De grote Casio CZ thread

reddread

Muzique Plastique
Lid sinds
10 juni 2004
Berichten
4.611
Locatie
Friesland
best wel wat info hier te vinden op het forum, maar nogal verspreid vandaar dit initiatief:
Post hier je ervaringen/info over de Casio CZ synthesizers.

Ik doe even een aftrap met de verschillende types:

Casio cz-101: 8-stemmig of 4 stemmig 2x stacking, 49 minikeys
Casio cz-1000: zelfde model met 49 normale keys plus membraam buttons
Casio cz-3000: 16 stemmen 1 DCO of 8 stemmen 2x stacking ,61 keys en chorus effect
Casio cz-2000S: zelfde als de 3000 plus interne stereo speakers
Casio cz-230S: zelfde formaat als de cz101 maar presets (4 geheugenplaatsen vulbaar via sysexdump) + speakers + pcm drums
Casio cz-5000: cz-3000 met sequencer en 61 keys
Casio cz-1: met keys velocity en aftertouch (geen sequencer)
 
Specs zijn toch op de synthwiki te vinden?

Mijn ervaring is dat de CZ3000 een hel is om te programmeren... Maar wel gaaf met 8 punten adsr :)
 
Handige documentjes! Helaas heb ik m al verkocht...

Vond wel dat ie een mooi eigen geluid had. Lekker rond met een wollig randje, maar hij kon ook schreeuwen :)
 
Ik heb hier twee boeken in pdf, resp. de 'Insiders Guide' and de 'Easy CZ Book'. Ik heb ze even op m'n server gezet.

http://www.sternstudio.com/CZ_GUIDES.zip

Nog wat tips: als je een CZ101 of CZ1000 hebt, Maarten van Artefacts in Den Bosch heeft mijn CZ's voorzien van een discrete geheugenbatterij zodat ik niet meer bang hoeft te zijn dat die 6 akelige D-cellen leeg gaan en daarmee m'n patches verloren gaan. Absoluut een aanrader wat mij betreft, mede omdat mididumps maken welliswaar kan met de 101/1000, maar vanwege de omwegen (midi ox, handshakes en weet ik wat meer) lang niet zo makkelijk als op bijvoorbeeld de CZ1. Zijn batterij mod verziet mijn CZ's al zeker 2 jaar van stroom.

Nog een tip: als je een universele adapter hebt en CZ101 of 1000 gaat af en toe uit gaat terwijl de APO switch uit staat, kijk dan eens of je voeding wel goed is. De plug van universele adapters past vaak niet (zover ik heb ervaren nooit), hoewel hij wel goed lijkt te passen. Een nieuwe input plug kan een hoop sorres schelen. De CZ heeft ook iets van 1A-9v nodig, ook iets wat je niet vind op de meeste standaard universele adapters.
 
Heb de CZ5000. Weet iemand of het vervangen van de achtergrondverlichting van het schermpje makkelijk te doen is?

Ik heb ooit een CZ 3000 nieuw gekocht en toen al zat er geen achtergrondverlichting in. Dus vervangen lijkt me niet mogelijk, misschien een andere LCD plaatsen?
 
Zal het eens moeten nakijken thuis maar op een cz1 zit er ook geen backlight.
Op de VZ1 zit er wel ééntje die vreeselijk bromt.
 
Wie heeft er ervaring met VirtualCZ of anders de editor van Midiquest? Ik vind het geluid van de CZ prettig en de synthese interessant, maar het programmeren is toch wel een pain in the ass. Eigenlijk heb ik alleen een editor nodig voor de CZ, dus dan zou Midiquest toch wel iets te prijzig zijn. Daarom toch maar VirtualCZ gebruiken en via sysex de patches in mijn CZ plaatsen?
 
Back
Top