De Grote Jupiter-4 draad.

RSB

Whoehahaha
Lid sinds
23 november 2005
Berichten
10.488
Locatie
G'chem
cvak1x


Wat een bijzondere synthesizer is dit toch, de eerste Jupiter die Roland op de markt heeft gebracht in 1978! en de langzaamste LFO die ik heb.
In de manual staat 0.1Hz-80Hz, maar vanwege de LFO Bend funktie die erop zit gaat die veel langzamer/sneller dan dat. 20min cycles ;)

Je hebt maar 8 geheugen plaatsen op de Jupiter-4 wat weinig lijkt,
opzich vind ik dat zelf wel meevallen en je patches zijn redelijk eenvoudig over te schrijven.
De OSC's die erin in zitten zijn wondermooi, ik kan al uren lang prettig luisteren naar enkel de Saw.

Het vreemdste van de Jupiter-4 is denk ik de arpeggio.
De random doet wonderbaarlijke dingen die ik niet uit kan leggen, want zo random is die namelijk niet en wat ik pas heb uit gevonden is,
dat de eerste 2 octaven op het keyboard een arpeggio geven van 4 noten, het derde octaaf een arpeggio van 3 noten, en het laatste, vierde octaaf een arpeggio van 2 noten
en in unison1 mode een arpeggio van 1 noot!!!! Die eerste drie kan je dus combineren met de meest uitlopende resultaten.

Als laatste wilde ik nog even de portamento aankaarten, want die spoort ook niet helemaal :D
Bij de meeste synthesizers (lees alle) die ik heb gehad doet de portamento het altijd over alle noten, neem bijv. de SH101.
Maar bij de Jupiter4 hangt het helemaal er vanaf welke noten binnen welk octaaf je speelt. Ook dit vind ik zelf een toffe bijkomstigheid en is lekker creatief uit te buiten.



Info:
-Hier nog een stukje waarin je goed kan horen hoe snel de (audible) LFO gaat: KLIK

-Hier nog een link naar de manual in PDF formaat: KLIK

-En hier nog een HiFi Youtube filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Wyc3WzDhxOA&feature=related




:luv:
 
Laatst gewijzigd:
en de langzaamste LFO die ik heb.
In de manual staat 0.1Hz-80Hz, maar vanwege de LFO Bend funktie die erop zit gaat die veel langzamer/sneller dan dat. 20min cycles ;)
zo spannend is dat toch helemaal niet? net zo min als LFO's die boven de 50hz uitkomen... de traagheid/snelheid van de LFO is nu niet meteen het meest spectaculaire onderdeel van een synth maar goed...
Als laatste wilde ik nog even de portamento aankaarten, want die spoort ook niet helemaal :D
Bij de meeste synthesizers (lees alle) die ik heb gehad doet de portamento het altijd over alle noten, neem bijv. de SH101.
Maar bij de Jupiter4 hangt het helemaal er vanaf welke noten binnen welk octaaf je speelt. Ook dit vind ik zelf een toffe bijkomstigheid en is lekker creatief uit te buiten.
come again...?!
 
Wat een gave bak is dit toch. Een van de "ultieme" synths toch wel! Wat is nou zo'n beetje de gangbare prijs voor een JP4 nu? Heb je misschien nog wat meer geluidsvoorbeelden? Veel plezier ermee hoor!
 
@6trak
Noem jij mij nog maar een synthesizer van rond 1978 (niet modular) die LFO cycles doet van meer de 20minuten :z Ben benieuwd
Maar gezellig dat jij weer van die leuke posts hebt die zo lekker bijdragen aan het geheel. echt tof.

@SLB87
Ik ben bezig met een youtube filmpje. als het klaar is word het zeker in deze draad gepost.
En wat de gangbare prijs is.... tja, die van mij kocht ik bijna een jaar geleden voor €850 maar had €150 service kosten eraan.
Ze zijn erg gevoelig, en overzees transport met een regulier postorderbedrijf is niet aan t raden ;)
 
Heerlijke bak! Ik heb er standaard mijn cr8000 aanhangen om de arp te clocken. Redelijk simpele synth wat betreft mogelijkheden maar alles wat hij doet, doet hij goed. Ook uitstekend te gebruiken voor soundscapes.

Hier één van mijn favoriete tracks met de JP-4. ongeveer vanaf 1:30 de arp en vanaf 2:50 de melodie samen met de odyssey (vco sync).

http://www.youtube.com/watch?v=DyKESFLhYC8
 
Zo, das niet misselijk. TNT of DHL? Schandalig hoor. Gelukkig doet 'ie het weer! Mooie track dat, inderdaad. Duran Duran heeft de JP4 ook veel gebruikt. De random arpeggiator in Rio is volgens mij een JP4. Even doorsparen dan maar! :)
 
Zo, das niet misselijk. TNT of DHL? Schandalig hoor. Gelukkig doet 'ie het weer! Mooie track dat, inderdaad. Duran Duran heeft de JP4 ook veel gebruikt. De random arpeggiator in Rio is volgens mij een JP4. Even doorsparen dan maar! :)

Die arpeggio in Rio is idd Jup4 in Random mode
 
@6trak
Noem jij mij nog maar een synthesizer van rond 1978 (niet modular) die LFO cycles doet van meer de 20minuten :z Ben benieuwd
waarom? daar ging het niet om... t'iz leuk dat ie het heeft maar daarom zou je hem nutuulk niet kooler te hoeven vinden dan andere synths...

technisch gezien stelt het allemaal niets voor om een OSC dusdanig laag te krijgen maar de reden dat andere synths niet zo'n lage rate hebben heeft slechts te maken met de werkbaarheid.
voor bijna elke sound die men zou willen syntheseren is een extreem trage LFO gewoon niet bruikbaar, je gaat immers niet bij elke verandering in het geluid 20 min wachten om te luisteren hoe de LFO evolved qua invloed op de andere elementen binnen de synth...

YouTube - Human League Seconds Cover
 
de snlle lfo is wel van belang vind ik.. voor die fm sounds
de juup4 is gruwelijk dik
zijdezacht vind ik m ook.. als je m laat sputteren is ie vrij oncontrolleerbaar
wel leuk om die arp te syncen overigens.. of je eigen arp patterns te maken en erheen te pulseren

erg dikke bak
 
Mwa.. Ik vind snelle/trage lfo's wel interessant, niet dat ik 20 minuten zou willen wachten op het verloop, maar wat binnen het verloop gebeurd kan best leuk zijn.. (denk ik)

Mijn synthi had ook zeer trage tot zeer snelle lfo's (osc's eigenlijk) en dat leverde juist allerlei interessante effecten op, de reden eigenlijk dat ik hem gekocht heb toen.
 
de snlle lfo is wel van belang vind ik.. voor die fm sounds
de juup4 is gruwelijk dik
zijdezacht vind ik m ook.. als je m laat sputteren is ie vrij oncontrolleerbaar
wel leuk om die arp te syncen overigens.. of je eigen arp patterns te maken en erheen te pulseren

erg dikke bak

Ik heb de jup4 standaard aan mijn 606 hangen, lekker on-the-fly arpeggio's intikken van 64stappen lang.
 
de snlle lfo is wel van belang vind ik.. voor die fm sounds
maar dan is het geen LFO meer... bereik is meestal tot tussen de 20 a 30hz

zeer snelle lfo's (osc's eigenlijk)
LFO's zijn gewoon OSC's... verschil is dat het signaal van een LFO niet naar de output gaat...
 
't is wel grappig idd, dat een LFO .. (LOW frequency oscillator) snel zou moeten kunnen zijn.. :D
 
Maar goed. De JP4 dus, ik vind die draaiknoppen wel mooi, die je ook op de space echo hebt zitten.. :W
 
Maar goed. De JP4 dus, ik vind die draaiknoppen wel mooi, die je ook op de space echo hebt zitten.. :W

En nog wel meer, Roland SH-01/2/5/9 system100 etc en die Boss KM mixer serie heeft ze ook, maar ook oude Boss pedaaltjes hadden die knoppen, en de ProMars natuurlijk.
 
Back
Top