CraZ
..
- Lid sinds
- 4 juli 2001
- Berichten
- 2.749
Een heus dilemma beste vrienden. Een shoot-out tussen twee analoge monsters. Ik heb moeite om te kiezen (maar ja.. dat heb ik ook bij de chinees).. dus vraag ik jullie mening.
1. Oberheim OB-Mx (2 Voice)
Analoge superbak van Oberheim. Uitgerust met 2 voices, uitbreidbaar tot 8 (hoewel voice boards onvindbaar en afschuwelijk duur zijn). Oberheim (12dB) en Moog (24dB ladder) filters (alleen parallel te gebruiken.. niet in serie). Per voice 4 LFO's, 2 Oscillators, 4 Envelopes en een belachelijke hoeveelheid modulatie mogelijkheden.
Voordelen: Mooie analoge sound. Heel veel modulatie mogelijkheden. Perfecte Midi-implementatie.
Nadelen: Envelopes zijn relatief langzaam (zelfs de allerkorste attack time restulteert niet in de 'instant' attack die een digitale synth vaak levert... JD800 e.d.). Verder schijnen de on-board knoppen ietwat langzame respons te hebben op de parameter die je wijzigt. Iets wat per midi-controller overigens beter zou zijn (volgens een aantal reviews).
Prijs (2e hands): 2750 - 3250 (2 voice)
2. Studio Electronics Omega 2
Het kleine broertje van de Omega 8 (met z'n 13000 gulden aanschafprijs vér buiten mijn budget). Zelfde architectuur.. maar 2 voices in plaats van 8. Ook hier weer een Oberheim en een Moog filter. In tegenstelling tot de OB-Mx niet parallel te gebruiken.. (ook niet serieel trouwens). Ook beschikbaar zijn 303 en Arp filters (zoals bij de ATC1). Om de envelope problemen van analoge synths te ontlopen, worden deze bij de Omega digitaal gegenereerd. Ook de LFO's zijn digitaal. Oscillators, filters etc. zijn natuurlijk zo analoog als het maar kan. Uit te breiden tot maximaal 8 voices (als je bij aanschaf meteen de grote 4U behuizing koopt ipv de 2U Omega2 kast)
Prijs (nieuw): 4500 (extra voice board ca. 1000 piek)
1. Oberheim OB-Mx (2 Voice)
Analoge superbak van Oberheim. Uitgerust met 2 voices, uitbreidbaar tot 8 (hoewel voice boards onvindbaar en afschuwelijk duur zijn). Oberheim (12dB) en Moog (24dB ladder) filters (alleen parallel te gebruiken.. niet in serie). Per voice 4 LFO's, 2 Oscillators, 4 Envelopes en een belachelijke hoeveelheid modulatie mogelijkheden.
Voordelen: Mooie analoge sound. Heel veel modulatie mogelijkheden. Perfecte Midi-implementatie.
Nadelen: Envelopes zijn relatief langzaam (zelfs de allerkorste attack time restulteert niet in de 'instant' attack die een digitale synth vaak levert... JD800 e.d.). Verder schijnen de on-board knoppen ietwat langzame respons te hebben op de parameter die je wijzigt. Iets wat per midi-controller overigens beter zou zijn (volgens een aantal reviews).
Prijs (2e hands): 2750 - 3250 (2 voice)
2. Studio Electronics Omega 2
Het kleine broertje van de Omega 8 (met z'n 13000 gulden aanschafprijs vér buiten mijn budget). Zelfde architectuur.. maar 2 voices in plaats van 8. Ook hier weer een Oberheim en een Moog filter. In tegenstelling tot de OB-Mx niet parallel te gebruiken.. (ook niet serieel trouwens). Ook beschikbaar zijn 303 en Arp filters (zoals bij de ATC1). Om de envelope problemen van analoge synths te ontlopen, worden deze bij de Omega digitaal gegenereerd. Ook de LFO's zijn digitaal. Oscillators, filters etc. zijn natuurlijk zo analoog als het maar kan. Uit te breiden tot maximaal 8 voices (als je bij aanschaf meteen de grote 4U behuizing koopt ipv de 2U Omega2 kast)
Prijs (nieuw): 4500 (extra voice board ca. 1000 piek)