Dmx

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
iemand hier bekend met de Oberheim DMX?
Achterop zitten zeer bijzondere "molex" aansluitingen:

http://www.drummachine.com/dmmpict/dmx_b.jpg

enig iedee hoe ik hier gebruik van kan maken?
en, meest belangrijk, kan ik daarmee ook extern de "velocity" per drumgeluid bepalen?

zo niet, moet ik dan MIDI in laten bouwen of is het helemaal onmogelijk.
het zou de dmx wel een ongekende dimensie geven.
 
DMX Files

DMX Files

Veel informatie over de Oberheim DMX is te vinden op de site "DMX Files" .. link

Wat betreft Velocity.. via die maffe Molex aansluiting kun je of de pitch of het volume van het af te spelen geluid bepalen. Switchen tussen deze twee settings kan alleen via een 'jumper-wire' op het main-board.

Pin-outs etc. vind je op de hierboven genoemde site.
 
Interessante link. Thx, Craz! :)

Met een beste MIDI to CV converter kun je dus alle geluiden van de DMX triggeren en ook nog eens de velocity of pitch per geluid veranderen. Een Doepfer MCV-24 bijvoorbeeld is wel aardig als extern apparaat. Waarschijnlijk is het goedkoper om er MIDI in te zetten. Die Molex connectors zijn trouwens nog steeds te koop bij de betere elektronicazaak. Volgens mij zijn ze wel prijzig, maar dat zou ik even na moeten kijken.
 
zo te horen ben ik hier niet de enige gelukkige met een DMX?

:)

het gaat mij er alleen maar om de velocity van de hihats aan te sturen.
ik heb nog een Doepfer MCV1 liggen, daarmee zou dat dus prima kunnen
(mits ik ergens zo'n fantastische molexplug weet te bemachtigen).

Ik stuur de DMX nu met een MIDI -> CV converter aan
kan ik dan tegelijkertijd de velocity/volume van de hihats aansturen via de MCV1?

of moet ik daarvoor toch MIDI in laten bouwen?
kan iemand mij tips geven over het inbouwen van MIDI?
wat voor kosten moet ik rekenen?
ik heb begrepen dat je er 2 voorgerprogrammeerde EPROM's voor nodig hebt.
Zijn die ergens te vinden, of een image daarvoor?
en je moet hem mishandelen met een boor
maargoed, als ik daarvoor in de plaats de velocity van de hihats kan aansturen heb ik dat er wel oor over. als ik dan ook nog de pitch kan regelen helemaal.
 
Orgineel geplaatst door bounce

Ik stuur de DMX nu met een MIDI -> CV converter aan

sorry ik bedoel een MIDI /SYNC converter

ik heb zojuist een testje gedaan met de Doepfer MCV1 en stroomdraadjes in de molex ingangen gepropt.
ik kan wel de trigger/pitch aansturen
alleen lukt het mij niet om het volume te regelen

hoe kan ik dit voorelkaar krijgen?
 
Orgineel geplaatst door bounce
ik kan wel de trigger/pitch aansturen
alleen lukt het mij niet om het volume te regelen

hoe kan ik dit voorelkaar krijgen?

Dus als ik het goed begrijp kun je van de HiHat alleen de pitch en niet het volume regelen? In dat geval moet je binnenin de DMX een jumper of draadbrug verplaatsen zoals beschreven staat in de technische documentatie, die te vinden is op de weblink van Craz (pas op met statisch elektriciteit als je binnenin de DMX aan de slag gaat!: eerst jezelf ontladen aan de randaarde van een stopkontakt of de leiding van de centrale verwarming en daarna de behuizing van de kast van de DMX aanraken voordat je aan de printplaten komt). Ik zal verder even kijken wat zo'n Molex connector gaat kosten.
 
ok ik heb het gevonden
http://www.electrongate.com/dmxfiles/dmxcards.html#table1

er staat dat je kan kiezen tussen pitch en amplitude door de W-jumper te switchen
(ik neem aan dat amplitude het zelfde als volume is)

als ik dat zou doen, kan ik dan pitch van het betreffende drumgeluid nog wel beïnvloeden door aan de potmeter te draaien of dient de potmeter dan ook als volume/amplituderegelaar.
 
er staat dat je kan kiezen tussen pitch en amplitude door de W-jumper te switchen (ik neem aan dat amplitude het zelfde als volume is)

Amplitude is inderdaad volume. Geen idee wat een W-jumper is. Eens kijken of de schema's van DMX hier meer over kunnen vertellen.

als ik dat zou doen, kan ik dan pitch van het betreffende drumgeluid nog wel beïnvloeden door aan de potmeter te draaien of dient de potmeter dan ook als volume/amplituderegelaar.

Goeie vraag. Ook hier valt het antwoord te vinden in de schema's van de DMX. [2voor12]Die zoeken we op...[2voor12] :)
 
ik heb maar even de proef op de som genomen…
en het is gelukt!

heel erg bedankt voor de ondersteuning!

ik heb de W-jumper(diode) en de Y-jumper(wire) omgezet en nu kan ik de velocity waarden aansturen. de pitch kan nog steeds via de potmeter geregeld worden

te gek!

maar nu loop ik wel weer metteen tegen een beperking van de molex aansturing aan.
van elk geluid kan alleen de middelste van de 3 varianten aangestuurd worden.
dus dat betekent dat je via molex geen clap, rimshot, crash, low-tom hi-tom en de harde snare- en kick kan aansturen. of zie ik iets over het hoofd?

kan je via een MIDI inbouw alle 24 geluiden aansturen?
 
ik heb maar even de proef op de som genomen… en het is gelukt!

Okee dan! :)

maar nu loop ik wel weer metteen tegen een beperking van de molex aansturing aan.
van elk geluid kan alleen de middelste van de 3 varianten aangestuurd worden.
dus dat betekent dat je via molex geen clap, rimshot, crash, low-tom hi-tom en de harde snare- en kick kan aansturen. of zie ik iets over het hoofd?


Dat zou je ook in de schema's terug moeten kunnen vinden. Ik heb er zelf nog niet naar gekeken, omdat het eerst wel eens handig was om alle rotzooi op m'n PC op te ruimen.

kan je via een MIDI inbouw alle 24 geluiden aansturen?

Ik zou het niet weten, maar ik zal es rondvragen.
 
Orgineel geplaatst door bounce
ik zag hier een 60 pag. sevice manual voor de DMX:
http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1516389637

zou ik daar wat aan hebben? of staat daar het zelfde in als op de DMX-files site?

Op de DMX site staan maar een paar scans uit de service manual en op Ebay wordt een kopie van de hele manual aangeboden. Afhankelijk van wat je ermee wilt doen, heb je er dus meer aan dan de paar scans van die DMX site. $15 exclusief verzendkosten is trouwens een vrij dure grap voor 60 kopietjes. $15 inclusief verzendkosten is zelfs al aan de hoge kant. Hoewel hij het erg druk heeft, zou je eens aan Mark Glinsky van Manual Manor (even Googelen) kunnen vragen wat een service manual bij hem zou gaan kosten.
 
Back
Top