MC202 tips

j0ris

Ouwe rot
Lid sinds
5 Maart 2002
Berichten
1.016
Ik heb pasgeleden een mooie 202 gekocht, nog compleet zonder mods. Het programmeren van de interne sequencer is natuurlijk niet zo intuitief, maar wel te doen voor korte sequences. Voordeel is dan dat je niks hoeft te modden, en makkelijk ook accenten en portamento kan programmeren.

Ik vroeg me af hoe anderen hun 202 in hun setup gebruiken, en of ze hier tevreden mee zijn. Heb je een complete mod gedaan, en programmeer je hem inclusief accenten vanuit je DAW? Gebruik je een 303 (kloon) om hem te sequencen? Of gebruik je gewoon de interne sequencer?

Ik heb bijv. ook een Syntecno Teebee, die je via midi moet aansturen, maar om die in een piano roll te programmeren vind ik niet fijn. In Rebirth merkte ik dat ik op veel toffere sequences kwam.
 
202 is een heerlijke synth en die verdient het wel om vanuit de eigen sequencer te worden bespeeld.
Ik heb wel de sequencer/CPU bypass mod laten toepassen zodat ik 'm via cv/gate kan aansturen, maar doe dit niet zo heel vaak.

De sequencer onder de knie krijgen is een stuk makkelijker dan je denkt. Probeer gelijk vanaf het begin de tap modus onder de knie te krijgen:
1. Speel een leuk melodietje in, zoals je 'm wilt hebben inclusief de gewenste timing. De timing wordt niet opgenomen, alleen de pitch informatie.
2. Druk vervolgens op shift + TAP, houdt shift ingedrukt en druk vervolgens op shift + start (Nu hoor je de metronoom 2 bars spelen en vanaf de derde bar begint ie met opnemen)
3. Nu kan je de timing van je melo met de TAP keys rechtsonder intappen.
4. Druk op play en shift + tempo = cycle / loop
5. Druk op start, nu speelt jouw melo met de ingetapte timing.

Deze timing klopt natuurlijk niet helemaal maar met wat oefenen kom je heel erg in de buurt.
De truuk is dat je in step edit modus door de verschillende noten loopt. Hiermee kan je de boel opschonen en ervoor zorgen dat het in totaal het juiste aantal stappen is.

- Je ziet dan wslk soms een noot met waarde 1 ofzo staan, dit zijn retriggers van de TAP knop. Mijn 202 heeft daar wel eens last van, die van jouw wellicht niet..
- Aan de stepwaardes kan je zien of de lengtes kloppen. De 202 werk met in 4/4 maat met de waardes 6, 12, 24, 48, 96, 192.

Alle steps die niet zo'n nummer hebben kan je dus aanpassen naar de dichtstbijzijnde standaard waarde.
Je kan het ook zo laten staan natuurlijk voor de human swing. Echter als je dan synct aan bijv. een 606 gaat ie uit de pas lopen omdat je sequence net niet precies 4/4 is.

Dit klinkt allemaal erg omslachtig, maar geloof me, dit heb je behoorlijk snel onder de knie en gaat stukken sneller en makkelijker dan in je hoofd of op papier omrekenen welke step waardes je moet gebruiken. Tenzij je natuurlijk wekelijks bladmuziek uitschrijft.

En gebruik de accents en glides! Daarmee wordt het echt ACIIID!

Leuk man, toevallig eergisteren de melodie van Theme from Ernest Borgnine op de 202 ingeklopt.
Nu wil ik 'm niet meer uitzetten en staat sindsdien op power-save modus :D
 
Bedankt voor de duidelijk uitgewerkte tip! Ik ga ermee aan de slag. "Bewaar" je je sequences via de tape out?
 
Ik heb wel eens wat sequences opgeslagen via de tape out. Hiervoor gebruikte ik een MiniDisc walkman.
Dat ging redelijk goed, maar je moet eerst 10 keer testen, omdat je exact het juiste volume moet opnemen anders werkt het niet.

Uiteindelijk heb ik het programma 202 hack gebruikt, waarvoor ik betatester ben geweest, maar dat heb ik al een hele tijd niet meer gebruikt..
http://www.defectiverecords.com/mc202hack/

Aansturing via cv/gate zonder de mod gaat trouwens behoorlijk goed hoor. Je hoort met name bij snelle korte geluiden dat er een vertraging in zit. Voor wat langzamere geluiden is het prima te doen. De lead melo in deze track is de ongemodde 202 aangestuurd door een MPC2000xl via een Philip Reese Little MCV:
http://soundcloud.com/monotron-nl/dsil-l-ek-trick
 
OK, best slim dat ze bij MC202-hack tegenwoordig een ingebouwde 202 VST hebben waarmee je je patterns kan previewen. Ik zal de gratis demo eens checken. Waarom gebruik je het niet meer? Toch te omslachtig ofzo?

Ik zie ook dat ik beter niet had kunnen beginnen met de Roland handleiding. Er staan volop beter te begrijpen tutorials online, bijv. http://www.tinyloops.com/doc/roland_mc202/
 
Ik kan er echt niet mee overweg, wat ik ook maar probeer. Ik hou wel van het instrument en zn klank, dus ik weiger hem van de hand te doen in de hoop dat er ooit iemand komt met een cpu mod met geheugen.
nu ik zie dat er een tubbutec 101 mod (met geheugen en sequencer) is wou ik toch dat ik destijds een 101 had gekocht ipv een 202 (beide waren toen betaalbaar)
 
OK, best slim dat ze bij MC202-hack tegenwoordig een ingebouwde 202 VST hebben waarmee je je patterns kan previewen. Ik zal de gratis demo eens checken. Waarom gebruik je het niet meer? Toch te omslachtig ofzo?

Ik zie ook dat ik beter niet had kunnen beginnen met de Roland handleiding. Er staan volop beter te begrijpen tutorials online, bijv. http://www.tinyloops.com/doc/roland_mc202/

Ja het is de Tal bassline VST die er onder zit, dus klinkt ook nog eens heel goed.
Ik gebruik 'm niet meer omdat ik vaak toch van het fire and forget type ben, dus mijn sequences of samplen en zo bewaren of een tijdje de 202 op power save laten staan totdat het project klaar is.
Ook wel omdat ik de 202 al een hele tijd niet in een track heb gebruikt ;{

@ Rvooh, Hoezo kan je er niet mee overweg? Met de sequencer bedoel je?
Grootste gemis is dat je niets kan opslaan, dat is zo vervelend. Zelfs de 101 onthoudt zijn sequence :(

Idd ik hoop ook dat er eens iemand een CPU upgrade maakt waarbij we de sequences kunnen opslaan. Van Tubbutec hoeven we dat voorlopig niet te verwachten, zie faq:
Unfortunately the 202’s processor comes in a SMD package that would make a CPU replacement hard to install. For this reason there are currently no plans for a MC-202 CPU upgrade.
 
Intern. En je moet effe de lengte onder elkaar zetten per noot op papier bijv. Dan wordt het een stuk makkelijker. En vergeet niet dat je cv 2 kanalen hebt. Ook voor aansturen van andere synths. 202+101 en 202+303 zijn super combo's maar ook Arpjes gaan als een tiet.

En neem gewoon een 303 als je acid wil. Dit is een blaffende hond. ( Wacht maar tot je FA op je scherm hebt staan. Instant Mills h&m tranqualizer ep. En nee kan je niet met een 101 of met een minibrute. )

Check de manual maar :p
 
@ Rvooh, Hoezo kan je er niet mee overweg? Met de sequencer bedoel je?
Grootste gemis is dat je niets kan opslaan, dat is zo vervelend. Zelfs de 101 onthoudt zijn sequence :(

Idd ik hoop ook dat er eens iemand een CPU upgrade maakt waarbij we de sequences kunnen opslaan. Van Tubbutec hoeven we dat voorlopig niet te verwachten, zie faq:
combi van:
- omslachtige sequencer, ik snap het ding maar ...
- geen mogelijkheid tot patterns maken waar makkelijk tussen gewisseld kan worden
- geen opslag.

Tubbutec zegt dat inderdaad in hun FAQ, maar ik heb er op facebook eens over gepraat met hen en dan waren ze veel optimistischer.. de grote reden is het moeilijk desolderen van de CPU, maar toen ik hen zei dat dat voor veel mensen met een heatgun geen enkel probleem was zeiden ze dat ze het toch nog overwegen.
wat mij betreft is een 202 met een degelijke sequencer veel waardevoller dan een 303..
 
Via DIN sync in de pas laten meelopen en alles in door 192 te delen stappen. 4/4? Ga uit van 8, 16, 24, 32... In step modus. Triolen? Ga uit van 6, 12, 18.
Je moet minder muzikaal en meer rekenkundig programmeren. De tweede sequencer channel is lekker voor de 101 of de Dark Energy. Ik gebruik dus alleen de cv out.
 
@MonoTron. De 101 onthoudt de sequence toch ook niet? Misschien als je hem binnen een paar minuten weer aanzet maar anders ben je de sequence toch kwijt?
 
@MonoTron. De 101 onthoudt de sequence toch ook niet? Misschien als je hem binnen een paar minuten weer aanzet maar anders ben je de sequence toch kwijt?


Ja hoor de 101 onthoudt zijn sequence als je er slechts 3 batterijen in houdt. In de plek dichtstbij de controls.
Zelfs als je de de adapter eraan laat hangen die op stroom staat:

attachment.php
 

Attachments

  • 101 sequencer.jpg
    101 sequencer.jpg
    62,2 KB · Bekeken: 137
Tjemig, wat goed. Nooit geweten. Ook nooit batterijen in gehad nu ik eraan denk en aangezien al mijn adapters in stekkerblokken met schakelaars zitten, gaat de volledige power eraf als ik wegloop.
Thanks!
 
Ik heb een memorecorder met external in- en output die ik voor 5 euro bij de kringloop heb gekocht, sd kaartje erin en save en load maar, MC202, SH101, PolySix, noem maar op!
 
MadR, inderdaad FA mode voor accent, portamento en snelle stotterende sequences met resonantie... het is makkelijk om jezelf dan te verliezen met lekker tweaken. Je kan er veel meer verschillende dingen uit halen dan een 303, maar je moet wel iets beter weten wat je aan het doen bent.

Wat ik nog wel irritant vind aan de sequencer is dat het lastig is te zien op welke step je nu precies zit. Wat dat betreft zou die MC202 hack wel kunnen helpen. Maar muizen op een PC is wel een stuk minder charmant dan op het apparaat zelf werken.

Een klein memorecordtje lijkt me inderdaad ook best handig. Dan hou je het ook echt portable.
 
Maar er is dus niemand hier die 'm gemod heeft met ook een accent input en hem aanstuurt via een externe sequencer, bijv. van acidlab?
 
Wat ik nog wel irritant vind aan de sequencer is dat het lastig is te zien op welke step je nu precies zit. Wat dat betreft zou die MC202 hack wel kunnen helpen. Maar muizen op een PC is wel een stuk minder charmant dan op het apparaat zelf werken.

Je kan na elke gewenste hoeveelheid steps of steplengtes kan je op BAR drukken, dat maakt copy -paste'en makkelijk en in de edit-modi krijg je bij elke var een piep, en in display een cijfer welke bar je bent...
 
Sequences opslaan kan gewoon met een mp3-recorder op 96kbps.
Of via je audio interface.
 
Je kan na elke gewenste hoeveelheid steps of steplengtes kan je op BAR drukken, dat maakt copy -paste'en makkelijk en in de edit-modi krijg je bij elke var een piep, en in display een cijfer welke bar je bent...

var moet natuurlijk bar zijn. Dat cijfer zie je als je (dacht ik) shift indrukt...
 
Back
Top