Hoe klinkt de Yamaha SY22?

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Bij gebrek aan audio op het net, vraag ik het even hier. Kan me iemand een mp3 online zetten of een link met wat voorbeelden van geluiden die uit een Yamaha SY22 komen, of iets gelijkaardigs (met dezelfde soort synthese).

Ikzelf heb twee VA synths, dus geen idee wat ik me bij dat ding moet voorstellen...
 
Hij klinkt ongeveer als een SY-77 of SY-99. En daar zijn wel genoeg demo's van te vinden.
 
Origineel geplaatst door bikkel
Hij klinkt ongeveer als een SY-77 of SY-99. En daar zijn wel genoeg demo's van te vinden.

Aha, ok dan kan ik me al een idee vormen. Bedankt.
 
Nee toch? Hij klinkt helemaal niet zoals een SY77 of 99. Zelfs die twee zijn totaal niet te vergelijken.

Ik heb een TG33 gehad en da's de module versie van de SY35...leuke mogelijkheden, maar niet te vergelijken met de grote broeren.

Kijk ook hier eens: http://www.vintagesynth.com/index2.html

Elk model uit de serie deelt de SY naam, maar daar houdt het meestal wel op.

edit: Oops: TG33 is module van de SY22 idd. De SY35 heeft geen module versie wel?

L56 Out...
 
Laatst gewijzigd:
SY77 en 99 zijn inderdaad hele andere synths, namelijk subtractieve synthese bovenop 6-op FM+AWM.

SY22 is vectorsynthese bovenop 2-op FM en AWM. TG33 is inderdaad dezelfde engine, zoek eens op demo's daarvan: http://homepage.mac.com/synth_seal/html/tg33.html

De overeenkomst in de reeks is volgens mij dat het synths zijn die "iets" doen met een combinatie van FM en samples (AWM).
 
Laatst gewijzigd:
De overeenkomst in de reeks is volgens mij dat het synths zijn die "iets" doen met een combinatie van FM en samples (AWM)

Onee, de SY85 heeft geen FM. En de SY1 en SY2 zijn helemaal andere dingen. Gewoon brakke naamgeving dus :D
 
SY22 is een 16 bits rompler en heeft ook nog fixed FM 4op algo's aan boord. Waarbij je 4 bronnen kan combineren als vector. Sumiere FX sectie en 8 stemmig. En heeft geen sequencer aan boord.

Behoorlijk verschil met de 77,85 en 99. Qua klank mist het diepte en het kunnen aanpassen van parameters om zo optimaal gebruik te maken van FM/Vector synthese. Maar het is ook als instap synth bedoeld ooit.
En eigenlijk hadden ze de 99 een 88 moeten maken en van de 99 een vector synth versie van de 88(99). Maar goed, toen was er ook de wavestation en Korg was toen min of meer dochter van Yamaha.
 
De SY-85 heeft helemaal niks hier mee te maken. Dat is een samplende ROMpler.
 
Het is jammer dat die demo van Smackos niet meer online staat, want de TG33/SY22 is meer dan z'n presets...
 
Origineel geplaatst door bikkel
De SY-85 heeft helemaal niks hier mee te maken. Dat is een samplende ROMpler.

Die zelfs niet kan samplen ;)

Heeft standaard 512kb waar je samples in kan laden via flop of midi sample dump (zzzzzzzzzzz), net als de TG500....


....en de SY99. Uit te breiden via battery backed up mem en gewone simms

De SY85 is zwaar afgeleid van de SY99, dus heeft er eigenlijk alles mee te maken, maar ook weer niets. ;)

De SY85/TG500 is dus alleen een rompler, waar de SY22/35/77/99 rompler combineren met iets anders.

L56 Out...
 
De SY-22 was meer een voorloper van de wavestation, met samples en FM aan boord die je in een vector kon stoppen. Later is er nog een SY-35 gekomen met samples van betere kwaliteit. Yamaha kocht ooit de techniek voor dit appparaat van Sequential maar verkocht het later door aan Korg als ik me niet vergis.

Typisch voor een SY-22 klank is de string die in Moby's GO! zit.
 
Ik heb net een TG33 aangeschaft. nou ja moet nog betalen en ook nog ontvangen. Hopelijk is het een toevoeging. Dat vector gebeuren had ik nog niet.
 
De geluiden op zich lijken een beetje op de Roland D10, D20, maar veel beter. De geluiden zijn vandaag nog zeker bruikbaar. En vergeet ook niet dat je heel interessante geluiden eruit kunt halen dankzij het vector stickje. Van een "gewoon" piano klankje maak je zo een gesofisticeerd geluid, enkel door maar eventjes te draaien aan het stickje. De demo die je kan horen op http://www.synthmania.com/tg33.htm is niet zo representatief hoe een SY22 ongeveer klinkt. Alleen de drum en percussie klanken vallen een beetje tegen bij een SY22.
 
Laatst gewijzigd:
De beweging van dat stickje kan je ook opnemen. Tot 256 stappen geloof ik.
 
Met een rompler met routeerbare LFO's kom je ook aardig dicht in de buurt van vector synthese. Helemaal als je de LFO's kan syncen (evt via midi).
 
TG33 is inderdaad de module versie van de SY22 en is zelfs iets uitgebreider.
Op zich wel aardig maar ik irriteerde mij aan de tegennatuurlijke wijze van editen door o.a. "rates" in plaats van "times".
 
Er valt weinig aan te editten (pitch veranderen, envelopes...dat is het wel een beetje :D), maar het is een interessante bak omdat die extreem rare en diepe rom samples heeft...en het wordt nog meer interessant als je die geluiden gaat vectoren met het joystickje, want dat kan je opnemen als een patch zeg maar...instant space...

Hier is mijn TG33 demo http://www.moosleybay.com/synths/TG33SMACKOS.mp3
 
Back
Top