Menu versus Hands-on

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
Ik heb lang gestoeid met bakken als de Microwave II van Waldorf, de JV2080 van Roland.. je kent ze wel.. heel veel mogelijkheden.. filters, effecten, layering.. the works.

Maar... ik kan er niet mee werken.. ik mis de hands-on controle van de analoge bakken die we hebben. Een knop.. een functie. Hoewel ik altijd onder de indruk was.. en nog steeds ben.. van de sound van bijvoorbeeld een microwave II.. is het geen apparaat voor mij. Alle parameters zijn te benaderen via menu's en submenu's.. en ja.. da's voor mij net effe iets te ver weg.

Wat vinden jullie hiervan.. is dit gewoon domheid van mijn kant... of zijn jullie het met me eens ?
 
Last van hetzelfde

Last van hetzelfde

Ja ik ken het probleem.
Ik heb een access virus dat ding is met geen mogelijkheid te programeren.
Maar toen kwam sounddiver en het was alsof er een nieuwe digitale wereld voor mij open ging. :)

Dat programma maakte van mijn virus een hands on zoals ik nog nooit had gezien. En sjezis wat kan ik veel met dat bakkie doen.

(gebruik m alleen nog te weinig. =(
 
Sounddiver

Sounddiver

Ik hoor goede verhalen over sounddiver.. maar ik begrijp dat het vooral bruikbaar is als 'remote controller' voor een bepaalde synth. Maar je hebt er wél een computer voor nodig. Dat is niet echt handig voor ons..

Maar ja.. je bent een knoppen-freak.. of je bent 't niet

*D
 
Sorry dat ik zo laat reageer, maar wil me toch nog in deze discussie mengen.

Ben toch een echte control freak, liefst elke individuele output gebruiken, liefst voor elke functie een apparte knop, slider, etc. Echter na verloop van tijd merk ik dat ik per apparaat maar een beperkt aantal functies frequent gebruik. Wat dat betreft blijft de Nord Modular toch een ideaale machine, 18 knoppen, vrij toe te wijzen aan iedere parameter. Een synth waar je in een sub sub sub menu nog een parameter mag toewijzen verkopen ze ook maar aan een ander.


Greetz

Yawgmoth
 
Je hebt wel gedeeltelijk gelijk. Als je zo'n synth hebt met veel menu's en submenu's is het wat lastiger om te experimenteren door aan een willekeuring knopje te draaien. Je moet dan echt weten wat je wil veranderen en weten wat er precies veranderd, anders begin je er namelijk niet aan. Maar....... it get's the job done!!!

Maar die virus is toch wel redelijk hands on (IMHO). Ik heb zelf een nordrack en het meeste kan je direkt bereiken en werkt echt wel goed.
Dat was toch het idee van een VA synth. Het probleem wat je volgens mij hebt met de VA, dat je zoveel mogelijkheden hebt, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
 
Origineel geplaatst door Yawgmoth
Sorry dat ik zo laat reageer, maar wil me toch nog in deze discussie mengen.

Beter laat dan nooit.

En het valt eigenlijk nog wel mee je reageerd pas 1,5 jaar later
 
Geef mij maar liever een apparaat met zo veel knoppen dat je er gek van wordt, dan dat gepriegel in die klote menutjes!@
Ik vind sowieso dat het allemaal wat te digitaal aan het worden is, jazeker het klinkt goed en is zeer veelzijdig, maar analoog RULES
 
een virus vind ik echt wel handson..
je hoeft pas menuutjes in als je outputs wilt selecteren bijv. verder issie in mijn ogen net zo hands on als een k-station

nordrack2 is helemaal da bomb kwa handson. maar die heb ik niet :)
gr
mw
 
Ach ja, sommigen houden nou meer van het betere 'handwerk' ;)

Geef mij maar een muis en laat die controllers maar tekenen.
Of anders pak ik wel een randomizer of zo.

Sim-pel :D
 
Mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. De Nord is idd lekker makkelijk met knoppen voor alles, maar is zit net zo lekker uren achter een softsynth met de muis te kloten hoor....als 't maar lekker klinkt :)
 
Leuk, zo'n oude thread

Leuk, zo'n oude thread

Haha.. machtig.. zo'n oude thread..

Ik ben en blijf een knoppen-mannetje.. en ben dolgelukkig met m'n pasgekochte 808. Een midi-nootnummer ingeven in de MPC.. of een van die heerlijke plastieken step-buttons toucheren.. ik weet het wel!
 
Origineel geplaatst door fuse
Ach ja, sommigen houden nou meer van het betere 'handwerk' ;)

Geef mij maar een muis en laat die controllers maar tekenen.
Of anders pak ik wel een randomizer of zo.

Sim-pel :D

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

En Fuse, nog steeds op deze manier aan het werk? Of gebruik je inmiddels een midi controler hiervoor?
 
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

?

echte knoppies ,zonder menu of digitale parameter8~
 
Last edited by a moderator:
menu's yuk


Of ze moeten dat handig implementeren maar meestal gebeurd dat niet..
TI gebeuren is wel interessant vind ik....

Zo'n virus of Waldorf Q vind ik niks, turen naar schermpjes is alleen ok als het dan duidelijk is imo.

bv bij virus poco.
 
Ik heb niet zo'n probleems met menu's, als de meest expressieve controls waar je echt de muziek mee maakt maar van knoppen voorzien zijn. Maar als ik een menu in moet om een modulatie matrix of effecten mee te configuren dan boeit het me niet zoveel. Zo vind ik de Virus B bijvoorbeeld een hele makkelijke en overzichtelijke synth, ondanks de menu's.

Je kan echter ook te ver gaan, de FS1r is amper te bedienen van het frontpanel bijvoorbeeld met die kleine rotknopjes, de EINDELOZE menu's en rotschermpje. Daar heb je toch echt een editor als SoundDiver voor nodig.
 
Geef mij maar knoppen en sliders. Ik merk toch dat ik anders vaak een preset pak en deze soms aanpas. Met name m'n TX81z nodigt niet echt uit om te editen.

Met m'n A4000 ben ik wel weer vaak aan het editen, maar daarvan is de menustructuur zodanig slim gedaan met het matrixmodel, dat alles heel snel gaat. Hetzelfde lijkt me te gelden voor de Waldorfsynths.
 
Zo vind ik de Virus B bijvoorbeeld een hele makkelijke en overzichtelijke synth, ondanks de menu's.

Of is het dankzij de menu's...
Ik vind de menu's van de virus namelijk erg straightffwd en daardoor ben ik snel waar ik wezen wil.
Ik denk trouwens dat op een synth met (veels te) veel mogelijkheden alle functies juist niet een dedicated knop moeten hebben. Het paneel zou daardoor veel minder overzichtelijk worden en juist door (sub)menu's kun je lekker snel bij de belangrijkste parameters, maar er is een optimum en de fs1r met zn 10 knopjes en > 1000 parameters zit daar wel onder.
 
Back
Top