Verschil Micro Modular, Modular Rack en Modular G2 Engine?

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.825
Locatie
Den Bosch
Ik begin een vrij ongezonde belangstelling te ontwikkelen voor de Nord Modular familie omdat het me een erg interessant ding lijkt om mee te spelen en het kan volgens mij ook wel iets wat mijn huidige synths (Evolver/Virus B/FS1r/AN1x/CS1x/X5DR) niet kunnen.

Nu zijn er een aantal verschillende generaties/uitvoeringen, maar ik kan niet echt een mooi overzicht vinden met de verschillen tussen de verschillende familieleden. Dus mijn vraag aan jullie: wat is het verschil tussen de typen en lijkt het je verstandiger voor de goedkope ouwetjes te gaan of meer te spenden omdat de nieuwe modellen toch echt wel veel meer kunnen? Of voegt het eigenlijk niets toe aan wat ik heb? Hebben de keys en onboard editor functionaliteit een toegevoegde waarde of kan ik net zo goed mijn Xboard MIDI controller gebruiken?

Wat ik er mee zou willen doen? Synths bouwen uit de componenten met de editor op zoek naar de meest vreemde en akelige geluiden die je kan verzinnen. Op zich kan ik met mijn huidige setup wel een hoop kanten op, wat ik graag wil is de mogelijkheid om unieke sounds te maken die buiten de scope van standaard subtractive analogs/virtual analogs/fm/romplers vallen. En ik wil dat het lekker warm en smerig kan klinken.
 
Waar zit die onboard editor bij de modulars?
Mischien dat een G2 die heeft maar de oude modulars zeker niet.
Zelf het ik een micromodular en ik moet zeggen dat de mogelijkheden niet geheel onbeperkt zijn maar wel heel ver gaan.

Als ik zo kijk naar je setup denk ik wel dat de sound wat kan toevoegen
 
Ja, ik had moeten zeggen 'real time editing functies', dus het toewijzen van knoppen aan parameters. Niet zozeer het 'bouwen' van de sound zelf.
 
Als je dat bedoeld dan moet ik zeggen dat ik zelf met die micromodular ook gewoon midi controllers aan parameters toewijs indien gewenst.
Een veel voorkomende is bijvoorbeeld midi volume toewijzen aan output volume (jawel...standaard doet ie dat niet!)
 
Vaak over het hoofd gezien, maar alleen de audio-in van de modular levert al oneindig veel mogelijkheden om de synths die je al hebt eens flink te misbruiken.
 
Inderdaad...de audio in...in combi met de vocoder bijvoorbeeld.
Of als extra compressor...
of zowieso om je geluid te vern***en
 
Ja, dat vind ik ook interessant aan dit apparaat. Maar wat is bijvoorbeeld het verschil in mogelijkheden tussen de Micro/Rack/G2 als het om vern**ken van extern geluid aankomt?
 
Waar zit die onboard editor bij de modulars?
Mischien dat een G2 die heeft maar de oude modulars zeker niet.
Zelf het ik een micromodular en ik moet zeggen dat de mogelijkheden niet geheel onbeperkt zijn maar wel heel ver gaan.

Als ik zo kijk naar je setup denk ik wel dat de sound wat kan toevoegen

De patches van de klassieke modular rack en keys kun je gewoon via de navigatieknoppen en dial zonder pc editen; dus ook als je geen knoppen hebt toegewezen aan modules. Je moet natuurlijk wel eerst een patch geconfigureerd hebben, maar dat moet bij de G2 versie volgens mij ook. De micromodular kan dat door de beperkt interface niet.
Een groot verschil tussen de klassieke en de G2 versie is dat de G2 reverb en delay-modules heeft en de G2-sequencer modules kun je midi uit laten sturen. Ook is de interface van een G2 keys overzichtelijk doordat je een aantal displays hebt waar de parameter-namen op staan. De G2 heeft standaard ook wat meer DSP-kracht aan boord en de G2 keys heeft ook een ingebouwde mic-pre (de engine overigens niet).

Je kunt overigens van beide versie ook gewoon eens de editors downloaden en installeren zodat je ze gewoon eens kunt vergelijken. Van de G2 versie is zelfs een werkende (monofone) software versie beschikbaar (voor gratiszz).
 
Hmm, reverb boeit me niet zo heel veel maar delay wel. Staat genoteerd. Is het ook mogelijk bijvoorbeeld een patch te bouwen met reverb en delay en deze weer terug te stoppen in de patch en op door te borduren?
 
op de G2 kun je wel intern het geluid (en midi) van de ene naar de andere sturen
 
Daarnaast is het instellen van Synced LFO's op de G1 niet onmogelijk, maar wel wat omslachtig want gebruikt naar verhouding nogal wat modules. In de G2 is dat -naar mijn weten- standaard.

Verder is de USB wel een luxe op de G2, op de G1 kost het je 2 midi-ins en 1 midi-out om te programmeren en te spelen tegelijk...Echter op de G2 een USB verbinding en slechts één midi-in.

Als je er wat van wilt leren lijkt een micro modular me een goeie prijs-kwaliteit verhouding hebben, want het is gewoon een krachtpatser. Je kan later natuurlijk altijd naar een grotere uitvoering...
 
Ja, ik vind de Micro zeker interessant. Aan de andere kant lijkt de approach met al die losse modules me ook wel een 'meer is beter' apparaat, waardoor je misschien gauw spijt krijgt niet voor het 'grote' model gekozen te hebben? Ik begrijp in elk geval dat de Micro een stuk beperkter is qua mogelijkheden en polyfonie dan bijvoorbeeld de G1 Rack of G2.

Het prijsverschil is behoorlijk groot, 250 voor een tweedehands Micro tot 850 voor een nieuwe G2. Is de G2 '3x de synth' die een Micro is?
 
Heb een nord modular classic rack. Micromodular is in verhouding duurder dan een gewone. Qua mogelijkheden zul je het denk ik op den duur handig vinden dat je 4 engines hebt, dus meer rekenkracht enzo.

Met de G2 heb ik geen ervaring.
 
heheh grappig dat je dat zegt. Ik heb vorige week mijn NM G1 verkocht omdat ik overwegend slechts 1 zgn slot gebruikte, zelden 2 of meer. Als ik nog eens iets uit de reeks koop, is het voorlopig een micro...

Voor mij lijkt minder vaak beter, zij het achteraf :eureka:
 
ook wel eens mensen gezien die meerdere micro's hadden zodat ze meer inputs tot hun beschikking hadden. 't Is maar net wat je wil...
 
Qua mogelijkheden zul je het denk ik op den duur handig vinden dat je 4 engines hebt, dus meer rekenkracht enzo.



Dat valt tegen toch ? naar ik weet is de normale modular het zelfde als 4 mirco,s (afgezien van de interface natuurlijk) en kun je niet de reken capiciteit van de 2de 3de en 4de part naar part 1 gooien. dus eigenlijk ben je net zo beperkt als de micro modulair maar heb je er 4 stuks. Dus zij het dat je 2 parts met de zelfde patch zou kunnen gebruiken voor meer polyfonie.
 
in een gewone G1 en de rack kun je nog een uitbreidingskaart steken (2x de poly), dat kan niet op een micro...
 
Dus als ik het goed begrijp is een Modular Rack vergelijkbaar met 4 losse Micro's, maar niet te gebruiken om 4x zoveel modules aan elkaar te hangen voor 1 patch?
 
Yep.

Een patch is maximaal 1 slot en daar zit er een van op een micro en 4 op een rack en een keys. De uitbreidingskaart laat trouwens ook niet toe om complexere patches te bouwen, alleen de polyfonie is dubbel en dat is afhankelijk van je doel soms wel handig; bij erg complexe patches kan de polyfonie omlaag vliegen.
 
Je kan bij de G1 door outputs naar inputs te linken een patch maken van 3 slots groot, je kan dan wel alleen audio doorsturen, maar het is wel een grappig idee.
 
Back
Top