TR-909 Midi out

matrixxx

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2001
Berichten
3.945
Ik kan het niet 123 vinden in de manual of via google dus lanceer ik mijn vraag hier.

Als ik een keyboard op een 909 aansluit speelt hij van af de C1 naar boven onder elke toets de geluiden af. Nu wil ik het anders om doen, dus als ik de Kick op de 909 indruk dat hij via midi een signaal naar buiten geeft zodat ik iets extern kan triggeren bv een functie in ableton of een ander programma. De meeste controllers van deze tijd kunnen dat maar is dit ook mogelijk met de 909?

De external instrument mode geeft alleen 11/C2 aan en die werkt wel maar ik wil van elk afzonderlijk drum geluid een midi trigger naar buiten sturen maar ik ben bang dat er geen CC nummers voor zijn geschreven.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden die ik ga krijgen.
 
Makkelijkst is denk audio naar midi trigger bakkie er tussen
 
volgens mij had PWM een mod gemaakt zo dat elke extern sound een trigger uit was. waarschijnlijk niet wat je bedoelt. Maar wel trigger per sound. Andres zou ik niet weten waarom extrnal intrument niet zou werken . je kan midi ok transporteren op het laatst.
 
Matrixxx wil precies het tegenover gestelde zo lijkt het.
 
Laatst gewijzigd:
mss werkt het niet omdat de midi send niet klopt (anders dan het midirecieve channel die van frabrieks af op 0 staat). automatisch staat dit op 11 maar hij kan wel veranderd zijn naar een andere channel

Switch the tr-909 aan en druk op Last step ..met deze ingedrukt houden kies je de juiste midi OUT channel.
 
Ik heb er weleens een sampler aangehangen, erg leuk om te doen. Ietwat beperkt, maar wel funky.
 
Wat je 909 uitstuurt is gewoon heel basic note on / note off info voor een bepaalde note op het transmit-channel ingesteld op je 909 (standaard 11). Usermanual p38.
Ik weet niet hoe Ableton werkt maar ik kan me voorstellen dat je kan instellen dat een sample (kick 808 bijvootbeeld) speelt na ontvangst van de c1-note vanaf je 909.
 
gewoon de midi opnemen in ableton en op die ontvangen noten wat je wilt triggeren aanpassen?
 
Als je dit voor Ableton wilt gebruiken moet je bij de midipoort 'Remote' aan vinken. Dan reageert ie in de learn mode op note nummers. Ik gebruik dit zelf weleens om clips of scenes te triggeren via 'n midi footcontroller die ook note# uitstuurt.
Met de 909 heb ik het nooit geprobeerd maar als die note nr uitstuurt kan je die via de learn (ctrl+m) gewoon toewijzen. :)
 
Ik kan vertellen dat dit geen makkelijke opgave word gezien de 909 geen losse midi noten lijkt uit te sturen alleen als de sequencer loopt. Ergens wel logisch want als ik bv de BD indruk triggert de 909 alleen maar een stroom signaal en zend hij geen losse midi note a; de sequencer niet loopt (lijkt wel of heb ik het mis?). lullige is als je op de start button drukt dat dit de eerste midi note is die je externe program pakt dus niet handig met programmeren. Ik heb Ableton als voorbeeld programma genomen gezien de meeste DAW van tegenwoordig alles wel pakken via midi alleen niet alle programma's kennen het handmatig invoeren van midi niet meer.
 
Hm... Probeer je setup zo simpel mogelijk te houden. Heb je bijvoorbeeld de MIDI out van je 909 aan een MIDI monitor gehangen? Zie post van Carolineherz; kijk eens met een programma op de computer (MIDI-monitor) wat er naarbuiten komt als de 909 op stop staat en de modus is pattern Write, houd shift+external instrument, dit zet het uitgaande MIDI signaal aan. Druk nu op de main-keys (de knoppen voor de diverse drumgeluiden). Twee octaven lager dan middle-C (dus met C1) begint het (met de meest linker main-key, de BD1). Zie manual P37.

attachment.php
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    47,7 KB · Bekeken: 129
Laatst gewijzigd:
Ohja, de handleiding staat hier...
 
@ Enzo: Hij stuurt op deze manier wel realtime nootdata uit via de 16 steptoetsen (via tapmode) maar dan enkel in de writemode... het noot nummer wordt dus in de volgende maat weer herhaald.
Volkomen onbruikbaar dus om als een trigger-midi signaal te gebruiken.

Het zou dus een mode moeten wezen los van write, en de playmode...aangezien de toetsen ook weer een ritme selecteren dan.
Ken em verder ook niet zo heel goed maar 'k ben bang dat matrixxx gelijk gaat krijgen dat dit niet tot de mogelijkheden behoort.
 
Back
Top