Oberheim OB-Xa

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.918
Locatie
Utrecht, NL
Wat is een goeie prijs voor een OB-Xa?
Ik heb er best wel wat voor over maar geen zin om onnodig te veel te betalen
ze zijn erg schaars heb ik gemerkt
dus wat is een "redelijke" prijs
boven welk bedrahg laat je hem aan je neus voorbij gaan om vervolgens weer 3 jaar te wachten voordat er ééntje voorbij komt.

Dan heb je nog verschil in de polyfonie. 4, 6 of 8 voice modellen. heb je wel iets aan een model dat minder dan 8 stemmen heeft?
 
Voices..

Voices..

Ooit heb ik een twee voice versie kunnen kopen voor 2200 gulden. Dit leek mij een redelijke prijs.

Losse voice boards zijn onvindbaar.. dus koop een model met het aantal voices dat je wilt hebben. Maar ik denk dat je per voice al gauw 350 tot 400 Euro extra mag rekenen.

Misschien weet iemand waarvoor die 5-voice bij Music House uiteindelijk is verkocht ?
 
Re: Voices..

Re: Voices..

Origineel geplaatst door CraZ
Ooit heb ik een twee voice versie kunnen kopen voor 2200 gulden. Dit leek mij een redelijke prijs.

ben je er tevreden mee?
zou je met meerdere voices een veel betere synth hebben of is 2 voices al een beest
klinkt de OB-Xa echt veel beter dan de OB-8?
waar zit hem het verschil in?
 
Ik heb 'm niet gekocht.

Ik heb 'm niet gekocht.

Het geluid van die bak is echt waanzinnig. Echt mooi vol Oberheim geluid.. en ja.. volledig analoog. Maar ik vond het destijds veel geld.. en heb 'm niet gekocht.

Hoe meer voices hoe beter.. maar 3 is denk ik de optimale prijs/nut verhouding. Dan heb je meer dan alleen een monofone synth.. kun je fijne akkoordjes spelen.. en bijvoorbeeld een lekkere drone plus lead maken.

De vergelijking met een OB-8 gaat niet op.. het zijn twee totaal verschillende synths. De OB-8 is natuurlijk ook een legendarisch monster (grooot dat die dingen zijn)... maar vooral bekend om z'n haast Vangelis achtige warme dikke klank. Een machtige synth om dikke tapijten mee te leggen..
 
In de war..

In de war..

Ik gooi de Mx en de Xa altijd door elkaar.. grr... dit is de Xa.. dé synth van Van Halen's "Jump".. (terwijl de halve wereld denkt dat 't een Juno is).

De Xa is gewoon de verbeterde X.. en lijkt inderdaad veel op de OB-8. Mooie vette klassieke Oberheim. Volgens de kenners lijkt deze Xa veel op de prophet 5.. maar is qua mogelijkheden wat uitgebreider.

Zo kun je splitten en layeren.. en zo met de 8 voice versie (er zijn ook 4 en 6 voice versies), een split bouwen met per 'deel' twee gelayerde patches! Niet slecht voor een bak uit 1980. Unison met 16 oscillators is natuurlijk ook niet verkeerd.. :p

In tegenstelling tot de voorlopers van de Xa, heeft Oberheim bij deze bak een Curtis filter-chip ingezet.. (CEM was ook verantwoordelijk voor de VCO's en VCA's) waardoor er ook een 24db/oct mode beschikbaar is, naast de 'Oberheim standaard' van 12.

Oh ja.. een hele interessante feature van de Xa is dat je elke 'voice' apart kunt 'pannen' (cool!). Je moet hiervoor wél de kast openmaken (dat hebben ze bij de OB-8 beter geregeld)..

Midi heeft deze bak natuurlijk niet.. maar het is er vrij makkelijk achteraf in te bouwen. Kits zijn o.a. te krijgen bij Kenton.
 
Kun je de Xa uberhaupt wel achteraf uitbreiden? Volgens mij niet.

Het voordeel van 8 stemmen is dat als je gaat layeren en splitten je nog steeds 2 stemmen polyfoon per part hebt. Ook Unison klinkt dan vetter.

Voor het normale werk heb je eigenlijk niet meer dan 4 stemmen nodig.
 
Back
Top