Philicorda versterken

Hoi

ik heb ook een philicorda ag 7500 + bijbehorende ag 7600 versterker op de kop getikt. Op de versterker zit een output (din), echter wil ik deze omzeilen, door het snoer wat normaal naar deze versterker gaat naar een gitaar/bas versterker (jack) te leiden. Echter de 'output' van de plank (waar zelf geen geluid uit komt, ziet er zo uit:

Philicorda%20AG7500-27.jpg


en daar hoort dit stekkertje bij:

Philicorda%20AG7500-28.jpg


Is dit DIN ?? Ik heb wel een snoer losgeknipt om te kijken en er lopen 4 snoertjes in (per 2 ge groepeerd binnen en buiten)

en welk plugje moet dan naar wel (rond) din plugje, vanuit daar heb ik wel weer een verloopje van een ronde din stekker naar een jack, dus dan moet het goed gaan....

wie o wie???

bedankt!
 
het bestaat!

DIN_IEC_Stecker.png


DIN_IEC_Stecker_Pinbelegung.png


vorige eigenaar van het orgel had toevallig nog zó'n stekkertje, dus kijken of het gaat werken...
 
Vandaag op weg zijnde naar school, zag ik een soort van orgel liggen aan de straatkant. Helaas geen tijd om uit te stappen. Hopelijk ligt het er nog als ik terugreis met een uur. Een uur later idd het orgel lag er nog.
Uitgestapt. en zag een Philips Philicorda GM 22 751. tevoorschijn komen.
Aangebeld bij de mensen bij wie het op de oprit lag, mocht het zo meenemen.
Sommige toetsen komen aan de voorkant tegen het hout aan. Blijven ingedrukt.
Thuis aangekomen eerst koffie en dan de spanning erop. BOOOOEEEEEEEM
Nee , er komt geluid uit. Leuk om op te knappen.
 

Attachments

  • Philicorda jpg.jpg
    Philicorda jpg.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 168
Toetsen tegen het hout is typisch, daar is zeer weinig speling. Demonteren en ietsje meer op zijn plaats terug monteren. Heel veel plezier ermee!
 
Gisteren heb ik de Philicorda opengemaakt voor de eerste schoonmaak klus.
Er zat een blik vol (stoffer en blik) zooi in, een mengsel van hout en ik denk de folie die om de transformator heeft gezeten. Nu zijn hout en folie ook een mengsel dat buiten beschouwing latende.
Ik zie ook dat er zeer veel buizen in zitten, mooi.
Het is de eerste keer dat ik een instrument heb dat op buizen werkt en dit ook zie. (voorganger transitor)
Alle functies van de Philicorda werken. De reverb klinkt mooi, de vibrato ook. De akkoorden in het lage gedeelte --> ik word er helemaal blij van :-).
Ik heb hem gisteren na het schoonmaken weer dichtgeschroefd. Volgende keer als deze open ligt zal ik een foto maken van de binnenkant.

Bij het openmaken van de Philicorda heb ik deze op zijn achterkant gezet zodat ik tegen de bodemplaat aankeek. Ik heb vervolgens 2 schroeven bij het toetsenbord los gedraaid. Daarna de buitenste schroeven van de bodemplaat, en hierna 1 schroef boven in het midden van de bodemplaat.
Hierna heb ik hem weer teruggezet dus bodem plaat weer op een vlakke ondergrond. Nu kun je zo de houten kast naar boven halen en naar achteren klappen.
 
Als je de binnenkant wil zien, die van mij wordt op dit moment ook schoongemaakt/gereviseerd;
 

Attachments

  • 04032011008.jpg
    04032011008.jpg
    80,6 KB · Bekeken: 162
Beste allemaal,

Ik ben nieuw en het leek me een goede start om direct een oud thread uit het slop te trekken.

Als volgt: ik ben sinds enkele weken in het bezit van een goed werkende Philicorda 751 (deels buizen, hoera!) en wil deze versterken over mijn gitaarversterker. Dit niet omdat het per se luider moet maar wel zodat ik mijn effectenbak ertussen kan hangen. Nu ben ik, deels op aanwijzing van dit thread, bezig geweest met het solderen van een DIN naar 1/4 jack-kabel: succes - denk ik.

Ik krijg 'geluid' maar ook een constante luide brom. Ook lijkt de kabel extreem microfonisch (als ik er tegenaan schop hoor ik de trap terug uit mijn versterker). Desalniettemin gaat het wel om een kwalitatief goed afgeschermde Neutrik-gitaarkabel. Ik heb het nog niet kunnen testen op de lijningang van mijn versterker aangezien het orgel momenteel elders staat.

Mag ik er vanuit gaan dat dat de oorzaak is? Of heb ik de aansluitingen verkeerd gesoldeerd op de DIN (ben er vanuit gegaan dat de massa op 2 staat en het signaal op 5)?

Een helpende hand zou te gek zijn :-) thanks!
 
je moet waarschijnlijk de kabel in even in een andere output drukken, bij mij werkt de speaker out zonder brom. Dan kun je je hele effectenreutel ertussenhangen. Een simpel verloopje Din>jack doet wonderen, succes!
 
massa is de middelste pin (2 ), een van de buitenste waarschijnlijk de in (1?) , aan de andere kant de buitenste een out (3?) .
waarschijnlijk de 4 en 5 niet aansluiten.
je kan er ook 2 jackpluggen aan solderen.
bij die din steckers oppassen dat je niet de mantel raakt/ die ijzere ring aan de buitenkant. dat geeft ook wel eens stoorbrom.

mono
daar gok ik op
 
Ik heb in mij 'n eigen philicorda de DIN output vervangen door een jack socket. Werkt veel fijner. De reverb klinkt prachtig inderdaad, maar kan om verschillende redenen stuk gaan. In mijn geval bleek de isolatie van de heatsink met de transistor die de veergalm aanstuurt niet in orde. Daardoor lag de basis van de transistor aan de aarde. Ik vermoed dat het een soort corrosie binnenin de transistor geweest is die hiertoe leidde. Met isolatie pads zoals ook voor voltage regulators gebruikt worden heb ik het gefixed. Vorig jaar ontdekte ik dat het stage model (753 pencrest) een heel andere voicing heeft, gitaristen zouden het een andere tone stack noemen. Ik heb mijn huiskamer philicorda gemodificeerd om meer zoals het stage model te klinken. Dat is iets scheller en daarmee handiger in een mix. Bovendien heb ik daardoor voor de string tab nu 3 octaven in plaats van 1. Met wat effecten erop trouwens een heel overtuigende string synth!
 
Back
Top