krakende VCA van Jupiter 6

fourier

FFT
Lid sinds
27 juli 2004
Berichten
2.971
Locatie
amsterdam
Ik ontdekte iets vreemds laatst. De VCA van mijn Jupiter 6 kraakt als ik een groot akkoord speel terwijl de VCA op 100% staat. Zet ik de VCA op bv 80% dan is het kraken weg.

Dit was mij nooit eerder opgevallen. Hebben andere Jupiter 6 gebruikers dit verschijnsel ook of is mijn VCA gewoon stuk?

BTW ik heb de Jupiter via een jack aangesloten op mijn mengtafel en op alle output standen komt het kraken voor. Normaal had ik hem altijd dmv een XLR kabel aangesloten.
 
Het kraken van faders of pots is meestal vuil/vet dat zich heeft opgehoopt. Je vca is dus waarschijnlijk niet kapot maar op de laatste 20% zit waaarschijnlijk vuiligheid. Je kan eens proberen een keer of 50 je VCA snel op en neer te bewegen. Zo wordt het vuil naar de zijkant geduwd. Het is echter geen definitieve oplossing want het vuil zit er nog. Het schoonmaken van je VCA en het daarna behandelen met een goede contact vloeistof (en dan heel weinig gebruiken) zal wonderen doen. Je kan hem ook een keer door een professional helemaal laten servicen. Voor max. 125,- ben je meestal wel klaar, dat lijkt veel geld maar hij knapt er aanzienlijk van op. Dan worden alle faders, pots, ins/outs helemaal schoongemaakt en behandeld. Bij een grotere service waarbij de condensators ook worden vervangen ben je pas echt goed bezig. Geloof me het is het echt waard, hij kan er dan weer jaren tegenaan en hij zal weer beter klinken. Ook zal de waarde van de jupiter er door stijgen. Mocht je interesse hebben stuur me dan een mail, ik werk nauw samen met een zeer goede technicus.
 
Mogelijk oversturing. Het uitgangssignaal clipt tegen de grenzen aan wanneer alle voices worden gebruikt (opgeteld). Dit komt ook welleens bij de Juno of JX voor. Je moet dan de VCA calibreren (zie servicemanual).
 
organix uitleg +1 :)
@Stanz
het is weinig waarschijnlijk dat een vca gaat kraken aangezien het een vca (voltage controlled amp) is.. :p
 
Sterker nog, in de Juno-106 handleiding staat dat dit een normaal verschijnsel is:

VCA paragraaf: "(...) When this knob is set too high, a sound distortion might occur, but this is not because of the trouble of the Juno-106."
 
@ Stanz....Bedankt voor je reactie maar Ik had wat duidelijker moeten zijn. Het is geen kraken maar meer oversturen van het signaal. Als ik 1 noot speel is er niks aan de hand maar speel ik een akkoord van ± 6 tonen dan overstuurt de VCA.

Fijn om te weten dat er in de literatuur al geschreven is dat het een normaal verschijnsel is. Nu alleen al mijn presets aanpassen :frons:
 
Mijn Jupiter-4 gaat ook over de zeik als de VCA teveel te verwerken krijgt. Gaat er keurig een lampje branden ook!
 
Goed dat je de oplossing hebt gevonden. Toch mooi het forum, genoeg kennis aanwezig om de meeste problemen op te lossen.
 
ik heb het bij mijn jp6 getest. maar die kraakt niet. ligt het dan aan bepaalde batches/serienr?
 
JP6 heeft helaas niet zo'n lampje.

Wel vreemd dat Roland synths vervormen als er veel stemmen worden gespeeld. Mijn Prophet, Siel en Oberheim doen dit niet. AlphaJuno en Akai VX doen dit ook niet. Misschien omdat deze synths iets nieuwer zijn!?!

Wellicht is de VCA van de JP6 wat beperkt in z'n headroom. Als je 'm dan zo instelt dat -ie meestal de headroom optimaal benut (met een paar noten) dan ligt het ruisniveau lager. Niet dat ik er verder verstand van heb hoor....
De Xpander kun je wel aan het kraken krijgen, op dezelfde manier.

Misschien dat de VCA van die JP6 van EDP anders afgesteld is?
 
met een jack, maar heb het ook even met xlr geprobeerd ook geen kraak.
 
Het hangt sterk van patch tot patch af of hij dat doet. En natuurlijk van hoeveel headroom je overhebt, hoewel dat laatste bij 2 JP6's op fabriekspec gelijk zou moeten zijn. Edit: Organix spreekt over het calibreren van de VCA, dus daar kan het verschil bij jullie zitten.

Maar het is ook bij perfect afgestelde synths een eigenschap (limiet) die je in veel synths vindt. Zelfs in digitale en VA's. Je telt met een akkoordje nogal veel sterke golfjes bij elkaar op en hoppa het dak is bereikt. Als dat dak lager zit dan volgens de fabriekspec bedoeld, loop je natuurlijk wel snel in de miserie. Tenzij je natuurlijk van lekker overstuurde hardcoreklankjes houdt. :D
 
Misschien toch dan wat mis?! Nou, ik laat mijn technicus er wel even naar kijken. Kijken wat hij er van vindt

Nadeel is wel als ie em lager afstel zal ie niet zo luid meer kunne bij bepaalde patchen die van nature stil klinken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Zou em lekker luid afgesteld laten staan ;-)
 
Back
Top