thread heeft de nieuwe 3040 een date code van week 41 2015, wat wel overeen komt met de geciteerde conversatie.
 
Nou, is er nergens een schema van de P6 te vinden? Dan zouden we in ieder geval kunnen zien of de datasheets overeenkomen.
Overigens heb ik vorig jaar december bij mijn locale electronicaboer om cems gevraagd, hij zei na een week dat ze wel te vinden waren. Ik kom daar regelmatig maar geen chippies.
 
Net gepost in de betreffende facebook thread door een andere synth-tech.
Copy/paste :

"
Dear all, I've been speaking with onchip for the last 3 months and they have already produced a new batch of CEM 3340. They are available for $15 each! We have tested them and they are revision G and pass our tests on the original Curtis test boards and also various synths we tried them in.

The person to contact is susanonchip@covad.net, she has been remarkably helpful and can process your order. Please be aware that revision G has meant the following:

"After reviewing the prior specifications I did decide to change the minimum VCC spec. The old VCC min. was +10V and the new VCC min. is +11V. This is based on my own bench experience with several versions of the device. Many devices will work with a VCC of +10V and others won’t. Devices that won’t work at +10V should easily work at +11V or higher. This is the only specification that we’ve changed" John Borg (Onchip Engineer)

Additionally they have no plans to release the 3310, 3320 and 3360 yet but I think if they see the success of the 3340 it may be apparent the market needs them. I am in communication with them and will continue to push for the other chips to be brought back but to be honest the release of the 3340 is great news as that was the most common curtis chip used.

Here are the price breaks for anyone wanting to get more than a handful:
1 - 499 = $ 15.00
500 - 999 = 12.82
1000 - 4999 = 9.64
5000+ = 7.46

Postage is in addition to this.

I hope you enjoy and spread the word!!

"
 
Back
Top