Elka synthex

DigiLoog

Ouwe rot
Lid sinds
30 juni 2009
Berichten
4.855
Locatie
Ergens op een pcb
Het verbaasd me nog steeds dat bepaalde mensen op zoek zijn naar een Elka Synthex, raad het hen ten zeerste af.
Ik moest en zou er als Jarre fan ook één hebben, maar hij heeft me uiteindelijk alleen maar slapeloze nachten bezorgd.
De mijne (latere met originele midi) heeft in de 2 jaar dat hij bij mij heeft mogen logeren meerdere keren een hartinfarct gehad 8D.
In de Synthex zitten meer dan 1000 IC's (als ik het goed heb geteld) en het is technisch een zeer complex apparaat.
Heb de mijne in 1998 voor 500 gulden *D van een gitarist gekocht, en heb hem na meerdere reparaties die uitgevoerd zijn bij de GEM importeur in IJsselstein (die ook de belangen van Elka over had genomen) en die in totaal 700 guldens hebben gekost, uiteindelijk in 2000 voor 2400 guldens (weer volledig werkend) verkocht via het toen zeer populaire yellow landelijk verkoopblad (had toen zelf nog gen internet) de VIA VIA.
Het enige waar ik spijt van heb als ik de huidige prijzen zie, is dat ik er te vroeg afstand van heb gedaan =(.
Wat betreft de sound, denk niet dat je een betere (misschien de memorymoog) kunt kopen, sorry Jupiter 8 / OBXa / Prohet 5.
 
Wat een lulkoek. De Synthex staat juist bekend om z'n robuustheid en, belangrijker, het feit dat onderdelen, incl. ICs makkelijk te verkijgen zijn. Mijn (nu ex-) Synthex (met factory MIDI) kwam van een zolder, na 10 jaar stilgestaan te hebben. Boemtsjak heeft 'm nagekeken, wat schakelaars gepoetst en hij liep weer als een zonnetje. Ik heb 'm vier jaar gehad en in die tijd is alleen de batterij een keer vervangen.
Jij hebt er 1200 ingestopt en twee jaar later het dubbele voor teruggekregen. En geen probleem gehad je slapeloze nachten er gratis bij te leveren. En dan nog miepen dat je er nu wel 6600 gulden voor had kunnen krijgen? wel eerlijk van je maar ik zou dat de vogende keer gewoon voor me houden. Is ook niet relevant voor de discussie.
Of je van de sound houdt is persoonlijk, ik vond het een mooie bak maar was er ook na 4 jaar op uitgekeken. Ik vind vooral de sync sounds van de Creamware ASB Pro-12 aardig overeenkomen (maar nu ook zat) dus een P5 zal er wel dicht in de buurt zitten.
Ik snap niet helemaal waarom je 'm iedereen afraadt maar 'm zelf wel beter vind klinken dan een MemoryMoog, JP8,OB-Xa of P5. Maar ik snap de gear fetish van wel meer JMJ fans ook niet.
 
Sja, ik zou alleen het laserharp geluid erop willen bespelen, maar die heb ik nu ook al op mn Roland sh-201 nagemaakt. Klinkt nog niet helemaal als de synthex, dus daarom ben ik wel benieuwd naar de settings van die preset die gekgenoeg "ring-mod" schijnt te heten...
 
Ik zoek juist al een hele tijd naar een nette Synthex. Zou er zo m'n mono/poly, polysix, Juno 60 en x0xb0x voor weg doen. Helaas zie je ze niet zo vaak voorbij komen.
 
Sja, ik zou alleen het laserharp geluid erop willen bespelen, maar die heb ik nu ook al op mn Roland sh-201 nagemaakt. Klinkt nog niet helemaal als de synthex, dus daarom ben ik wel benieuwd naar de settings van die preset die gekgenoeg "ring-mod" schijnt te heten...
Ik heb begrepen dat het een licht getweakte factory patch is die je van cassette moest laden.
 
Ik zoek juist al een hele tijd naar een nette Synthex. Zou er zo m'n mono/poly, polysix, Juno 60 en x0xb0x voor weg doen. Helaas zie je ze niet zo vaak voorbij komen.
Tsja, dan ben je een hoop kwijt en dan ben je er nog niet. 2500-3500 is de range geloof ik. Wel weer lekker de ruimte!
 
Er is vorige week een nette elka synthex verkocht op ebay Duitsland voor net geen 3200!!
ze zijn er wel... af en toe

Wat maakt dat nu uit 1000 ic's....
Enig idee hoeveel onderdelen er in een Memorymoog of jp8 zitten.....
Veeeel meer
Ze kunnen even makkelijk stuk gaan als een ic

Geef mij maar een synthex 8)8)8)
 
Goh, ik wist niet dat ze al zo duur waren geworden. Gaat nergens meer over die prijzen van tegenwoordig. Maar ja, het is en blijft vraag en aanbod en het aanbod is toch behoorlijk schaars volgens mij.
Ach, dan doe ik m'n JD-800 ook maar weg. Ik heb toch ook al een JD-990

Shit, dan red ik het nog niet volgens mij:dubbel:

FF kijken: Juno met midi (600 euro), X0xb0x (450), polysix met midi (500), JD-800 (600 of zo). Mono/Poly (800). Nee, nog even doorsparen:frons:
Maar zit in de buurt.

Ach, kan voor dat geld ook nog een Andromeda kopen. Die kan vast ook wel een mooie laserharp maken.
 
O ja, die befaamde laserharp is nagenoeg perfect na te maken op een JX8P of JX-10. Ik meen dat daar ook een youtube filmpje van is. Ik heb in ieder geval zelf op m'n JX10 een laserharp patch die niet van de echte te onderscheiden is.

Edit:
Hier dat youtube filmpje.
 
Ondanks dat een Andromeda goedkoper is, vraag ik me af of ik daar ook de Elka Synthex mee kan benaderen. Op papier kan de Andromeda veel en veel meer, maar maakt ie ook van die mooie levendige klanken als de Synthex?
 
1000 IC´s ???
dat is wel erg veel.
ik heb ze nooit geteld, maar 100 of 200 zal meer in de richting zitten.
is verder een prima, stevige synth, kan je van alles mee doen.
als je er 4 hebt dan kan je je auto erop rijden als je bij de versnellingsbak moet zijn...

:koffie:
 
Ik heb mijn Synthex al meer dan 20 jaar, en nog nooit problemen mee gehad (afkloppen).
Het is nog steeds mijn trouwe werkpaard.
 
Tnx Wouw!
Dat geeft al weer wat meer inzicht!
Hoewel ik gisteren een aardig resultaat heb geboekt op een sh-201, weet ik nu hoe het geluid op de elka in elkaar zit.
 
ja maar strax heb je de laserharp sound op je synth...
en dan?
 
Dan ben ik heel blij en kan ik me heerlijk uitleven!
Vind het naast vermakelijk ook erg leerzaam om zo'n geluid na te maken.
 
Back
Top