Welke synth maakt dit bekende pad geluid?

Lacrosse

Rise of the Machines
Lid sinds
4 juni 2002
Berichten
1.231
Was een filmpje aan het kijken van een Fairchild 670 compressor clone. Voor de demo werd het nummer Unicornio van Mercedes Sosa gebruikt. Rond 2:09 hoor ik plotseling een synth pad die me direct terug in de tijd schiet. Ik heb dat specifieke pad geluid al veel vaker gehoord en dan vooral in tracks van de vroege tot midden jaren 80. (o.a. Clannad / Ciske de Rat).

http://www.youtube.com/watch?v=5nK6UAflmRE#t=2m02

Prophet 5?
 
Mogelijk prophet 5, misschien juno 60? De juno 60 is in ieder geval voor veel Ciske de Rat dingen gebruikt.. Heb ooit een keer een video van de opname van die single gezien, en daar was de juno duidelijk in beeld ;) (0:15 etc die typische pad)

Overigens maak ik deze Juno-style pad ook probleemloos op m'n Polysix, met gebruik van een externe stereo chorus, TAL-Chorus-60 bijvoorbeeld..

En bij de eerste track van Clannad die ik beluister, zie ik op het plaatje een Prophet-5 staan (al gelijk bij het afspelen):
 
Zo die video van de opname van de Ciske de Rat zou ik ook wel eens willen zien! Heb altijd gedacht dat daarvoor vooral een Prophet 5 werd gebruikt door o.a. Erik van der Wurff en/of Peter Schön!
 
Óf ik moet mij vergissen hoor, is inmiddels al weer zo'n jaartje of 5 terug, en kan het nu niet meer terugvinden.. Irritant, dit soort onzekerheidjes.. ;p
 
Heel kenmerkend voor deze sound is de relatief snelle maar toch subtiele attack van een lichte lowpass filtering. De chorus zorgt vervolgens toch nog voor een lusche/brede sound. Erg smaakvol vind ik zelf
 
Inderdaad een erg 'zwoel' warm geluid wat je daarmee krijgt..
Icehouse - Great Southern Land, is ook zo'n nummertje met zon heerlijke p5 pad.. Zit een bepaalde drift in die vco's die erg lastig te benaderen is op een andere synth.
En dan heb je ook nog klankmatige verschillen tussen de rev 2 en 3.. Lastig, dat prophet-spotten :P
 
Schitterend Bob, Great Southern Land is wat dat betreft ook een goed voorbeeld ja. Iva Davies van Icehouse heeft de Prophet 5 gelukkig op nog veel meer nummers van Icehouse gebruikt. Jij bent zo te merken ook iemand die uit z'n dak kan gaan van heel specifieke details in synthgeluid.
Mooi!
 
Klopt, sommige kleine details kunnen zo'n sound net een bepaald gevoelig randje geven, waardoor zo'n sound me veel kan doen ja ;)
 
Lijkt ook wel een beetje op SSM2044 sound.
 
Mogelijk prophet 5, misschien juno 60? De juno 60 is in ieder geval voor veel Ciske de Rat dingen gebruikt.. Heb ooit een keer een video van de opname van die single gezien, en daar was de juno duidelijk in beeld ;) Ciske de Rat - Krijg toch allemaal de kolere + songteskt - YouTube (0:15 etc die typische pad)

Overigens maak ik deze Juno-style pad ook probleemloos op m'n Polysix, met gebruik van een externe stereo chorus, TAL-Chorus-60 bijvoorbeeld..

En bij de eerste track van Clannad die ik beluister, zie ik op het plaatje een Prophet-5 staan (al gelijk bij het afspelen):
CLANNAD-Theme from Harry's Game - YouTube


Vergeet niet dat ook vaak geplaybackt werd. Ik bedoel, er wordt dan op een synth 'gespeeld' die in werkelijkheid niks met dat nummer te doen had.
Ik kan me nog herinneren dat Ten Sharp ergens in een TV-show hun nummer 'You" gingen spelen. Er werd toen op een Roland E-5 'gespeeld' en dat ding was nog niet eens aangesloten ook. Playback dus! Die piano die in het nummer te horen is, komt denk ik niet eens uit een E-5 maar meer een RD of wellicht een Yamaha.
 
You van Ten Sharp is volledig opgenomen met een U220
 
Klopt Bass.

De Juno-60 was erg populair in de Nederpop. Kijk ook eens naar Toontje Lager en wat die allemaal uit een Juno-60 haalden. Ik denk dat de synth-partijen van Stiekem Gedanst allemaal uit een Juno-60 komen. Het zijn geen complexe klanken, maar wel sfeervol en typisch voor die tijd.

 
Laatst gewijzigd:
Yes, het geluid deed me wat denken aan "over de muur" waarvoor volgens mij ook een J60 is gebruikt.

 
Klinkt inderdaad als een Juno.
Als ik een remake van Over De Muur zou maken, zou ik nu kiezen voor een JX-8P; met één van de eerste presets (analoge piano) kun je piano spelen, terwijl het toch als een analoge pad klinkt. Kun je het nummer nog iets verder aankleden dan met een niet-aanslaggevoelige pad.
 
"Over de Muur" is volgens mij ook bijna zeker weten een Juno 60. Met de VST juno 60 kom je er al heel erg dicht mee in de buurt, laat staan de echte. Volgens mij wordt het grootste gedeelte van de warme klank van de Juno-60 echter bepaald door de chorus, lijkt het..

Edit:
In die live versie valt die Juno inderdaad te spotten. (2:24 etc)
 
Het grappige bij Stiekem Gedanst: om de studio-versie na te spelen had ik veel klanken nodig (het toetsenbord van de Korg Wavestation EX opgesplit in veel delen), maar de toetsenist van Toontje Lager deed het vroeger live gewoon met een Juno-60 en een Rhodes piano. 'Hoezo marimba? Kan toch ook gewoon met een Rhodes?' Zit wel wat in. Nu doe ik het ook met veel minder verschillende instrumenten.

 
Ja, het soort geluid kan je met iedere synth maken. Maar het precies zo laten klinken, de klanknuance, als in dat filmpje dus niet :-)
 
Back
Top