Korg M3

jpboere

Ingeburgerd
Lid sinds
8 juli 2007
Berichten
28
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en je raad het al, ik heb een vraag.

Ik ben van plan een workstation 88 keys aan te schaffen en al enige tijd volg ik met grote bewondering de Korg M3. Hij is nog niet zo heel lang uit. Reviews zijn er nog niet veelvuldig (IT is op dit moment het beste) en tot nu toe is alleen nog maar de 66 key versie uit. Ik denk erover de 88 key te kopen als die uit is (wordt verwacht in de nazomer). Nog niet heel veel winkels hebben de M3-66 dus ik heb 'm nog niet uit kunnen proberen. Musik-Produktiv heeft 'm nu net een tijdje staan dus misschien ga ik daar maar eens een kijkje nemen.

m3_center.jpg


Mijn vraag/vragen: Heeft er hier iemand ervaring met de Korg M3? Wat zijn pluspunten, minpunten? Gebruik je 'm live en hoe vind je dat gaan? Waar is deze synth sterk in kwa geluid en waar minder sterk vind jij?

Misschien is een vergelijking met de nieuwere generaties van Yamaha (motif XS) en Roland (fantom X) hier ook op zijn plaats.
 
Hoi,

een sterke kant van de M3 is het Karma gedeelte, daar kun je pattern/phrases maken die op allerlei manieren beinvloedt kunnen worden iets van 200 parameters daarvoor. Zelf vind ik de akoestische geluiden niet echt super, de drums zijn heel goed, eigenlijk ligt het eraan, ben je een knutselaar en wil je "moeite" doen om je juiste sound/pattern te maken dan is de M3 wel wat.

Wil je direkt aan de slag, live dus, en dus echt direkt bruikbare klanken wilt hebben dat zou ik voor de Motif XS gaan, persoonlijk vind ik die veel mooier klinken, echt een superbak, heeeel veeel direct bruikbare sounds itt M3

succes
Paol
 
Ja, kan ik het helemaal in vinden. Geef mij maar een Motif XS !!!
 
Re: Korg M3

Origineel geplaatst door jpboere
Mijn vraag/vragen: Heeft er hier iemand ervaring met de Korg M3? Wat zijn pluspunten, minpunten? Gebruik je 'm live en hoe vind je dat gaan? Waar is deze synth sterk in kwa geluid en waar minder sterk vind jij?
in de sound on sound (tijdschrift) van deze maand staat uit uitgebreide review
 
In de interface van deze maand staat overigens een review van de Motif XS. Beetje oppervlakkige review, maar beter dan niks. XS heb ik in de winkel gehoord en was erg onder de indruk. Klankmatig niet zo heel veel verschil met de vorige motifs, maar wel een top workstation.
De M3 heb ik nog niet gehoord helaas. Wat daar voor mij een groot pluspunt aan is, is de uitbreiding naar een Radias. Da's toch wel heel erg gaaf. De Motif XS mist een beetje de mogelijkheid om uit te breiden met extra kaarten etc.
 
Origineel geplaatst door paol
Hoi,

een sterke kant van de M3 is het Karma gedeelte, daar kun je pattern/phrases maken die op allerlei manieren beinvloedt kunnen worden iets van 200 parameters daarvoor. Zelf vind ik de akoestische geluiden niet echt super, de drums zijn heel goed, eigenlijk ligt het eraan, ben je een knutselaar en wil je "moeite" doen om je juiste sound/pattern te maken dan is de M3 wel wat.

Wil je direkt aan de slag, live dus, en dus echt direkt bruikbare klanken wilt hebben dat zou ik voor de Motif XS gaan, persoonlijk vind ik die veel mooier klinken, echt een superbak, heeeel veeel direct bruikbare sounds itt M3

succes
Paol

Ik hecht niet zo heel veel waarde aan presets. Wat dat betreft ben ik wel een knutselaar. Wat ik wel belangrijk vind zijn AP, EP (Rhodes), Organ, Clavinet, Strings, Brass en Bass (excuses voor engelse termen). Ik denk dat jij dit defineert als akoustische geluiden. Zijn deze met knutselwerk wel (veel) beter te maken? Zodat ik live met mijn eigen presets kan spelen?

Ik vraag mij ook af hoe het zit met een touchscreen live. Ik heb niet veel korg ervaring en vraag mij af of een touchscreen handig is live? Dit zal redelijk subjectief zijn maar ik hecht ook wel waarde aan subjectiviteit.

Klein voordeeltje tov de motif en fantom is het gewicht. De Korg is 26.5 kilo, twee kilo lichter dan de motif en 3 kilo lichter dan de fantom.

@Ramonuus: Wat geeft dat artikel als algemene indruk over de M3? Ik heb geprobeerd het artikel te kopen op hun website maar helaas bleek toen ik wou accepteren dat je 18 jaar of ouder moet zijn. Helaas voor mij.

Ik ben benieuwd of de Korg M3 ook zo lekker makkelijk opneemt als de motif XS en de fantom X. Bij die twee is dat wel erg handig. Misschien bij de motif nog wel handiger dan bij de fantom.
 
ik heb zowel een motif (yamaha s90es) als een korg m3.
Als je wilt kan ik wel even een mp3 maken met piano en EP sounds en zo ter vergelijking.

het SOS artikel is lovend over de M3, ze vergelijken hem met de XS (staan trouwens ook online wel vergelijkingen tussen beide synths), hier vind je een lijst van alle artikelen (ook de xs versus m3): Karma M3 artikelen lijst


keyboard magazine had de volgende m3 review:
"I'll cut to the chase: This is the best synth action keyboard I've ever played."

"Within minutes of powering up the M3 for the first time, I was totally inspired by the integration of the internal sounds with the Drum Track, KARMA, and the X-Y LCD Pad. As I scrolled through the first bank of Programs and Combis, I felt like I was ready to lay down some tracks. [snip] So I gave myself a touch but rather real-world goal: three 30 second ID tracks (for KeyboardMag.TV) within three hours. [snip] To my amazement, I had all three tracks completed and saved as WAV files in about 45 minutes. The Drum Track and KARMA effects let me dial in parts that were grooving and interesting, even when I rook the time to change the drum sounds or drum patterns."

"Korg won't claim that the option EXB-RADIAS expansion board is required for the M3. But I will. [snip] ...it sounds amazingly fat, smooth, and rude. Its Program Bank includes first-class basses, leads, pads, and effects. It integrates with KARMA in mind-blowing ways - probably the best use of KARMA I've experienced, and I'm a KARMA fan."

"With the M3-61, Korg zeroes in on the perfect workstation. The keys are the best ever. The modular design is a step towards making it easier to take synth, sampling, and sequencer work home from the "office". The Drum Track and KARMA 2 functions are not only inspiring, they help speed up the production process. The sliders and X-Y pad give the M3 a degree of realtime mojo that the Tritons didn't often have. The new sound engine is much more powerful than the Triton, it gives more air to the sound, and makes for smoother effects and filters. Just about everything that was right about the Triton has been incorporated.

"For you pros, you've got a simpler problem: How much gear are you going to have to sell before you can get your own M3? You're going to want one."
 
Origineel geplaatst door quifster
ik heb zowel een motif (yamaha s90es) als een korg m3.
Als je wilt kan ik wel even een mp3 maken met piano en EP sounds en zo ter vergelijking.

*knip*


Zou je dat willen doen? Dat stel ik heel erg op prijs :halleluja

Gebruik jij jouw m3 ook live?

Van oorsprong van ik pianist en wanneer ik het huis uit ga, heb ik dus een goede vervanging nodig voor mijn piano. Daarom is dat wel erg belangrijk voor mij. Ik speel erg veel jazz. Daar is piano zeker belangrijk bij, maar bij de wat nieuwere jazz (ala Herbie Hancock, Marcus Miller, Weather Report) zijn andere geluiden ook erg belangrijk en hier ben ik ook steeds meer mee bezig. Componeren doe ik veel in die stijl.

Ik hoop dat ik nu niet al te onduidelijk ben.

Op veel websites wordt de uitbreiding van Radias wel aanbevolen. Heb jij die en zoja, werkt dit smooth en is het een grote toevoeging?

Sorry voor dit vragenbombardement.
 
Wat betreft het tunen van de akoestische klanken zover ben ik nog niet gekomen, bij de motif klinken ze uit de box al perfect, bij de M3 vind ik ze (niet allemaal) wat casiotone-achtig.

De Motif heeft Expanded Articulation, in principe speciaal gemaakt voor het voortbrengen van "zo realistisch mogelijke" akoestische klanken, je heb 8 elementen, aan elke element kun je bv een deel van een gespliste piano sample toewijzen, dus bv: attack, sustain release etc met eigen velocity waarden etc en nog veel meer, en ik moet zeggen dat je er toch hele leuke dingen mee kunt doen, en klinkt goed.
Je kunt er ook onwijs rare synth-sounds mee maken.

Arpeggios zijn ook niet slecht, Karma kan meer, de Motif heeft ook een chord regocnition systeem, klinkt ook leuk.

De touch-screen van de M3 werkt perfect zolang er maar geen bier op komt...nee het werkt goed en Korg heeft er best wel lang ervaring mee. Los daarvan je kunt gewoon alle functies met de hardware switches/sliders bewerken net als de analoge dagen, dus keus ligt aan jouw en moet geen afknap punt zijn.

De effecten van de Motif vind ik ook out of the box veel mooier klinken, maar wie weet wat de M3 nog meer onder knoppen heeft.

Kortom:
Ik denk de M3 daar moet je ff op zweten wil je top-sounds hebben, de Motif die heeft ze al.
Eindstreep koop beide :)))
 
ik ben het wel met paol eens.
de motif klinkt out of the box inderdaad vele malen beter.
in de m3 zul je er wat werk voor moeten doen. Dit wordt met name veroorzaakt door de FX sectie volgens mij.

voor akoestische sounds vind ik de motif meer geschikt, voor synth achtige sfeerdingen is de m3 vele malen beter dan een motif. karma en synth sounds maakt het compleet levendig, wat met een motif weer veel moeilijker kan.

er is dus geen goed of slecht in vergelijking met beide, het heeft meer te maken met wat je daadwerkelijk zoekt kwa sounds en mogelijkheden. De VST integratie van de M3 is fenomenaal, gewoon echt ongelooflijk hoe stabiel en simpel dat werkt (kan access nog wat van leren)

even een demootje van de m3 die ik snel gemaakt heb waarin duidelijk wordt hoe simpel je eenvoudige pad sounds bijvoorbeeld tot leven krijgt: Korg m3 padje live gespeeld in de sequencer van de m3

de vergelijking demos van de pianos en ep's en zo komen eind van de week.
 
Dit maakt de keuze niet makkelijker :D

Dat stukje is inderdaad erg levendig. Mooie sound ook.

Op de website van korg heb ik ook even wat mp3tjes van, op een paar uitzonderingen na, mr. Kay geluisterd. Ik vind daar de piano zeker niet slecht. Dit hangt natuurlijk ook erg samen met smaak. Ik ga zo snel mogelijk naar een muziekwinkel waar ze beide hebben zodat ik het allemaal in ieder geval live kan horen.

@Paol: Mag ik concluderen dat jij zowel de motif en de M3 hebt? Helaas is mijn budget niet zo hoog en anders had ik denk ik ook wel een OASYS aangeschafd :W

Tot nog toe neig ik nog steeds naar de m3. Voor een synth vind ik uiteindelijk de geluiden naast de piano belangrijker dan het piano-geluid, want uiteindelijk beat niks mijn eigen piano :halleluja . Daarnaast vind ik de piano van korg niet erg slecht, maar, ik moet dat nog beter uitzoeken ;)

Hoe zit het met de degelijkheid van het apparaat (zowel M3 als XS)? Kan hij een stootje hebben denk je? Want ik heb 'm uiteindelijk zeker niet alleen maar thuis staan.

Wat natuurlijk nog een erg onzekere factor is voor mij, is het keybed. Aangezien de 88 key versie nog niet uit is heeft niemand daar nog iets over kunnen zeggen, behalve Korg zelf. Dit moet mij natuurlijk wel bevallen 8D
 
Origineel geplaatst door jpboere
Tot nog toe neig ik nog steeds naar de m3. Voor een synth vind ik uiteindelijk de geluiden naast de piano belangrijker dan het piano-geluid, want uiteindelijk beat niks mijn eigen piano :halleluja . Daarnaast vind ik de piano van korg niet erg slecht, maar, ik moet dat nog beter uitzoeken ;)

Hoe zit het met de degelijkheid van het apparaat (zowel M3 als XS)? Kan hij een stootje hebben denk je? Want ik heb 'm uiteindelijk zeker niet alleen maar thuis staan.

als je meer synth geluiden zoekt zou ik gewoon voor de m3 gaan. De piano in de m3 is goed, echter meer gericht op pop dan op klassiek kwa soundkarakter.
Kwa degelijkheid, is de m3 (in ieder geval de m61 versie) niet echt super, het is kwa looks een soort ipod en vrij krasgevoelig, de XS is op dat vlak een stuk robuuster. Echter, je neemt ze toch mee in een Case, dus of dat echt een issue is in de praktijk waag ik te betwijfelen.
Beide synths zijn wel erg zwaar , dus een case met wieltjes is wel handig ;)
 
Hallo,als jaren gebruiker van Korg Triton classic en erna Korg Triton studio wil ik effe hier
aan deze thread iets toevoegen.

Wat is gewoon super aan Korg Workstation's,wel inderdaad de touchsreen,mijn eerste synth met deze,
en wat heb ik hiervan genoten :-)

Dan met de Triton Studio,de interne harde schijf en cd writer,zodat ik mijn program's en sample's,
eigen multi-samples kon opslagen in de synth zelf,mooi in folders
Geen bullshit met externe zip,jazz,deadclick's ;-)

Dan ook persoonlijk het grootste pluspunt,dat je in geval van de Triton studio,
een Adat uitbreiding kon steken,met wordclock ingang :-)

Dan had ik ook de Karma Triton software waarmee je met een triton en de soft op een pc
je de Karma GE's had van de Korg Karma zelf,
veel fun met deze,vooral de Gated Ge's :-)

Nu na al deze positieve punten het mindere werk :-(

Ten eerste Korg maakt veel gebruik van zijn insert effect's om een klank op te dikken,
tof,maar niet als je hem gaat gebruiken in de sequencer,opeens heb je die 5 insert en 2 master
effect's die je had in program mode voor 1 program ter beschikking voor nu 16 programs'
meestal valt heel de charme van die mooie klank weg.

Eigenlijk ligt het een beetje aan de Korg-engine,die heeft maar 2 OSC per program,
Ok,iedere OSC heeft een low en high multi-sample dat je kan instellen,
maar toch kan je niet genoeg layeren om echt een dikke klank te halen
waardoor dus de insert effect's worden aangesproken,intensief zelf :-(

Dan na een paar jaar gebruik begon me nog iets te irriteren,misschien wel het ergste punt.
Al die mooie pad's,motion synth's,die echt wel heel mooi zijn,beginnen na een tijd
hetzelfde te klinken qua timbre,wel hoe kwam dat,wel ik merkte op dat er veel gebruik werd gemaakt
van dezelfde multi-samples voor deze klanken :-(
En dat brengt me tot het punt dat de multi-samples van Korg niet zoveel voorstellen
en vooral niet uitgebreid zijn,
je kan jou eigen multi-samples maken en dat is lovend geloof me,
maar dat is ook wel heel veel werk :-(

Nu door dit allemaal ben ik een Roland fan geworden,
nu had ooit al een JD-800 gehad,zelfs mijn allereerste synth :-)
maar qua multi-samples en polyfonie was deze nog erg ver van wat nu allemaal kan,
en dus erna toen die Korg Triton Classic uitkwam met alles in één toestel
heb ik dit pad gekozen en tot op een punt veel plezier aan beleefd.

Maar nu dus ben ik een grote Roland fan,op de Korg Wavestation na,
die gewoon super blijft en daarbij een veel betere synth-engine
8 patch's per performance en iedere patch kan 4 tones bevatten die je kan vectorieel
mengen en waarvan deze 4 tones,een gewone of een super wavesequence kunnen bevatten ;-)

Maar om niet weer af te dwalen,
ik heb gekozen voor Roland omdat de synth-engine dus beter is,
4 tones per patch,waardoor je al zonder effecten een dikkere klank kan verkrijgen
(wel ten koste van polyfony,maar die is tegenwoordig al zo groot)
en omdat Roland maar 1 multi-effect heeft per patch en 2 global,chorus en reverb,
veranderd de klank niet veel als je deze gaat gebruiken in Performace mode.
Dus de klank blijft meer hetzelfde.

Dan de multi-samples van Roland zijn meer verschillend,vooral met de SRX en SR-JV80 board's
OK,korg heeft zijn EXB-PCM Board's,maar zelf met deze brengt het niet veel bij.
Zelfs de Korg Oasys of de M3 heeft eigenlijk bijna dezelfde multi-samples als
vorige Korg's,alleen nu in het geval van de Oasys on-compressed of met cross faded samples
om verschillende dynamieken te reproduceren,maar kijk maar eens na in hun lijst
en dat brengt me tot het punt dat ondanks dat deze workstation er zeer mooi uitzien
en meer uitgangen heeft en touchscreen,ik deze terug haat qua klank :-(

Dus voor mij is Roland den top qua synth-engine en multisample's
ik mis wel de vele uitgangen op de nieuwe modellen,
daarom ook dat ik nog werk met de XV5080's die dus via R-bus 8 digitale uitgangen heeft :-)
Verder komt er een fantom X8 aan :-)
Vooral omdat je met deze eigen multi-samples kunt gebruiken als tone en met de XV5080
kon je alleen maar 1 sample over heel de keyrange gebruiken als tone :-(

Van Yamaha ken ik niet genoeg(toch qua synth's,mengpanelen blijven super),wat ik wel ooit heb opgemerkt is dat deze qua

akoustische
instrumenten inderdaad precies beter leek,
dacht vooral de drum's en de andere instrumenten weet ik wel niet meer welke ;-)

Maar de synth-engine heb ik ooit eens bekeken,maar blijkbaar heb ik toch toen voor Roland gekozen
weet wel ook niet meer waarom ;-)

Oef,wat een tekst,zeggen dat ik hem nu een tweede keer type omdat
ik een verkeerde knop had geduwd en opeens alles weg was van mijn scherm
(sommige zullen dit ook wel kennen)

Voila,hopelijk heb ik ook iets bijgedragen aan deze thread
en anders is het scherm opvulling zeker :-)

Succes in de keuze
 
Origineel geplaatst door Sioux
Zo ik hoop de M3 vandaag te kunnen beluisteren :)

check vooral de drumtrack functie (knop links onderin)
megahandig in de praktijk
 
@ronnyvalder: Welke synths heb je nu op dit moment staan?

@quifster: Ik ben benieuwd hoe dat gaat met een case zo met een module als bij de M3. Wieltjes is iig superhandig!

Over dat de M3 piano misschien meer voor pop is dan voor klassiek kan ik mij wel in vinden. Dat vond ik ook nogal. Ik speel toch (bijna) nooit klassiek dus dat is een issue die in principe ook niet meer zo belangrijk is.

Wel vind ik EP en Organ nog erg belangrijk, dus daar moet ik 'm iig nog even op testen.
 
Origineel geplaatst door jpboere
@quifster: Ik ben benieuwd hoe dat gaat met een case zo met een module als bij de M3. Wieltjes is iig superhandig!

dat werkt simpel, je kan de module zelf gewoon naar beneden in het keyboard klappen, zodat het weer een rechthoek is die in veel cases past. Het is niet verplicht om de M3 module onder een hoek van 30 graden (ongeveer) vast te zetten, je mag hem ook gewoon old skool type plat houden. kun je zelf dus bepalen met een bevestigingssysteem.
 
Origineel geplaatst door quifster
dat werkt simpel, je kan de module zelf gewoon naar beneden in het keyboard klappen, zodat het weer een rechthoek is die in veel cases past. Het is niet verplicht om de M3 module onder een hoek van 30 graden (ongeveer) vast te zetten, je mag hem ook gewoon old skool type plat houden. kun je zelf dus bepalen met een bevestigingssysteem.

Werkt dat gemakkelijk? Of moet je eerst met een schroevendraaier schroeven losdraaien voordat je 'm naar boven/beneden kan klappen? :P In een hoek van 30 graden is het natuurlijk wel veel fijner werken. Minder last van je nek, en als je live een andere synth erboven hebt staan is het ook veel makkelijker te zien allemaal :)
 
zijn 2 schroefjes de je gewoon met je hand los en vast kan draaien, het metalen inklapgedeelte zit verwerkt in het keyboard.

in en uitklappen kost ongeveer 20 sec. (afhankelijk van hoe handig je bent met het losdraaien van een schroefje met handvat)
 
Back
Top