Waldorf Blofeld

Deze man heeft een aantal goede YouTube tutorials m.b.t. de Blofeld. Bijvoorbeeld hoe een Hypersaw/Supersaw te maken op de Blofeld



of over gebruik van samples met de License SL (ik vond deze erg handig)



En nog veel meer op zijn kanaal (ook Blofeld-beginner video's):

https://www.youtube.com/channel/UC-uelLvvCk3nFqB7EnpQiSw/videos

Blofeld blijft toch schitterende synth.
 
Goeie tip!
Het voorbeeeld met de car en keys samples laat me weer een manier zien die ik nog niet had gebruikt.
Als je echt into soundesign gaat dan is de Blofeld voor het geld echt een geweldige synth.
Je moet er de tijd voor nemen maar de beloning is dan ook groot.
 
Ik heb tot nu toe de Blofeld genegeerd vanwege een vooroordeel over het geluid na mijn ervaringen met de XTk, maar de Blofeld heeft andere filters. Met dertien jaar in omloop kan het ook geen slechte synthesizer zijn. Ik laat de Quantum schieten en ga volgende week na Sint Salarius een Blofeld Keys bestellen! De prijs is zo laag dat tweedehands niet hoeft. Dat menu duiken kan ik denk ik voorkomen door de Peavey 1600 x eraan te hangen. Doet dat luie ding ook eens wat!
 
Ik heb tot nu toe de Blofeld genegeerd vanwege een vooroordeel over het geluid na mijn ervaringen met de XTk, maar de Blofeld heeft andere filters. Met dertien jaar in omloop kan het ook geen slechte synthesizer zijn. Ik laat de Quantum schieten en ga volgende week na Sint Salarius een Blofeld Keys bestellen! De prijs is zo laag dat tweedehands niet hoeft. Dat menu duiken kan ik denk ik voorkomen door de Peavey 1600 x eraan te hangen. Doet dat luie ding ook eens wat!

Ik hoor dat vaak maar de Blofeld heeft echt wel een fijne slimme interface.
 
Ik ben ook wel wat gewend met spul van Roland en Yamaha uit de jaren tachtig.
 
Ik hoor dat vaak maar de Blofeld heeft echt wel een fijne slimme interface.

Eens!
De interface van de MicroKorg lijkt oppervlakkig gezien op die van de Blofeld en daar kon ik niks mee, maar ik vind de knoppen in combinatie met het uiterst informatieve scherm echt heel werkbaar. Editor vond ik weleens handig voor het overzicht, maar qua editen red ik me nog altijd met de knoppen op het instrument zelf.
 
Ik gebruik alleen maar hardware, dus die keuze is gauw gemaakt. :) Ik kan wel goed overweg met de apparaten van Waldorf. De Blofeld heeft in ieder geval een mooi grafisch scherm. De Pulse, de XTk, de Midibay niet.
 
Ik heb de Blofeld toetsenversie met 10% korting besteld! Tweedehands gezien voor 450 maar dan kan ik hem net zo goed nieuw kopen.
 
Het Blofeld Keyboard is eindelijk binnen na wat gepingpong tussen de winkel en het afhaalpunt! Hoe kan Waldorf het doen voor die prijs? Het instrument is gebouwd als een tank, heeft een interne voeding en het toetsenbord heeft aftertouch (hopelijk beter verzonden via midi dan op de XTk). Hij komt net als de Summit te laat om mee te doen op mijn nieuwe album, dat anders vertraging zou oplopen, maar als dat af is, ga ik mijn favoriete PPG-geluiden in de Blofeld programmeren.
 
Het Blofeld Keyboard is eindelijk binnen na wat gepingpong tussen de winkel en het afhaalpunt! Hoe kan Waldorf het doen voor die prijs? Het instrument is gebouwd als een tank, heeft een interne voeding en het toetsenbord heeft aftertouch (hopelijk beter verzonden via midi dan op de XTk). Hij komt net als de Summit te laat om mee te doen op mijn nieuwe album, dat anders vertraging zou oplopen, maar als dat af is, ga ik mijn favoriete PPG-geluiden in de Blofeld programmeren.


Wellicht dat de Summit en de Blofeld je genoeg inspiratie geven voor nieuw album?
Congrats met de Blofeld, veel speelplezier ermee!
 
Klopt het trouwens dat de key versies die sample licentie (SL) al standaard aan boord heeft, of is dat broodje aap?
 
En die licentie voor de desk top versie is erg prijzig (103 euro!). De synth is 439 euro, met licentie dus 542 euro, de keys met licentie aan boord kost 715 euro.
 
Ik heb voor de toetsenversie (voor mij geen rekken en tafelmodellen als het niet hoeft) gekocht voor 595 euro. Ik heb hem eindelijk kunnen proberen (nieuw cd-album is af) en ik vind hem beter klinken dan de XTk, die ik ook heb gehad. Hij klinkt verrassend goed en er is goed mee te werken (zeker als je de XTk kent). De galm vind ik meevallen. Ik heb wel slechtere gehoord en aan galm voor synthesizergeluiden stel ik geen hoge eisen.

Ik heb hem primair aangeschaft voor gebruik met twee wavetables. Een kamfilter is meegenomen, maar niet noodzakelijk. Met de samples ga ik weinig doen, hooguit laten moduleren door de wavetables. Met de virtueel analoge synthese ga ik waarschijnlijk niets doen, omdat ik drie analoge poly's heb.

Alleen de polyfonie is een dingetje. Ik kan nergens een compleet overzicht vinden van het aantal stemmen dat wordt ingepikt door het gebruik van wavetables en andere zaken die stemmen kosten.
 
En die licentie voor de desk top versie is erg prijzig (103 euro!). De synth is 439 euro, met licentie dus 542 euro, de keys met licentie aan boord kost 715 euro.


Laats was hij te koop voor €20. Dat was dus wel aantrekkelijk, anders vind ik het ook wel te prijzig. Wie weet komt er weer zo een actie tegen kerst/Black friday.
 
Laats was hij te koop voor €20. Dat was dus wel aantrekkelijk, anders vind ik het ook wel te prijzig. Wie weet komt er weer zo een actie tegen kerst/Black friday.

Ja, dat was wel uitzonderlijk die keer, meestal hebben ze een korte aktie van een weekend of zo voor 50 euro.
 
Ik heb intussen wat testjes gedaan, die het een en ander bevestigen.
Twee wavetables met het PPG-filter: 10 stemmen (2 meer dan de PPG Waves en eender oscillator kan een andere wavetable afspelen)
Twee wavetables met het PPG-filter en het kamfilter: 5 stemmen
Gebruik van de derde oscillator in deze configuraties kost geen extra stemmen.
 
Back
Top