Het Carrier, Modulator en Algorithm verhaal

Wat gebeurt er eigenlijk als je operators detuned? Ik hoor wel dat er wat veranderd dan, maar wat gebeurt er eigenlijk precies?

Als de operator een modulator is en je ontstemt deze t.o.v. andere modulators krijg je m.i. meer zijbanden (is dat het woord?) die minder aan elkaar gerelateerd zijn. Het geluid wordt daardoor metaliger/ruiziger etc.

Denk ik. :kimono:
 
Ligt dat er niet aan of die operator een carrier of modulator is?? in 't geval van carriers, 2 tonen die licht van elkaar ontstemd zijn veroorzaken oscillator "beating".. de toon zal van statisch en kil (exact gelijk gestemd) naar meer 'romig' en vol gaan klinken (licht ontstemd)

Snitch heeft de andere helf (OP = modulator) al beantwoord; gruiziger ja. Als je afwijkt van de ratio's heb je dat al snel.
 
En wil je enkel detune: als je de carriers ontstemt, moet je de modulators mee ontstemmen.
 
Laatst gewijzigd:
... Wat gebeurt er eigenlijk als je operators detuned? Ik hoor wel dat er wat veranderd dan, maar wat gebeurt er eigenlijk precies?
De iets hogere gestemde heeft een kortere cyclus, dus de golfvorm is iets eerder klaar. Bij de start merk je niets, maar op een gegeven moment gaan de posietive en de negatieve waarden optellen (of aftrekken) zodat de golfvorm verandert. Dit gaat bij de volgende cyclus ook weer, dus weer iets korter dan de lagere frequentie, dus die optellingen (aftrekkingen) zijn weer anders. Op een gegeven moment zijn ze precies tegenovergesteld en is het geluid weg. Deze veranderingen in de golfvorm zijn duidelijk waarneembaar en doen een beetje phasing-achtig aan.
Het effect staat bekend als 'beating'.

Wout
 
Back
Top