Inflatie rekenhulp Vintage gear

Bezitters van 'antieke' synths weten dat hun apparaten een soort tijdbommen zijn, omdat bepaalde onderdelen niet meer worden gemaakt.

Dat komt omdat Dave Smith altijd weer van die custom IC's in zijn synths moest en moet gebruiken. Dat moet je niet willen. :)

Ik heb mijn oude synths deels gekozen op basis van het niét hebben van die unieke prullaria. Discreet opgebouwde shizzle kan je altijd wel repareren.
 
ik vraag me wel af wat er inzit in een P12,heb je die tabletop versie al gezien hoe dun die is

In de P8 zitten een curtis chips ,maar wel custom,dus niet de oude chips,stond een foto van de pcb ergens op het net ooit,ik kan hem niet vinden
 
Over een ontwerpprestatie

Over een ontwerpprestatie

(kloon) Curtis gedoe?

Die zijn dus in hetzelfde bedje ziek als die oude bakken van hem. :)

Beste Nicolas,

Ik vind dat je David hier te kort doet!

Ik heb de ontwerpen van Sequential Circuits, waar David vaak bij betrokken was, altijd van een hoog niveau gevonden.
Hij getuigde zeker van een innovatieve geest om het maximale te halen uit bijvoorbeeld de CEM chips. Dat hij nu in een vernieuwde P12 het voor elkaar gekregen heeft om opnieuw de Curtis ontwerpen te gebruiken vind ik een grote prestatie.

Het zijn de decoder-pots die niet goed lijken te vallen voor het gevoel van werken met de synth. Laatst een vervanging hiervoor aangebracht voor een klant die daarna zeer tevreden was aangaande de interactiviteit die hij wilde.

Vandaag de dag is het zo dat als een synth 5 jaar meegaat, die in goede doen is. Dus een hernieuwde P8 of P12 zullen het niet halen over 30 jaar. Terwrijl de orginele P5 en T8 dat wel zullen gaan doen, ondanks de CEM en SSM chips.

De vintage synth's zullen steeds moeilijker te onderhouden zijn maar, het zal zeker kunnen om de simpele reden dat er mensen zullen zijn die de moed hebben om zelfs een volledige werkende bak te willen slopen voor de onderdelen die dan veel zullen opbrengen.

Met vriendelijke groet,

Marc
 
Ik zeg niet dat het slechte ontwerpen zijn ofzo, enkel dat ik liever synths heb die opgebouwd zijn uit onderdeeltjes die elke elektronicaboer in huis heeft. CEM en SSM zijn nog wel te vinden (mits je de juiste prijs betaalt :)), met dingen als bepaalde SAD's enzo wordt dat al moeilijker.

Erg veel keuze heb je dan niet, dat besef ik. De heel oude Korgjes komen goed in de buurt van dat ideaal.
 
Beetje een zielige en een dooddoener van een opmerking :r
Is daar iets mis mee dan :?
Ik wordt ziek van mensen die steeds kritiek uiten over de HOGE prijzen die mensen bereid zijn te betalen of wat mensen vragen voor hun vintage gear.
Ga nou eens bij jezelf ter rade waarom je die kritiek uit, zou het niet eens zo kunnen zijn dat dat uit frustratie gebeurd omdat jij die hoge prijzen niet kunt opbrengen en daarom steeds achter het net vist :eureka:
Ik ga zelf nog een stapje verder :engel:
Is het dan niet zo dat je misschien beter je best op school had moeten doen om zo later een goed betaalde baan te verkrijgen en wel alles had kunt kopen wat je hartje begeert.
Dus hou nou eens op met dat hypocriete gedrag en met kritiek te geven op de in JOUW ogen te hoge vraag prijzen van een ander :eureka:
Zolang het er voor betaald wordt heb jij gewoon domme pech :D
 
stichtelijke woorden

stichtelijke woorden

Beste allemaal,

Meningen over Vintage prijzen blijven mij boeien en gezien de vlucht die dit item opnieuw weer genomen heeft naar aanleiding van de inflatietabel die ik heb samengesteld. Maar, ik zou wel willen dat men elkaar niet zo loopt the 'bashen'.
Er zijn, zoals de moderator reeds heeft opgemerkt, de aloude kampen in deze die elkaar naar het leven lijken te staan. Zouden we nu niet gewoon wat milder naar elkaar kunnen zijn en de argumenten met interessante voorbeelden in beleefde bewoordingen?

Na deze stichtelijke woorden een voorbeeld van mijn kant om de inflatietabel te gebruiken.

Ik heb onderdelen die ik vele jaren geleden heb gekocht. Deze zijn nu hard nodig in de reparatie van een Vintage apparaat en bijvoorbeeld zeldzaam geworden. Ik wil deze onderdelen leveren of zelf gebruiken voor een uit te voeren reparatie. Ik weet wat ik in het jaar van aankoop betaald heb en neem de inflatietabel in ogenschouw. Ik kan dan ook nog eens gaan kijken wat er voor die onderdelen gevraagd wordt op de markt en besluit met deze gegevens hoe 'vriendschappelijk' ik ga rekenen voor die onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Marc
 
beetje OT inmiddels geloof ik, maar ik kan nooit zo goed begrijpen dat een muzikant gewoon over het gegeven heen walst dat het fysiek voor je neus hebben van een instrument, en dat bespelen en/of programmeren, van ontzettend veel invloed is op de ervaring die je beleeft.
Hoe vet en veelzijdig een plug in ook kan zijn, je zult nooit lekker met je vinger een beetje wiebelen kunnen aan dat ene knopje dat zo lekker random knispert als je hem wat zijdelings wegduwt etc. Dat soort dingen inspireert. En dat mis je absoluut met software.

En daar heb ik best geld voor over.

Denk dat een drummer hetzelfde zegt inzake mensen die met een drummachine werken...

Kan me verder wel vinden in de opmerkingen van Vic, een hobby kost geld. Dat sommige onderdelen daarvan door anderen later begeerd worden is leuk maar wat heb je er aan om iets te verkopen wat je nadien niet meer kunt gebruiken? Tenzij je er echt op uitgekeken bent. Om er nadien natuurlijk ooit wel weer een beetje spijt van te krijgen. Maar ach, zo gaat dat nu eenmaal.
 
bekijk het als een stradivarius
dat is toch ook maar een ouwe plank met wat ijzerdraad en wat gaat die.
kwaliteit en zeldzaamheid (ouderdom) sturen de markt
de markt bepaald de waarde

wat betreft inflatie
een prophet5rev2 kostte in't begin 300000bf dat was bijna een jaarloon van de gemiddelde werknemer
voor de 6000 euro huidige-waarde wil niemand een jaar werken, toch?
dus die is nu nog altijd goedkoop

ik geloof erin dat die een stradivarius wordt, idem jup8, minimoog, oberheim 2/4/8voice en obx enz...
pioniers-instrumenten de eersten van een nieuwe era
zoiets als die andere planken met ijzerdraad :ouwe fenders, gibsons...
 
Kijk wat een weelde aan klonen er nu te krijgen van alle denkbare bakken tegenwoordig, dat was toch nooit gebeurd als de 909's nog steeds 750 euro waren en een Juno 60 250?
 
Alle hobby's kosten geld. Voor een Koi-karper kan je ook gerust een paar duizend euro neertellen. Om maar niet te spreken over vintage gitaren, Steinway of een Stradivarius. Dan komen wij er als synth nerds nog relatief gezien goed mee weg :W

Een Stradivarius klinkt beter als je beter viool kunt spelen. Je kunt beter investeren in een goede viooldocent dan in in een Stradivarius. Als ik een Stradivarius viool zou bespelen voorafgaand aan een openbare veiling van dit instrument bied vervolgens niemand meer op dat ding.

Beetje off-topic. Maar om een beetje binnen het topic te blijven: De vaardigheid, creativiteit, en muzikaliteit van de bespeler van de apparatuur bepaalt uiteindelijk voor het allergrootste gedeelte de kwaliteit van de klank en de muziek. Niet de al dan niet terechte prijs van de vintage apparatuur.

Liever een goedkope software emulatie in de juiste handen dan een peperduur vintage origineel in de verkeerde handen.
 
Een Stradivarius klinkt beter als je beter viool kunt spelen.
De vaardigheid, creativiteit, en muzikaliteit van de bespeler van de apparatuur bepaalt uiteindelijk voor het allergrootste gedeelte de kwaliteit van de klank en de muziek. Niet de al dan niet terechte prijs van de vintage apparatuur.

Liever een goedkope software emulatie in de juiste handen dan een peperduur vintage origineel in de verkeerde handen.

Da's helemaal waar, een gemiddelde instrumentalist haalt uit een duur instrument minder dan een heel getalenteerd iemand met een goedkoop instrument.
Maar een Stradivarius is natuurlijk niet z'n geld waard.
 
Definieer het woord goed. Je moet die muziek dan nog wel ff leuk vinden. Hoe goed je ook speelt.

Een instrument met een mooi karakter kan al met 1 akkoort een mooi nummer maken.
 
Back
Top