Casio VL-tone / VL-one

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Dit is een heel klein synthje / rekenmachine.

Hele brakke toetsjes. Maar ontzettend coole drums. Verder een kleine syntheziser aanboord waar je de ADSR van het filter kunt regelen. In calculator mode en dan opslaan in je geheugen van je rekenmachine.... Geloof ik...

Hier zijn wat samples van de drums....

Ranzige snares..

Als je ze hoort dan herken je ze wel. Ze zijn best veel gebruikt in bekende nummers.
 
Cult !

Cult !

De VL-1 is een echt cult-bakkie. Iedereen kent wel het nummer "Da da da" van de duitse band "Trio".. de drumpartij is bijna geheel met de VL-Tone gemaakt :p
 
Er is ook een Realistic concertmate 200 versie. Deze ziet er net zo uit.
Volgens mij was dat toen het huismerk van "tandy" (de expert van 20 jaar geleden;) Toen was het "stoer" om met zo'n ding te sjouwen:D.

(jaja......dit draadje is bijna net zo oud als dat ding:doei:)
 

Attachments

  • vltone01.jpg
    vltone01.jpg
    22,1 KB · Bekeken: 63
ik heb er toen ze net op de markt waren eentje nieuw gekocht voor ik geloof 120 guldens? dat was een hele rib uit mijn destijds armlastige lijf maar het was de eerste betaalbare "synth". ik heb er best wel veel mee geklooid, met name de zelf te programmeren sound was erg interessant en met externe versterking klonk het best vet.

Jaren later helaas moeten verkopen toen ik aan lager wal raakte maar een jaar of drie geleden weer een gevonden voor 1 euro op de vrijmarkt, kompleet met hoesje en handleiding, alles in hele goede staat. Soms zijn de goden me goed gezind :)
 
wow die mods zijn geflipt
wel zwaar heiligheidsschennis..
ik ging 1 dezer een AUTO PLAY en MANUAL PLAY trigger inputs op steken.

maar toch overweeg ik ook hem te verkopen.. de mijne is wel wat vergeeld.
 
ik heb er toen ze net op de markt waren eentje nieuw gekocht voor ik geloof 120 guldens? dat was een hele rib uit mijn destijds armlastige lijf maar het was de eerste betaalbare "synth". ik heb er best wel veel mee geklooid, met name de zelf te programmeren sound was erg interessant en met externe versterking klonk het best vet.

Jaren later helaas moeten verkopen toen ik aan lager wal raakte maar een jaar of drie geleden weer een gevonden voor 1 euro op de vrijmarkt, kompleet met hoesje en handleiding, alles in hele goede staat. Soms zijn de goden me goed gezind :)

Ik heb er pas 1 gratis gekregen en daar zat nog een stickertje op met 119.95,
ik dacht nog dat kan nooit de prijs geweest zijn.....
 
wow die mods zijn geflipt
wel zwaar heiligheidsschennis..
ik ging 1 dezer een AUTO PLAY en MANUAL PLAY trigger inputs op steken.

maar toch overweeg ik ook hem te verkopen.. de mijne is wel wat vergeeld.
mwah, lijkt me wel meer bruikbaar imo met die mods erop, alleen jammer dat nergens info is te vinden over mods, ja alleen die trigger mods :(
 
ja die trigger mods zijn dan ook op elke casio met manual/auto play toe te passen,
als je weet hoe een transistor werkt niet echt moeilijk.; (zie gieskes.nl)
je kan ook opto coupler gaan gebruiken, das nog beter in feite..

de vraag is, wil je gaan modden of wil je gaan circuitbenden..
in dat laatste geval vind ik het een beetje zonde van het toestel, heb al gehoord dat ze makkelijk stuk gaan.
 
Ooit een keer met een 4-sporen cassette recorder en een VL-tone een middag plezier gehad:

Vlooienwals

Niets bijzonders, wel een hoop lol..

JurgeN
 
Supervet om weer wat piccies te zien van de Casiotone.....was namelijk mijn eerste "keyboard" die ik had en van mijn ouders had gekregen voor mijn verjaar.

Helaas jaren geleden verkocht voor het echte werk (niet dat ik er zoveel op verdiend had....maar toch).... :L
 
Back
Top