Jx8p reparatie

Als je zo hard moet persen is het niet alleen slecht voor j handen maar ook voor je muziek. Met de JX-8P en JX-10 die ik heb gehad moest ik echt m'n duim aan de onderkant van de synth houden om met m'n vingers iets van aftertouch te bewerkstelligen. Daar gaat je vlotte solo.
 
Als je zo hard moet persen is het niet alleen slecht voor j handen maar ook voor je muziek. Met de JX-8P en JX-10 die ik heb gehad moest ik echt m'n duim aan de onderkant van de synth houden om met m'n vingers iets van aftertouch te bewerkstelligen. Daar gaat je vlotte solo.

Is dat om te bouwen ?:D
 
Hallo JX vechters, ik heb in 2000 een artikel gevonden op het web over het met succes schoonmaken van de aftertouch van een JX-8P (en dus ook JX-10). Ook mijn JX had daar last van namelijk.
Gaan jullie voor de oplossing van een leverancier of willen jullie zelf ook wat gaan proberen? In dat geval wil ik het artikel wel scannen want de betreffende website bestaat helaas niet meer! Ik hoor het wel.
Fijne machine trouwens zo'n JX ;-)
 
Ik ben eraan bezig met de resterende info op net - maar wil dat artikel wel. Joris
 
'k heb ook wel interesse in dat artikel. De aftertouch op mijn jx-10 is ook niet echt geweldig.
 
AT strip schoonmaken is veel werk maar niet moeilijk.
Heb er jammer genoeg geen fotos van gemaakt.

Heb wel m'n jx10 en juno2 en nog wat andere met succes aan de praat gekregen.

Kost haast niets.

-Keyboard eruit halen
-alle toetsen eruit
-AT strip bestaat uit 2 lagen die aan de zijkanten met dubbelsided tape aan elkaar zitten
Trek ze van elkaar los.
De 2 zwarte lagen met alcohol en wattenstaafje schoonmaken
Niet de lijm wegpoetsen.
-de 2 lagen weer aan elkaar zetten, meestal is geen extra lijm nodig, de oude tape kleeft nog zat, je moet wel niet beven en rustig en precies weer aan elkaar zetten.

Voor wie wel eens een toets vervangt of schoonmaken kan is deze handeling zeker te doen, poepsimpel en het houd je een namiddag van 'tstraat :geslaagd:
 
Een tekening van de strip opbouw

roland_jx8P_aftertouch_repair.gif


Het is de laag tussen "conductive rubber" en "brass conductors" die je moet schoonmaken.

Hier nog wat uitleg,
http://analog.no/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=54
 
Opstart probleem Roland JX-8P

Opstart probleem Roland JX-8P

Mijn JX-8P vertoont een raar verschijnsel. De interne batterij is vervangen.
Nu wil de JX-8P niet opstarten. Bij aansluiten en overhalen van de schakelaar aan de achterkant, blijven de 6 LED's aan de voorkant bij de Key Mode en After Touch knoppen op een gedimt licht hangen. De rest doet niets. Niks op het hoofd display, geen geluid, niks verder. Zelfs geen gekraak.
Voor dat ik ga meten, kan dit iets van de bruggelijkrichter zijn, of moet ik alle kontakten nagaan. Ik ga eerst kijken of de spanningen OK zijn. Dan laat ik weten wat ik gevonden heb.
In mijn geval is het moeilijk om deze synth ergens naartoe te sturen. Aan de overkant van de oceaan in het Caribisch deel van Nederland zal ik zelf moeten nagaan wat er met mijn beestje aan de had is.
Componenten zijn ook in beperkte mate te krijgen bij Radioshack.
 
Back
Top