Omega 2(8) Versus OB-Mx

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
Een heus dilemma beste vrienden. Een shoot-out tussen twee analoge monsters. Ik heb moeite om te kiezen (maar ja.. dat heb ik ook bij de chinees).. dus vraag ik jullie mening.

1. Oberheim OB-Mx (2 Voice)

Analoge superbak van Oberheim. Uitgerust met 2 voices, uitbreidbaar tot 8 (hoewel voice boards onvindbaar en afschuwelijk duur zijn). Oberheim (12dB) en Moog (24dB ladder) filters (alleen parallel te gebruiken.. niet in serie). Per voice 4 LFO's, 2 Oscillators, 4 Envelopes en een belachelijke hoeveelheid modulatie mogelijkheden.

Voordelen: Mooie analoge sound. Heel veel modulatie mogelijkheden. Perfecte Midi-implementatie.

Nadelen: Envelopes zijn relatief langzaam (zelfs de allerkorste attack time restulteert niet in de 'instant' attack die een digitale synth vaak levert... JD800 e.d.). Verder schijnen de on-board knoppen ietwat langzame respons te hebben op de parameter die je wijzigt. Iets wat per midi-controller overigens beter zou zijn (volgens een aantal reviews).

Prijs (2e hands): 2750 - 3250 (2 voice)

2. Studio Electronics Omega 2

Het kleine broertje van de Omega 8 (met z'n 13000 gulden aanschafprijs vér buiten mijn budget). Zelfde architectuur.. maar 2 voices in plaats van 8. Ook hier weer een Oberheim en een Moog filter. In tegenstelling tot de OB-Mx niet parallel te gebruiken.. (ook niet serieel trouwens). Ook beschikbaar zijn 303 en Arp filters (zoals bij de ATC1). Om de envelope problemen van analoge synths te ontlopen, worden deze bij de Omega digitaal gegenereerd. Ook de LFO's zijn digitaal. Oscillators, filters etc. zijn natuurlijk zo analoog als het maar kan. Uit te breiden tot maximaal 8 voices (als je bij aanschaf meteen de grote 4U behuizing koopt ipv de 2U Omega2 kast)

Prijs (nieuw): 4500 (extra voice board ca. 1000 piek)
 
Misschien geen antwoord op je vraag maar voordat je uit de oberheim en de omega kiest, zou ik ook eens van Studio electronics de Se1X gaan beluisteren. Dit is met stip de vetste multi-inzebaresynth die ik tot nu toe heb gehoord.
Ik ben ervoor aan het sparen

Ps, ik wist niet dat de omega 2 al voor 4500 te krijgen was. Waar kan je hem zo goedkoop kopen?


En ACID rules inderdaad




=)
 
SE-1X

SE-1X

Die 4500 gulden voor die Omega2 is gebaseerd op de prijs in duitsland. In Nederland heb ik die bak nog nergens gezien. En wat betreft die SE-1X. Ik heb er ooit eens een half uurtje mee zitten spelen.. en ja.. wat zal ik zeggen.

Het is natuurlijk een fijne Studio Electronics bak.. (we hebben zelf een ATC-1 waar we heel erg enthousiast over zijn) .. en waarschijnlijk de vetste Bass-synth op deze planeet (volgens velen beter dan de minimoog zelf.. en IMHO veel beter/breder inzetbaar) .. maar toch niet helemaal wat ik op dit moment zoek. En de prijs (a Whopping 3995,-) speelt daarbij ook een rol..
 
3995,- voor een voice.... ;)
 
Duuhuuur

Duuhuuur

Aii..

Martijn weet meestal wel waar hij over praat... en ja.. 7000 gulden is on-acceptabel. Ik zag de Omega8 trouwens in Duitsland staan voor 11900 DM. Misschien iets voor mijn verjaardag jongens ? :p
 
Dat klopt, ik ben vanmiddag nog mij martijn geweest en we hebben gebeld met craig van studio electronics. In duitsland is er nog nooit een verkocht. De omega2 gaat zoiezo 6500 kosten en dat is zonder uitbreidingen.

Prijzig verhaal dus

De gebaserde prijs in duitsland in dus een droonverhaal, de Se1X wat overigens ook een geweldid apparaat is gaat door de stijging van de dollar ook van 3995 naar 4500


Een hoop maar hij is t waard, ik heb nog nooit zulke goede bassen gehoord!

Ik blijf sparen


ACID is niet voor de masses, en terecht!
 
Weg met Europa !!

Weg met Europa !!

Door de 'invoering' van de Euro is de dollar nu 2,54 ... en dat maakt spul uit Amerika ongelofelijk duur.
 
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Wil ik even meedelen dat de dollar inmiddels behoorlijk gezakt is. 1 dollar is nu ongeveer 87 eurocent.

(is dit de oudste thread?)

-C-
 
en dat we inmiddels een Andromeda kunnen kopen, 16 voices echt analoog met Moog 24db style filter en oberheim 12 db style filter in elke willekeurige configuratie te gebruiken voor maar 2599 euro en in DLD schijnbaar nog goedkoper.
 
Back
Top