Philicorda versterken

VintageWorks

Ouwe rot
Lid sinds
7 september 2007
Berichten
3.183
Locatie
Rotterdam
Ik heb laatst een Philicorda GM751 gekocht en wil deze aansluiten op een versterker. Echter, er zit geen jack-aansluiting op de Philicorda..

Weet iemand van jullie of er een kabel is die aan de ene kant zo'n aparte aansluiting heeft die in de Philicorda kan en aan de andere kant een jack-aansluiting?
 
philicorda

philicorda

PhilicordaManual.pdf


Als je op het linkje klikt, verschijnt er op de laatste pagina de aansluitingen van de philicorda. Volgens mij moet ik aansluiting nr: 5 hebben en dat is geen din als ik het goed heb.
 
Ik heb 3 output jacks in mijn philicorda gezet.
Je kan in het plastic waar de originele (din-achtige pluggen) zitten mooi een gat boren voor een jack socket.
En de gewenste output aftappen.

Het is alweer een tijdje terug, dus ik ben bang dat ik het niet veel beter kan uitleggen:erm:

Je kan natuurlijk ook een kabeltje maken van de din-achtige naar jack...

groetje,
Maarten
 
Aansluiting 5 is voor luidsprekers, en da's ook DIN (alleen een ander type).

Aansluiting 3 is je line output, "Voor het spelen in kerken, grote zalen of met orkesten kunt u op bus 3 een versterkerinstallatie aansluiten" zoals de handleiding zo mooi zegt :D
En die ziet er op de foto gewoon uit als 5-polig DIN.
 
Volgens mij moet ik aansluiting nr: 5

Nr5 lijkt mij een aansluiting voor losse speakers (passive) aan te sluiten.

Nr 3 tape out moet je hebben.

das din 5p als ik het goed zie.
 
Let er wel op dat 5-polig DIN soms verschillende pinnen gebruikt voor input en output, dus als je een kabeltje koopt bestaat het risico dat hij precies op de verkeerde pinnen zit.

Een versterker met een DIN-ingang gebruikt bijvoorbeeld pinnen 3 (L) en 5 (R), maar een tape-recorder gebruikt juist pinnen 1 en 4 voor z'n input en 3 en 5 voor de output, zodat de tape zonder cross-kabel op de versterker kan.

Mijn gok zou zijn dat de Philcorda net als de tape ook 3 en 5 gebruikt voor de output.

DIN->Jack heb ik nog nooit gezien, anders dan met 3.5mm jack. De veiligste optie zou zijn een DIN->4xTulp en dan 2xTulp->2xJack. Dan zit je altijd goed hoe de pin-out ook is.

Maar er is hier vast wel iemand die weet welke pinnen de Philcorda gebruikt...
 
Ik gebruik zelf DIN -> RCA (zonder die gele plug voor video natuurlijk...). Zo'n verloopje kun je gewoon bij de electronicaboer halen. Is wel standaard stereo, maar dan pak je natuurlijk gewoon 'links'. Je kan 'm ook even doormeten, weet je gelijk hoe je DIN -> Jack moet solderen.
 
Ik heb zelf een philips EL-6425 versterker met van die 3 polige philips uitgangen, Maar die zit er zeker niet op? Want die werkt als volgt: pen 1: gevoelige zijde(+) pen 2: ongevoelige zijde(-) pen 3: aarde. Maar dat is 50er jaren spul. 60 watt dus dat is voor die tijd best veel. Zijn ook mooi geluid in(nadat hij was gereviseert). Is nog uit de tijd dat philips wel goed spul maakte. En zo'n DIN->RCA snoer gebruik ik ook voor m'n russiese synths is ook wel een aanrader(goeie tip meizo).
 
Oke, dus de ene kant 5 din en de andere kant een jack. Zijn die kabels op de markt of moet je die zelf fabriceren?

Die heb ik nog nooit gezien dus FF neutrix DIN en jack kopen en solderen maar.
 
Hallo,

Ik heb deze thread gebruikt om mijn philicorda te gaan versterken door mijn gitaarversterker.

Ik heb een gitaarkabel aan 1 kant gelaten zoals hij was en aan de andere kant een DIN 5p-plug gesoldeerd. Ik krijg enkel een zeer luid gebrom en verder niks.

Eerst heb ik de center aan pin 3 gesoldeerd en de mas aan de "buitenkant".
Getest... luide brom, verder niks.
De center losgesoldeerd en aan pin 5 gezet.
Testen... weer luide brom.
Center aan pin 4 gesoldeerd.
Test...helemaal niks, zelfs geen brom meer.
Daarna heb ik het voorlopig opgegeven.

Zie ik iets over het hoofd misschien? Kan iemand mij helpen?
 
Op welke connector van de philicorda sluit je hem aan? Welk model Philicorda is het?

Je gebruikt toch een lijningang op je gitaarversterker he? Want een output van een philicorda is veel luider (lijnniveau) dan van een gitaarelement. Daardoor kan het ook brommen: je overstuurt keihard.

Ook de impedantie is anders, maar dat is op zich niet zo'n probleem. Kleurt een beetje, maar dat kan geen kwaad lijkt me. :)
 
Daar had ik niet aan gedacht, aan die line-in te gebruiken! Ik heb gewoon input voor gitaar gebruikt. Dat ga ik dus eerst proberen, zit ik al juist met het solderen aan pin 3?

Het betreft een philicorda 751, ik heb de line-out connector gebruikt (connector 3 oftewel "tape out")
 
Back
Top