Heeft de dx-7 nou wel of geen....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Tyros1990

Gedeactiveerd account
Lid sinds
5 Maart 2007
Berichten
1.723
Locatie
Hilversum
Filters en Oscilator sync?

Ik hoor bij een bepaalde patch op de DX-7 namelijk toch duidelijk een filter sweep!, en bij de laserharp patch zit oscilator sync......

De dx-7 heeft deze functie`s toch helemaal niet?

Hoe wordt dit effect dan bereikt?

Bedankt voor de info..
 
Mooi mooi, je hebt je DX7 weer. Ik wil dus niets meer uit je casio horen :D
Maar inderdaad. Geen filters en sync. Alles gaat met Modulatie. Nu is FM
modulatie (en zeker de DX-7) een pain in the arse om te proggen.

offtopic raad ik je dus iets van een JP-8080 of ouwe Virus A, B of C aan.
Dat werkt allemaal zeer intuïtief.
 
Ik moet eerlijk zeggen...
Ik vind het helemaal niet moeilijk om de dx-7 te programeren, althans.... het is wel lastig, maar ik kan met 20-30 minuten een leuke pad te voorschijn toveren.
 
Zo Snel Mogelijk...
 
Ik moet eerlijk zeggen...
Ik vind het helemaal niet moeilijk om de dx-7 te programeren, althans.... het is wel lastig, maar ik kan met 20-30 minuten een leuke pad te voorschijn toveren.

gast....

ik vind heel dat FM synthese maar een gedoe...
al ruim 15 jaar heb ik een dx100...
en nog steeds snap ik het niet en eigenlijk wil ik het ook niet begrijpen....
hij staat nu dus ruim 2 jaar bij iemand die helemaal FM gek is...
en ik laat m daar maar lekker staan :P
 
Ik moet eerlijk zeggen...
Ik vind het helemaal niet moeilijk om de dx-7 te programeren, althans.... het is wel lastig, maar ik kan met 20-30 minuten een leuke pad te voorschijn toveren.

Maar is dat dan ook het pad wat je wilt of doe je maar wat en er komt wat leuks te voorschijn?
Ik zou me maar eens goed verdiepen in Frequency Modulation.....
Wel een leuke bak hoor die DX7 heb hem maar snel weer verkocht. 8)
 
Ik deed eigenlijk maar wat, en er kwam wat leuks uit...

DX-7 is een hartstikke fijne bak, dat toetsenbord is verschrikkelijk lekker!!.
En de sounds klinken hartstikke vet(Wat gaan die DX bassen toch diep!)
 
In het draadje van analogman staat heel veel uitleg over FM. Doe er je voordeel mee!

(waarom gebruikt zowat elke DX7 freak op dit forum het woordje "analog" in zijn naam of onderschrift? :))
 
Dat is het hem nu dus juist....meestal doen we maar wat en komt er wat leuks uit bij FM. Maar echt gericht een geluid maken wat in je hoofd zit is met FM toch wel redelijk moeilijk.
Wat je kan doen is met bv een sound met 6 ops, is steeds een operator aan en uit zetten. Zo kan je horen wat een bepaalde operator doet in het geluidsbeeld. Begin met de meest simpele algoritmes en dan wat instellingen veranderen in een operator en dan weer aanzetten....op een gegeven moment zal je horen wat wat moduleert.
 
Ok, thanks voor je tips.... kan op dit moment toch geen extra geluiden opslaan... heb er 32 inzitten, en ze klinken eigeniljk alle 32 wel erg nice moet ik zeggen!
 
@ n2000:

Ben geen DX-7 freak, heb dat analog synth love in mijn naam staan vanwege de Juno-60 omdat die toch analoog is, op de oscilators na dacht ik.. en dat is gewoon zooo gaaf!
 
ik volg tyros, efem programeren is niet moeilijk : het vergt tijd en geduld. I love it, ben meer een warme tonen man en krijg nogal snel scherpe kut klanken : maar ik geef niet op !
als je 1<-2<-3<-4 hebt
je kan bvb een modulatie op de amp van operator 2 zetten en heb je een soort van lfo die als "filter" op 1 werkt. dan is het natuurlijk nog een kwestie van de output levels van je operators juist te zetten dat het effect niet over de schreef gaat.
 
Filters en Oscilator sync?

Ik hoor bij een bepaalde patch op de DX-7 namelijk toch duidelijk een filter sweep!, en bij de laserharp patch zit oscilator sync......

De dx-7 heeft deze functies toch helemaal niet?

Hoe wordt dit effect dan bereikt?

Bewerk de patch en kijk of je 't kunt uitvinden. Strip een voor een de operators eruit of verminder de modulatie.

Als iets klinkt als sync of filters is het dat nog niet. De Roland D20 heeft een soort filter op 2 van de 4 partials, maar die klinkt helemaal niet als een analoge filter. De Roland JX8P heeft een patch met een DX-achtige elektrische piano, maar die gebruikt geen FM (wel oscillator sync).

Moduleer operator 1 met operator 2. Stel de envelope van op2 zodanig in zodat 'ie langzaam van het decay-punt naar nul gaat. Verhoog nu de toonhoogte van op2 totdat je ergens op ratio 8-10 zit. Je hoort al sync/resonantie-achtige effecten. Zet er nog een operator achter en zet die op 8-10 met eenzelfde langzame decay envelope en zet op2 op ratio 4-6. Het effect is nog sterker geworden.
 
Filters
nee
ja
Oscilator sync?
nee

Ik hoor bij een bepaalde patch op de DX-7 namelijk toch duidelijk een filter sweep!, en bij de laserharp patch zit oscilator sync......
nee

De dx-7 heeft deze functie`s toch helemaal niet?
idd

Hoe wordt dit effect dan bereikt?
door de diepte van de modulators (middels de envelopes) op te schroeven of af te schroeven...

Bedankt voor de info..
ja
In het draadje van analogman staat heel veel uitleg over FM. Doe er je voordeel mee!
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=127191
 
vanwege de Juno-60 omdat die toch analoog is, op de oscilators na dacht ik

Nee, de 60 heeft DCO's, die zijn gewoon analoog maar digitaal aangestuurd voor frequentie/tuning stabiliteit...

(DCO= Digitally Controlled Oscillator)
 
De DX 7 heeft voor elke oscillator(operator) sync. maar geen filters. de sweep word gemaakt door hoe de modulator een carrier in tijd beinvloed.
je kan hoogstens van vintage spreken, maar niet van analoog. en wees blij daarom. met analoog is fm vaak een verschrikking. hier zijn nl zeer stabiele oscillators voor nodig, en dan nog. de frequentie fluctuaties van verschillende oscillators kunnen al een ongewilde modulatie veroorzaken.

overigens, dmv die sync kan je oa een prachtige formant synthese maken.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top