Inflatie rekenhulp Vintage gear

marcmarc

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2010
Berichten
2.363
Locatie
Amsterdam, op een gracht genoemd naar een bloem.
Beste Forumleden,

Altijd is er hier op het forum discussie over de prijzen van Vintage gear.
Er zijn allerlei argumenten aan te voeren waarom een Vintage bak kost wat ie nu kost -
ookal is men het er niet mee eens.
Een ding wordt vaak vergeten: de inflatie van onze munt.
Deze is vanaf het moment dat er synth's op de markt kwamen behoorlijk opgelopen.

Kijk nu zelf met welke inflatie je rekening moet houden bij een bepaalde synth als je de prijs weet van wat ie toen kostte.

De rekenhulp gaat uit van de CPI jaarinflatiecijfers. Dat is dus de inflatie over een bepaald pakket goederen die men zoal afneemt.
Bij mijn rekenvoorbeeld van een broodje Shoarma kan je zien dat daarvan de werkelijke inflatie veel hoger ligt dan het gemiddelde inflatiecijfer:(.

Hoe zit dat met een synth?

http://marcmarc.home.xs4all.nl/div/inflatie_nl.html

Met vriendelijke groet,

Marc Marc
 
:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:,

ik ben wel eens onzinnige dingen tegengekomen, maar deze slaat toch alles...

je kan best uitrekenen wat je vintagesynth tegenwoordig zou kosten, alleen moet je dan nuturluk wel de sterk verbeterde productiekosten meenemen.
( een synth zou dan waarschijnlijk de helft kosten van het bedrag toen)

:mega:
 
Compliment

Compliment

:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:,

ik ben wel eens onzinnige dingen tegengekomen, maar deze slaat toch alles...

:mega:

Beste Jeroen,

Uit jouw mond is dat een groot compliment !

:eureka: Marc
 
Ik denk dat de rekenhulp geen rekening gaat houden met de populariteit van een apparaat. Een Roland Jupiter-8 zal vast meer waard zijn dan een Roland S-770 die nieuw veel duurder was.
 
Geld dat ook voor mijn 486?? Die is ook al behoorlijk vintage :D

computerkrantjeeind93.gif
 
Een Philips 286 laptop kostte in 1991 meer dan 10.000 gulden. Tegenwoordig wil men zo'n ding nog niet gratis hebben... Naar de stort ermee.
 
In de ogen van de vintage-gear-handelaren is het geld vaak sneller minder waard geworden dan in mijn ogen; krijg je minder (vintage)synth voor je geld dan bij de particulier, is mijn ervaring.

Neem een beetje geduld; haast is nooit goed voor je portemonnee, las ik onlangs op dit forum.
 
En wat heeft inflatie te maken met vintage gear? Verkeerde forum denk ik.
 
Dat iets oud is, wil niet meteen zeggen dat het een klassieker is.
Tegenwoordig worden er torenhoge vintage-prijzen gevraagd voor synths die vroeger tweedehands niet meer dan 50 euro kostten (lees: Kawai K-1, Kawai Spectra, Roland D-5, Yamaha SY-22).
 
Voor 2500 euro weet ik wel iets zinnigers te koop dan een 909. En dan weet ik de 909-sound nog steeds tevoorschijn te toveren, zonder iets anders aan te schaffen....
 
Vast...maar een kwalitatief goed en inspirerend muziekinstrument kost nu eenmaal geld. Zeker als ze erg gewild zijn en niet meer gemaakt worden.

Natuurlijk, maar je moet wel kijken naar wat voor resultaat het instrument boekt en wat voor meerwaarde hij biedt tegenover de vele (software)-emulaties. Als dat ene bitje het verschil maakt tussen een bijna gratis plugin, of een echte drumcomputer van 2500 euro? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken...
 
zo'n topic is altijd goed voor een ban of 2. bedenk ff voor je iets zegt, voor er weer bij iemand stoom uit zijn oren komt. 8)
 
@DRe: ik kan het ook anders vertalen: Heb jij er 2500 euro voor over om het 909-klankje net iets beter te laten klinken dan uit een plugin, of een andere emulatie? Zo ja: prima. Zo nee: ook prima.
 
Natuurlijk, maar je moet wel kijken naar wat voor resultaat het instrument boekt en wat voor meerwaarde hij biedt tegenover de vele (software)-emulaties. Als dat ene bitje het verschil maakt tussen een bijna gratis plugin, of een echte drumcomputer van 2500 euro? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken...

jammer het gaat altijd weer over de TR-909.
 
@DRe: ik kan het ook anders vertalen: Heb jij er 2500 euro voor over om het 909-klankje net iets beter te laten klinken dan uit een plugin, of een andere emulatie? Zo ja: prima. Zo nee: ook prima.

Ik durf het bijna niet te vertellen .... maar .. laat maar kuch :P
 
Natuurlijk, maar je moet wel kijken naar wat voor resultaat het instrument boekt en wat voor meerwaarde hij biedt tegenover de vele (software)-emulaties. Als dat ene bitje het verschil maakt tussen een bijna gratis plugin, of een echte drumcomputer van 2500 euro? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken...

Je begrijpt het niet. Een plugin is geen muziekinstrument. Kun je niet aanraken, niet voelen. Kijk maar eens om je heen....iedereen wil weer hardware. En dat is niet voor niets.

Laatst was er een bekende DJ in mijn studio die altijd met software werkt en nog nooit een TR909 in het echt had gezien of gehoord. Hij wist niet wat hij hoorde toen ie met mijn TR909 ging spelen. Het is dus wel degelijk iets anders van software emulaties of samples. En of dat nu €2500,- waard is.....dat is aan diegene die zo'n instrument wil kopen.

Don't get me wrong....ik wil hier geen pleidooi houden voor een TR909 van €2500,- maar als iets gewild is en er weinig van zijn dan stijgt de prijs.

BTW Die van mij is niet te koop :D
 
Je begrijpt het niet. Een plugin is geen muziekinstrument. Kun je niet aanraken, niet voelen. Kijk maar eens om je heen....iedereen wil weer hardware. En dat is niet voor niets.

Ik begrijp je wel. Jij hebt wel 2500 euro over voor een stukje inspirerende hardware, waar ik dat niet te spenderen heb.
 
Back
Top