TB303 - een nieuwe kant

musichouse

Martijn & Ben
Lid sinds
14 juli 2001
Berichten
28
We hebben al geruime tijd de hype van de TB303. Ook zijn er vele imitators op de markt zoals de Syntecno TeeBee, Deep Bass nine etc.. Maar uiteindelijk wil iedereen de echte. Hoe komt dit???
Persoonlijk denk ik dat het niet het geluid is wat zo indrukwekkend is. Het is uiteindelijk maar 1 VCO met een 18dB filter, cutoff, res, decay, accent. Het zit hem in de sequencer. Op alle clonen zie je geen sequencer. Waarom niet? Is dit zo moeilijk te bouwen. Eigenlijk niet. Kijk maar naar de analoge sequencers van Doepfer, Analogue Systems.... Toch schijnt er een ontwerpfout in de sqeuencer te zitten waardoor hij zo lekker klinkt. Is dit dan zo moeilijk na te bouwen, een ontwerpfout? Met een CV/Gate to midi converter kan je precies zien op welke momenten de 303 data verstuurd.

De ultieme acidbak is een echte TB303 maar als er dus een 303 clone komt met sequencer en bijvoorbeeld extra features ga je toch misschien de echte verkopen.

Uiteindelijke vraag is of dat er iemand zin heeft een stand alone 303 sequencer te bouwen zodat al onze andere bakken ook zo groovy gaan klinken.

Wij van Music House hebben daar nog geen tijd voor. Iemand anders?

Martijn
Music House NL
 
wat ik er her en der over gelezen heb is de afwijkende factor in de TB303 sequencer de glide, deze begint de glide iets voor de note waar ie naartoe moet, zodat ie netjes op tijd uitkomt ipv na de noot....of zoiets ;)

Olaf
 
TB hype = over!!!

TB hype = over!!!

...sorry kan het niet laten, maar uh.....

Die TB-303 hype is toch nou wel eens een keer over? This is not America!
Oké, het is en blijft een hartstikke leuk bakkie. Maar na tien vette en succesvolle jaren aanwezigheid in +/- 75% van alle dance/techno producties houdt het toch wel een keertje op.

Techno/dance/house of whatever is........vernieuwend?
 
Hype over ?

Hype over ?

Waarom maakt men dan nog steeds gebruik van een electrische gitaar ?

Ik denk dat een hele hoop mensen jouw mening niet kunnen delen Coszko.
 
er is een verschil tussen geluid en melodie..... zowel het geluid van een tb303 als van een electrische gitaar worden nog steeds erg veel gebruikt (met of zonder allerlei effecten, de basis blijft)..maar het gaat om de melodieen die je eruit haalt in samenwerking met de rest van je track....dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, het geluidje zelf wordt op een gegeven moment een gimmick..

olaf
 
Echte liefde

Echte liefde

Ik heb lang gedacht dat we een 303 "niet persé" nodig zouden hebben.. maar een optreden van de Acid Junkies in Tivoli maakte het allemaal in één klap duidelijk. Zoveel power.. zoveel 'attitude'.. er is echt maar één bak die dat presteert.. en dat is de TB-303.

Ik zou niet meer zonder willen.. :p Wél ben ik bang dat er over een jaar of 5 nog maar heel sporadisch goede exemplaren te vinden zijn. Die van mij heb ik nu bijna 2 jaar.. en hij heeft in die tijd tien keer zoveel slijtage opgelopen dan in de 16 jaar daarvoor. Niet dat ik zo onvoorzichtig ben... maar ik gebruik dat ding !!
 
Als wat Craz zegt waar is, en ik denk dat dat zo is, dan is het helemaal tijd voor 'n goeie kloon. En dan vooral 'n kloon inclusief sequencer. Ik weiger te geloven dat het geluid en de sequencer onmogelijk te reproduceren zijn ('prove it to me and I STILL won't believe it!). Ik moet hierbij zeggen dat ik behalve ReBirth nog nooit 'n kloon gehoord heb. Of tenminste niet dat ik het door had.

En voeg dan gelijk wat extra mogelijkheden toe. Natuurlijk midi op alle knoppen, graag de mogelijkheid 2 osc. te mixen/syncen/ringmoduleren, misschien ingebouwde distortion, misschien zelfs delay, en zeker een ext audio input. En midi out op de sequencer natuurlijk.
Dit alles in een stevige, metalen bak, die al het giggen en misbruik kan weerstaan. Spatwaterdicht.
Volgens mij kan de eerste die deze bak maakt er zoveel van verkopen dat ie absoluut niet duurder hoeft te zijn dan 'n tweedehands 303. Als die 't 5 jaar geleden had gedaan was ie helemaal binnengelopen.

Nog iets over die sequencer: waarom gooien die gasten van steinberg/emagic niet 'n 303-sequencer/analog step sequencer emulatie-mode in hun programma's? Met alle beperkingen en maffe dingen die er in de hardware varianten zitten. Dan zouden die relatief goedkope kloons die er nu op de markt zijn ineens 10x meer de moeite waard zijn (of klinken ze kut? dat weet ik dus niet).
 
huh?

huh?

En toen ging ik op de site van futureretro kijken:

(http://www.future-retro.com/ , link van twin-x, tweede post in deze thread).

Lijkt erop alsof ze aan alles hebben gedacht, behalve midi control op de knoppen. En dat voor nog geen twee mille (in de VS dan). Best OK.
 
Helaas ben ik het weer niet met lo-fi eens.

Wat bedrijven dus juist NIET moeten gaan doen is extra dingen toevoegen....
Geen twee osc. Geen andere filters. Geen andere features...

Voorbeeldje: De Protone van Spectral Audio.....

Is het een 303 kloon of een cool gaaf instrument??????
Je raadt het al... een gaaf instrument....

Maar hoe maakt Spectral Audio reclame..... 303 kloon..
 
Ik ben t wel eens met lo-fi

Ik ben t wel eens met lo-fi

Kijk je mag niet zomaar iets nabouwen want er is zoiets als pattenten dus je moet er wel extra's in gooien.

Nu vind ik het wel zeer slecht dat ze dan reclame gaan maken met een 303 kloon. (maar goed dat heet geloof ik marketing)

Maar waar praten we nu eigenlijk over :Sequencer of het geluid ? van de 303 en ik dacht toch echt dat de topic was dat het over de sequence functionaliteit miste op klonen.

Of gaan we toch weer afdwalen.
Naar een zinloze discussie
 
Ik spreek ook niet voor iedereen... Ik weet zeker dat er duizenden gasten zijn die 'n moord zouden doen voor 'n perfecte kopie, of beter nog een re-release van de originele bak. En ik zou er ook dolgraag een willen hebben. Kom maar op. Maar ik heb er geen 2,5 mille voor over. Als dat wel zo was dan had ik al lang 'n tweedehands 303 gehad. Zou ik ook graag willen hebben, maar dat geld gaat eerst ergens anders heen. 'n Virus ofzo.

Dus als 'n fabrikant BIJ MIJ dat geld wil lospeuteren voor 'n stepsequencer/monosynth-combinatie, dan moet ie er net wat meer ingooien.
 
ik denk dat je je behoorlijk verkijkt als je het over "duizenden" hebt..... ik denk dat de groep die geinteresseerd is in een echt goeie 303 kloon meer uit honderden wereldwijd bestaat..maargoed, ik heb ook geen verkoopcijfers van de al bestaande klonen....

Olaf
 
Tadao

Tadao

Ik denk niet dat Tadao ooit beseft heeft wat zijn geestekind teweeg gebracht heeft. Waarschijnlijk is ie verbannen naar de fabrieksvloer toen de 303 en 606 totaal flopten. Maar dat even terzijde.

Voor mij is het juist een belangrijk deel van de charme van de 303 dat ie slecht te krijgen is, vaak kapot gaat, van ontwerpfouten aanelkaar hangt.. nagebouwd wordt, etc. Stel Roland zou een re-release doen van het origineel, met exact dezelfde onderdelen. Ik denk dat dan meteen het einde van de populariteit van dit bakkie zou zijn.

Leuk om te weten: De 303 kent eigenlijk maar één waveform; de zaagtand. De blokgolf wordt gemaakt door een gewone en een gespiegelde zaagtand aan elkaar te plakken. Hoe meer resonance je in het geluid draait, hoe slechter de uiteindelijke blokgolf eruit komt te zien.. vandaar dat het lijkt alsof de zaagtand door de blok heen 'lekt'. Dit schijnt nauwelijks na te maken te zijn.. zeker in combinatie met accenten (waarbij de envelope van het filter vóór de noot al wordt opengetrokken).
 
Nabouwen origineel hahaha

Nabouwen origineel hahaha

Ik weet niet of jullie t al weten maar de halfgeleiders van de 303 worden al 16 jaar niet meer gemaakt.

Je moet toch wel heel erg veel geluk hebben als je deze twee componenten wil hebben de 2SC1583 en de BA6110.

Ja u ziet het goed 16 jaar uit de roulatie.
De 303 is ook opgebouwd uit een partij halfgeleiders die zeer goedkoop waren in die tijd omdat ze ze niet aan de straatstenen konden slijten. (tja dat hebbie met grote bedrijven alles moet zo goedkoop mogelijk)

Dus ik denk niet dat er ooit een exacte replica komt.

Wil je deze halfgeleiders nog kunnen bemachtigen dan kun je ze kopen bij www.oakleysounds.com maar dan moet je wel de printplatenkopen voor de kloon.

De vraag is hoe komt hij dan aan die halfgeleiders. Nou dat zit namelijk zo inelkaar de eigenaar (tony algood) is geautorizeerd synth reperateur. Roland levert alleen nog maar halfgeleiders aan zulke mensen (zijn specialiteit is het repareren van vintage apparatuur.)

Zover ik een beetje kon achterhalen zijn er maar 8 personen op de wereld die deze spullen nog kunnen krijgen en de voorraad is bijna op.

Dus wie gaat ze nou nabouwen op de exacte manier ? (dan gaan ze meer kosten als een tweede hands 303)
 
Ik heb Tony Allgood al gemaild over het verzoek van ons een sequencer te bouwen.

Ik hoop dat ie reageerd.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Fout !!!

Fout !!!

Dat had je beter kunnen doen in zijn mailing list.

Hij was al aan het klagen over persoonlijke mail. (puilt uit :) )

http://groups.yahoo.com/group/oakley-synths

er zijn namelijk een helehoop electro designers maar ik heb deze vraag al eens gesteld en men was hier toch niet echt over te spreken.

Maar we blijven t proberen. Ik hoop dat ie reageert Johhnybusca :)

Ook leuk om te weten hij heeft zijn nieuwe monophone synth bijna af genaamd de Orbital. specs: 3 VCO, 1 Supperladder , 2 adsr/vca ,1LFO en en VCA ,4 units hoog. kosten gaan ongeveer liggen tussen fl1400 en fl1800 afhankelijk van midi of geen midi.


orbital2.jpg
 
Re: TB hype = over!!!

Re: TB hype = over!!!

Cozko schreef:
...sorry kan het niet laten, maar uh.....

Die TB-303 hype is toch nou wel eens een keer over?

Hield t maar op, dat zou betekenen dat de 303 in prijs zou zakken en ik er goedkoper meer zou kunnen kopen. persoonlijk vind ik dat je er niet genoeg kan hebben. En mag ik Cozko nog even herrinneren dat er nog een stroming bestaat die acid heet. Acid is gelukkig niet commercieel en ook niet voor een ieder bestemd maar vernieuwend kan het zeker zijn. en waar zou de acid zijn zonder het Tb'tje
 
Re: Echte liefde

Re: Echte liefde

De Acid Junkies hebben de Syntecno Teebee ook als extra 303 gebruikt.
De meeste mensen horen het verschil geeneens tussen een clone en de echte 303.
Je mist inderdaad wel die fijne sequencer,
maar menig acid nummer maakt maar half gebruik van al die leuke features van de 303 sequencer.
Ik zelf heb de Syntecno Teebee en de MAM MB33II.
Klink allemaal leuk en aardig, maar ik zal ooit
toch echt een 303 kopen(of ruilen voor een 808, heb er namelijk 2)
al is het maar alleen dat het zo leuk staat naast
m'n 606 :).
Het blijft leuk om muziek te maken, met alleen een
808/606/303 en een juno60.
Dan bedoel ik niet van die harde rot ACID van tegenwoordig, maar de originele Acid van eind jaren 80.

Sander

CraZ schreef:
Ik heb lang gedacht dat we een 303 "niet persé" nodig zouden hebben.. maar een optreden van de Acid Junkies in Tivoli maakte het allemaal in één klap duidelijk. Zoveel power.. zoveel 'attitude'.. er is echt maar één bak die dat presteert.. en dat is de TB-303.
 
Back
Top