SQ-1 + minimoog CV gate level

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik gebruik de SQ-1 om onder andere de minimoog te sequencen via CV/gate. Gaat prima.
Maar ik zag ergens in de comments van een youtube video dat je mogelijk te hoog voltage
de moog instuurt waardoor de "knijp diodes" van de moog mogelijk teveel "stressed" worden.
Wat is hiervan waar? Moet ik me dus zorgen maken? Ik heb gemeten aan de outputs van de
SQ-1 met een multimeter (geen scope hier) en volgens mij is het 2V Gate signal.
 
De CV range bepaalt de toonhoogte, dus als als je binnen het hoorbare spectrum zit zal er niets kapot gaan lijkt mij. Wat gate betreft: de moog S-trigger is geen voltage, maar een tijdelijke kortsluiting op de minimoog trigger input. die kan dus niet te hoog zijn. Wel kan zijn dat er voor de sq1 teveel stroom doorheen loopt, dit is eventueel met een weerstand tegen te houden. maar als je er geen last van hebt lijkt mij dat niet nodig.
 
De CV range bepaalt de toonhoogte, dus als als je binnen het hoorbare spectrum zit zal er niets kapot gaan lijkt mij. Wat gate betreft: de moog S-trigger is geen voltage, maar een tijdelijke kortsluiting op de minimoog trigger input. die kan dus niet te hoog zijn. Wel kan zijn dat er voor de sq1 teveel stroom doorheen loopt, dit is eventueel met een weerstand tegen te houden. maar als je er geen last van hebt lijkt mij dat niet nodig.



Goeie tip. Ik ben ook van het type "ow het werkt, no probs", maar omdat dan iemand ergens
noemt dat "misschien de diodes om zeep gaan tzt" word ik wel huiverig met een synth van
3.5k. Ik ga die stroom zo is even meten (als dat te doen is)..

Trouwens wel dikke pret met sequencen.. haha. Ik heb nu de range op 1V om met die kleine
draaiknopjes op de SQ-1 toch nog fatsoenlijk de pitch per noot te kunnen indraaien..
Heb nu de minibrute en de driftbox ook erbij.. nijzzz..
 
P.S. De comments op youtube zijn zo'n beetje de slechtste bron van informatie op internet..

Net zo slecht of goed als de rest van het internet. Yep ook hier wordt veel geluld. En jouw reactie is, ironisch gezien, precies zoiets.

Anyway. Gewoon liever safe dan sorry met dit soort machines :)
 
Dat is inderdaad ironisch ja..

Het is wel weer zo dat ik net genoeg van elektronica weet om vrij zeker te kunnen stellen dat een USB powerd doosje niet snel een robuuste minimoog zal slopen.

Ja, zo zie ik het ook een beetje. Maar de stroom is wel afhankelijk van het apparaat, dus
de weerstand intern. Als die laag is en de capaciteit van de voeding (de gate hier) kan veel
aan, dan kan er een behoorlijke stroom lopen.
Maar dat lijkt niet het geval, want het heeft voor de werking helemaal geen functie, het is
immers meer de spanning die het em doet.
Ik heb net gemeten en komt niet hoger dan een paar mA dus geen punt met 2V.
 
Back
Top