CS80 en vele anderen....

Roddeltantes

Roddeltantes

Gaat weer lekker hier met speculeren. Stelletje roddelstantes ;)

Om de CS80 daar te onderzoeken was mijn eigen wens om redenen die J.Baars zegt.
Pas als het te onhandig zou worden met gereedschap en onderdelen laat ik hem hier komen. Hetzelfde geldt voor de CS60.

Er is ook niks mis mee als Dirk Witte gaat pronken met mij als degene die het spul nakijkt, serviced en/of repareert.

Voor jullie informatie:

CS80:
Alles is functioneel - alles werkt.

Bij een voice zijn de twee VOC's t.o.v. elkaar onstemt.
De algehele stemming lijkt goed op het eerste gehoor. Die ga ik morgen op exactheid tegen een absolute toongeneratoor houden.
Een paar sliders bewegen wat moeilijk. Dat is een kwestie van schoensmeer erbij ;)
Kleine probleemtjes tegen gekomen die zonder veel moeite zijn op te lossen. Ontbrekende schroeven, een zekering die vast gecorrodeerd zit en stoffigheid.
Iemand heeft al eens zitten kloten in het ding.

Het werkelijk probleem zijn de toetscontacten. Ongeveer een dozijn ervan zijn door iemand behoorlijk naar de kloten geholpen. De gate functie doet het wel van alle toetsen maar de velocity is beroerd door mishandelde contacten.

Ik heb wel alle electronische schema's van de CS80 maar hoe het keyboard, de voiceboards en de toetscontaten zijn te lichten ben ik nog niet achter. Dat deel ontbreekt in mijn documentatie. Er zitten mechanieken om het te doen.
Als iemand dat heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Bij het testen heb ik een stel presets zitten maken die prachtig ten gehoor brengen wat de kracht is van de CS80. De CS60 is er niks bij. Met de twee 8 polyfoon kanalen en magnifieke VC-HP en VC-LP filters in combinatie met de ADSR generatoren en velocity zijn machtige geluiden te maken.

CS60:
Als die aangezet wordt komt er een enorme brom. Dat duid op een probleem met de PSU. Na onderzoek blijkt dat ook zo te zijn.
de -6v5 en +8V5 zijn veel te hoog.
De +15V feedback afregeling werkt niet en op de -15V staat de volledig ongestabiliseerde spanning (PowerTor kaduuk).
Als de PSU is repareerd wordt het spannend of alles het nog doet. Het kan ook zijn dat de PSU er meteen weer uitklapt omdat er ergens een kortsluiting zit.
De CS60 is voor wat betreft de aansluitingen niet servicevriendelijk. Dat wordt draadjes lossolderen om te vinden waar de kortsluiting zit.
ook in deze synth is door een prutser huis gehouden.
 
leuk voor je marc , en ook leuk al die extra reclame en aandacht voor dirks juweeltjes
http://www.dirkwitte.nl/vintage-synth-shop/16241-yamaha-cs-80-vintage-synthesizer.html
maar...
weet niet of ik een cs80 voor dadelijk 20k nog wel reeel vind.
die zeepbel gaat toch binnenkort barsten?
minimoogs voor 8-10k, etc etc ,
echt misschien toch beter dat potentiële kopers allemaal hun zwart geld naar panama brengen ipv het te stallen in museumstukken?
zit met verbazing dit topic te volgen, ben zeker de enige die dit over grenzen vind
nou ja 3 jp'8en of 1 schmidt polysynth en 5000 euro cash voor kabeltjes, voor 1 cs80 , ik zou het wel
weten...
bubble, bubble, pats
 
@sunny:
Over de prijzen ga ik niet.
Je weet dat de handel voor het maximale gaat. Dat heeft niks met redelijkheid te maken zoals wij dat wellicht zien. Een CS80 is zeldzaam en daar zullen partijen op acteren. Mij boeit dat niet.
 
Laatst gewijzigd:
@sunny:
Over de prijzen ga ik niet.
Je weet dat de handel voor het maximale gaat. Dat heeft niks met redelijkheid te maken zoals wij dat wellicht zien. Een CS80 is zeldzaam en daar zullen partijen op acteren. Mij boeit dat niet.

Zo zeldzaam is de Yamaha CS80 niet :)
 
Goed dat je het niet persoonlijk neemt, zo was het ook zeker niet bedoeld
Maar ik meen mn de laatste paar maanden een explosie van prijzen te zien van alles wat vintagesynth heet
Bizar gewoon
 
ben zeker de enige die dit over grenzen vind

Je bent zeker niet de enige, maar ik heb mijn zegje gedaan over Dirk Witte en verder geen zin in een discussie. Daar ben ik dit topic niet om begonnen en de lol was er voor mij ook wel een beetje vanaf in dit topic.

Goed om te lezen Marc.
Ik ben benieuwd naar je voortgang en benieuwd of je de CS-60 nog kunt reanimeren.

Ik ben gisteren nog even terug geweest, want mijn vrouw wilde de collectie ook weleens zien.

Als geld geen of minder een rol zou spelen, dan zou de Memorymoog wel een serieuze verleiding zijn trouwens.
 
Ik heb met deze oude synths gewerkt en zal ze deze dagen voor geen goud meer kopen, hoop ellende met deze synths.
 
Lijk me niet ideaal in een showroom met een soldeerbout in de weer. Waar die staat zal ook geen ruimte zijn. Slepen er mee is ook weer zo iets.
 
@marcuuu:
Dat is weer zo'n speculatie.
Ik sta met de de CS80 en CS60 twee etages hoger in een aparte ruimte waarin men er alles aan doet om het mij na de zin te maken.

@digimod: ze worden nauwelijks aangeboden en in dat opzicht zijn ze zeldzaam. Deze is afgezien van het op te lossen probleem van de toetscontacten in uitzonderlijk goede toestand. De klanken zijn machtig. Voor degene die het zich kan permiteren een enorme aanwinst.

Verder: niet zo zuur doen jongens.
Er is een verzamelaar die zijn collectie te koop aanbiedt 'as is' en Dirk Witte wilt die verkoopbaar maken in al dan niet geserviced vorm.
 
Laatst gewijzigd:
Maak er zelf een voorstelling van meer niet. Meer niet. Maak mij nou uit of je er heen gaat of de zooi langs je word gebracht,.
 
Je zou er een reportage van kunnen ( laten) maken?
Leuke promotiefilm " restauratie van een cs80 "
 
Ik heb wel alle electronische schema's van de CS80 maar hoe het keyboard, de voiceboards en de toetscontaten zijn te lichten ben ik nog niet achter. Dat deel ontbreekt in mijn documentatie. Er zitten mechanieken om het te doen.
Als iemand dat heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Ik weet niet of de betreffende informatie ertussen zit, maar ik heb alle info die ik heb verzameld in een ZIP gegooid en via Wetransfer gestuurd naar het emailadres wat is te vinden op jouw website.
Hopelijk zit de gezochte info ertussen.
 
Ik sta met de de CS80 en CS60 twee etages hoger in een aparte ruimte waarin men er alles aan doet om het mij na de zin te maken.

Ah,dus die knecht die je voeten masseerd terwijl je het ding aan het tunen zoals je me beschreven hebt in PB heb je toch kunnen regelen!

amaai,dat is knap zeg..top!
 
Goed dat je het niet persoonlijk neemt, zo was het ook zeker niet bedoeld
Maar ik meen mn de laatste paar maanden een explosie van prijzen te zien van alles wat vintagesynth heet
Bizar gewoon

seg,er is te veel geld op rekeningen,niet iedereen,maar veel mensen hebben veel geld,het resultaat is dan dat men dingen te koop gaat zetten waar een beetje vraag naar is aan overdreven prijzen (voor de fun,om te kijken of iemand hapt),en de ene gaat nog hoger als de anderen,het feit is simpelweg dat het niet wordt verkocht,dus het maakt niet uit hoe hoog de prijs nog hoger wordt.
 
Ik heb met deze oude synths gewerkt en zal ze deze dagen voor geen goud meer kopen, hoop ellende met deze synths.

Nog een enkeling met zin voor realiteit. Ik ben ook lid van die club. Been there, done that. En muzikaal geeft al die oude meuk al helemaal geen extra waarde, al blijven sommigen dat graag met simplistische devotie verdedigen.
Hoe moet je anders dat gekwijl als kinderen in een speelgoedwinkel verantwoorden ? :dubbel:
 
muzikaal idd absoluut niks, kwa sound,dat dan wel,tenzij je shit in je oren hebt.
 
de klank is geweldig inderdaad :-)

ik heb een SY 2 van Yamaha en een gemodde SY 1 (weel knoppen en buttons er bij voor extra enveloppe, filter control etc), beide met GX-1 filter en discreet van opbouw... de laatste heb ik van marktplaats geplukt voor 250 euro en zoals je kunt horen in de originele track van de preview bij mijn handtekening (eerste 1,5 minuut) kun je hier bijzonder intensieve sounds mee maken (zoals bijv de sound tussen 0.15 en 0.21)

het hoeft allemaal niet zo duur :kroon:
 
de klank is geweldig inderdaad :-)
het hoeft allemaal niet zo duur :kroon:

Exactly. En een V-synth bv klinkt even goed als dat verbeterd Yamaha orgel. Geen hond die verschil hoort als het op CD staat...
En met de rest van de centen die je hebt uitgespaard door dat 'meubel' te laten staan kan je breed op vakantie met een vette sportwagen cabrio.
Zal ik foto's posten ?:dubbel:

 
Back
Top