Nieuwe run Curtis Chips CEM 3340

Ik zie Dave eerst nog met een soort hybrid Prophet VS like synth afkomen en dan met een nieuwe range die de vintage moeten 'vervangen',maar ja het is afwachten,ik zuig ook maar uit men duim,maar als je een patent opfrist voor een 3374 en 3320 kan het bijna niet anders..
 
ik heb er zo 1 Marc,nog nooit getest,het filter wel,is identiek aan de 2040, nul coma nul verschil
 
Ik blijf het concept van een 1:1 reissue van een vintage poly een maf idee vinden. Hoe ver moet je daar in gaan? J-wire? Z-80 CPU er in? Moet de voeding ook volgens vintage specs en lekker brommen? Behouden we de cassette interface ook?

Meteen weer zo doen?

:beard:

Anyway er zitten dingen in oude bakken die ze bloedsnel en meer smooth maken dan al die nieuwe zooi.

En als er meer chips komen, en zeker die ssm chips, wil ik daar best mijn geld op zetten.

Van de week nog mijn sds7 gesampled. Maar fuck samples. Pas dan hoor je hoe weinig leven daar inzit tov een normaal getriggerde sds7. Verschil was zelfs 10 keer groter dan de tr909 bassdrum. Welke ook elke note anders klinkt. Maar dus niet zo als de sds7. Wat een goddelijke bak blijft dat.
 
Nee natuurlijk wil je het moderner, maar dan verlies je wel een stuk van je 1:1 verhaal. Houd je bijvoorbeeld de clunky 8-bit AD/DA voor uitlezen parameters en doorsturen naar je voices? Er zijn zoveel dingen die je met moderne kennis beter kan doen, dat een echte replica prophet 5 bouwen onzinnig lijkt.

Het marketing-aspect voor DSI lijkt me ook onhoudbaar. Eerst hadden we de Prophet 8 & 12, en was het verhaal dat Dave niet te veel terug wou kijken naar het verleden en je deze synths als spirituele opvolgers van de originelen moest zien, niet als pogingen het verleden op te graven. Een paar jaar later is hij publiekelijk overstag gegaan en heeft de Prophet 6 uitgebracht, met als duidelijke marketing dat dit wél de synth was die je als de moderne Prophet 5 zou moeten zien. Ik zie niet hoe hij hier nog een model achter kan plakken als "ja maar dit is de échte prophet 5" zonder een raar figuur te slaan.

Moog zit in een gunstigere positie dat een Model D en een System 15/35/55 niet tsjok vol zitten met achterhaalde digitale 8-bits technologie. Dan kom je wat makkelijker weg met een serieuze replica/reissue.

Je snapt er niks van. Niks mis met 8 bit zolang je weet waar je dat wel en niet moet gebruiken.

Alles draait om het ontwerp. Precies ook de reden waarom mpc's en oude atari's zo strak zijn.
 
Meteen weer zo doen?

:beard:

Wat bedoel je daar mee?

Anyway er zitten dingen in oude bakken die ze bloedsnel en meer smooth maken dan al die nieuwe zooi.

Ik zou zeggen dat het mooie van die oude bakken zit in het analoge deel van de technologie, maar dat niemand zou moeten zeuren als je het digitale brein van bakken als deze, het stuk dus dat de knoppen uitleest, patches opslaat, en notes triggert uit MIDI/het toetsenbord, vervangt door iets uit deze tijd. Sommige van de oude poly's lijden echt onder de limieten van de typische 1MHz 8-bit CPU die de boel moest bestieren. Je ziet niet voor niets veel animo voor CPU-upgrades.

En als er meer chips komen, en zeker die ssm chips, wil ik daar best mijn geld op zetten.

Die dingen vinden hun weg wel, en het is goed nieuws dat ze weer gemaakt worden. Het enige wat ik zei is dat ze gebruiken om een letterlijke Prophet 5 cloon te bouwen geheel volgens het oude design een stom idee zou zijn.

Van de week nog mijn sds7 gesampled. Maar fuck samples. Pas dan hoor je hoe weinig leven daar inzit tov een normaal getriggerde sds7. Verschil was zelfs 10 keer groter dan de tr909 bassdrum. Welke ook elke note anders klinkt. Maar dus niet zo als de sds7. Wat een goddelijke bak blijft dat.

Ik ken de SDS7 niet, maar dat analoge synthese levendiger klinkt dan een sample van hetzelfde zul je mij niet horen betwisten.
 
Je snapt er niks van. Niks mis met 8 bit zolang je weet waar je dat wel en niet moet gebruiken.

Een 8 bit CPU gebruiken in een analoge synthesizer heeft geen enkel gunstig effect op het ontwerp, over het algemeen een beperkend en ongunstig effect op de bedienbaarheid, en een neutraal effect op de sound, potentieel ongunstig als het leidt tot stepping-effecten bij live parameter changes.

Jij vindt dat het belangrijkste aspect van de Prophet 5 is dat hij op een 1MHz Z80 draait?
 
@egres:
Da's interessant om te weten.
Prijzen staan er niet bij.
Wat had jij betaald voor die dingen?

weet het niet meer exact,20-25 ofzo

de filters had ik gekocht in aantallen dan zakt het naar 17 ofzo
 
Bij deze de bevestiging dat de cem3340 niet alleen los te koop zijn maar tevens ook al in gebruik zijn in de Nieuwe HE vco module van Doepfer die voor in augustus gepland staat voor release. Uit zeer betrouwbare bron vernomen zoals jullie kunnen zien ;):D

AW: [Doepfer_a100] Re-issue A-111 High End VCO with Rev G CEM 3340?
We added some features to the A-111-1 and renamed it to A-111-2:

- the nearly perfect triangle-to-sine converter suggested by Tim Stinchcombe in this group
- manual linear frequency control (for low frequencies close to 0 Hz)
- LFO mode
- LED display
- separate output buffer/amplifier for each waveform
- same levels for all waveforms (10Vpp)

The A-111-2 is based on the CEM3340 Rev G. There was a close cooperation with OnChip since 2015 regarding to the new CEM3340 and we
received the first samples in January during NAMM for our development. The first production batch of the CEM3340 Rev G arrived 2
weeks ago and the production of the A-111-2 during the next few days (we are still waiting for the latest front panel and pcb
samples). I'd expect the first modules about end of July/August. The A-111-3 is also based on the CEM3340 Rev G and we are working
on a Thru-Zero VCO based on the CEM3340 Rev G (module A-111-4).

Best wishes
Dieter Doepfer
 
Je snapt er niks van. Niks mis met 8 bit zolang je weet waar je dat wel en niet moet gebruiken.

Alles draait om het ontwerp. Precies ook de reden waarom mpc's en oude atari's zo strak zijn.

Olivier van Mutable zal je vertellen dat een microcontroller gebruiken met 8 bits iets is wat je niet moet doen (of tenminste, iets wat hij niet meer doet :P)

De ST is overigens 16-bit. Ik vermoed dat de MPC ook niet 8-bit is. Timing bij de C64 was ook niet geweldig strak.

Het is accurater te praten over het gebrek aan strakheid van USB MIDI. Een onboard geluidskaart pompt er makkelijk 8 kanalen op 24-96 uit zonder een enkele sample te droppen. Dat principe wordt bij Expert Sleepers gebruikt. Je onboard graphics doen er ook niet moeilijk over om constant 1080p video op 60 fps af te spelen.

Alles draait om het ontwerp, inderdaad. Het is onzinnig je zelf te beperken qua resolutie. Die leuke DSPs in de Pro2 pompen er met gemak accurate CV uit. Een JP8 hoeft alleen maar een arpeggiatortje te draaien, zelfs de MIDI was retrofit, om maar te zwijgen van software envelopes die juist door die achterhaalde chips zo'n nare bijsmaak kregen.
 
Wat bedoel je daar mee?



Ik zou zeggen dat het mooie van die oude bakken zit in het analoge deel van de technologie, maar dat niemand zou moeten zeuren als je het digitale brein van bakken als deze, het stuk dus dat de knoppen uitleest, patches opslaat, en notes triggert uit MIDI/het toetsenbord, vervangt door iets uit deze tijd. Sommige van de oude poly's lijden echt onder de limieten van de typische 1MHz 8-bit CPU die de boel moest bestieren. Je ziet niet voor niets veel animo voor CPU-upgrades.



Die dingen vinden hun weg wel, en het is goed nieuws dat ze weer gemaakt worden. Het enige wat ik zei is dat ze gebruiken om een letterlijke Prophet 5 cloon te bouwen geheel volgens het oude design een stom idee zou zijn.



Ik ken de SDS7 niet, maar dat analoge synthese levendiger klinkt dan een sample van hetzelfde zul je mij niet horen betwisten.

Wat ik er mee bedoel is dat je wel heel flauw doet.

Verder heeft de p5 weinig last van die cpu omdat het ontwerp redelijk goed in elkaar zit. Maar ik ben zeker voor een cpu upgrade natuurlijk. Alleen ik ben geen fan om het dan te doen als de p6.
 
Olivier van Mutable zal je vertellen dat een microcontroller gebruiken met 8 bits iets is wat je niet moet doen (of tenminste, iets wat hij niet meer doet :P)

De ST is overigens 16-bit. Ik vermoed dat de MPC ook niet 8-bit is. Timing bij de C64 was ook niet geweldig strak.

Het is accurater te praten over het gebrek aan strakheid van USB MIDI. Een onboard geluidskaart pompt er makkelijk 8 kanalen op 24-96 uit zonder een enkele sample te droppen. Dat principe wordt bij Expert Sleepers gebruikt. Je onboard graphics doen er ook niet moeilijk over om constant 1080p video op 60 fps af te spelen.

Alles draait om het ontwerp, inderdaad. Het is onzinnig je zelf te beperken qua resolutie. Die leuke DSPs in de Pro2 pompen er met gemak accurate CV uit. Een JP8 hoeft alleen maar een arpeggiatortje te draaien, zelfs de MIDI was retrofit, om maar te zwijgen van software envelopes die juist door die achterhaalde chips zo'n nare bijsmaak kregen.

Ja in deze tijd een 8 MHz cpu slaat nergens op. En het gaat mij niet om de bit diepte van de Atari of de mpc cpu maar het ontwerp. De strakheid zit hem vooral in het modulaire/dedicated gedeelte. Dus aparte chips voor midi aansturing en scheiding sample player/sequencer.
 
Een P5 clone van buiten zou te waarderen zijn maar niet van binnen!
Een kloterig binnenwerk om te repararen is bijna niet denkbaar.
Ze moeten die gasten die dat bedacht hebben alsnog ophangen.
 
Een P5 clone van buiten zou te waarderen zijn maar niet van binnen!
Een kloterig binnenwerk om te repararen is bijna niet denkbaar.
Ze moeten die gasten die dat bedacht hebben alsnog ophangen.

Was de Polymoog niet net nog wat erger? ;)
 
Back
Top