De grote JD-800/JD-990 Thread

Ramirez

Ouwe rot
Lid sinds
10 oktober 2004
Berichten
1.226
Mischien is het handig om er een keer een tread over te openen.
Althans,ik ben er nog geen tegengekomen.

Ik zie ze tegenwoordig best vaak te koop staan.
Kunnen we de koper ook nog eens handje helpen met zijn keuze.
En buiten dat ben ik toch vrij ,en had ik even geen zin om muziek te maken.
Dus bij deze een kleine bijdrage aan dit mooie forum.


Ervaring jd990:
Mijn ervaring met deze machine is tot de dag van vandaag buitengewoon goed.
Hoewel ik in het begin toch twijfels heb gehad over de jd990.
Zeker waneer je de jv serrie gewend ben,is dit toch even net iets anders.
Met name het oproepen van de paches van een geplaatst exp board.
In tegenstelling met de jv serrie,moet je bij de 990 de patches per stuk inladen.

Wat wel weer mooi is,is dat je veel patches uit de jd800-card serrie in kan laden zonder daarna de cards te hoeven gebruiken om de patch op te roepen.behalve de piano-cardset.Deze moet er in zittten.

Sound van de jd990:
In vergelijking met de jv serrie is hij wel beperkter qua functies ,maar klinkt hij wel warmer en analoger.
In vergelijking met de jd800 merk ik nauwelijks tot geen verschil.

Card-set: (16 performance+88 patches per card-set)

-jd9d-1 modern masters (heb ik tevens te koop staan op MP i.v.m dubbel).
-jd9d-2 modern sonics
-jd9d-3 OZ perspective (mocht iemand deze toevallig te koop hebben,laat maar weten)



Polyphony - 24 voices
--------------------------------------------------------------------------------
Oscillators - 6MB of ROM waveform data (expandable to 16MB), 4 osc. per patch
--------------------------------------------------------------------------------
Memory - 3 banks x 64 patches (expandable), 3 drum kits with 61 sounds
--------------------------------------------------------------------------------
LFO - 2 per patch
--------------------------------------------------------------------------------
Filter - TVF: Lowpass/bandpass/highpass-filters with resonance and envelopes
--------------------------------------------------------------------------------
VCA - TVA envelopes and pitch envelopes
--------------------------------------------------------------------------------
Effects - Delay, Reverb, Phaser, Distortion, Chorus, EQ
--------------------------------------------------------------------------------
Keyboard - None
--------------------------------------------------------------------------------
Arpeg/Seq - None
--------------------------------------------------------------------------------
Control - MIDI (6-part + rhythm part multitimbral)
--------------------------------------------------------------------------------
Date Produced - 1993

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ervaring JD-800 (Jupiter-digital)
Geen arp,geen sequence,gelukkig toen nog geen D-beam...?? Met andere woorden een synthesizer puur gericht op sound building.
1 minpuntje alvast:
De aftertouch is echt een grote misstap geweest.
Hier moet je je volledige gewicht op zetten wil je resultaat.
Dus qua aftertouch ben je aangewezen op een masterklavier,dit neemt ook met zich mee dat als de jd800 je enige synth is,de sliders van de aftertouch bijna overbodig worden.
Ik ga binnenkort eens zoeken of hier mischien een oplossing voor is.

Waar Roland ook best goed in is,is om zijn apparaten vol te douwen met parameters.
Hellaas zijn ze bij de jd800 toch een paar belangrijke vergeten. o.a panning van tones.
En als ze toch bezig waren met al die sliders hadden er een paar voor de efx ook niet misstaan.
Hiervoor moet je toch nog even het menu in duiken.
Dus je moet roeien met de riemen die je hebt,maar dat doet ie goed.

Door de vele sliders en knoppen nodigd hij direct uit om te editen.
Als ik eraan begin kom ik er toch moeilijk achter vandaan.
Het gebruikersgemak,en een volle kristalheldere sound maakt deze machine toch bijzonder.
Naar mijn mening,zeker geen speelgoed.
En mischien op de jp-8000(8080) na ,een van de laatste echte synthesizers van Roland.


Card-set: (88patches per card set)

-sl-jd80-01 drums&percussion standaard
-sl-jd80-02 drums&percussion Dance
-sl-jd80-03 Rock drums
-sl-jd80-04 strings ensemble
-sl-jd80-05 brass section
-sl-jd80-06 grand piano
-sl-jd80-07 guitar collection
-sl-jd80-08 accordion

Polyphony - 24 voices
--------------------------------------------------------------------------------
Oscillators - ROM based digital synthesizer
--------------------------------------------------------------------------------
#Instruments - 6 part multitimbral
--------------------------------------------------------------------------------
Keyboard - 61 key keyboard with velocity
--------------------------------------------------------------------------------
Arpeg/Seq - NO
--------------------------------------------------------------------------------
Control - MIDI
--------------------------------------------------------------------------------
Date Produced - 1991-93

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De jd-990/jd-800 zijn een must voor degene die veel Jarre en Vangelis nummers naspelen.

jd-800 I-51 hearts of space 1492
jd-800 I-67 hybrid strings(+lfo) calypso part 2
jd-800 I-16 fantasia 90's 1492
jd-800 I-17 spun glass 1492
jd-800 I-82 pulsation 1492
jd-800 C-52 (sl-jd80-05) Vox wisps Alexander(Roxane's Veil)



Ik ben er gewoon zeer tevreden mee,en dat wilde ik gewoon ff kwijt.

-Tips&tricks
-ervaringen
-exp-cards
-reparaties
-herkenbare patches die op een album gebruikt zijn.
-free download patches

Ik zou zeggen leef je uit





:okdan: :okdan: :okdan:
[wiki]Roland JD-800[/wiki]
[wiki]Roland JD-990[/wiki]
 

Attachments

  • roland jd800.jpg
    roland jd800.jpg
    22,3 KB · Bekeken: 349
Last edited by a moderator:
De JD-800 is gewoon een goede all-round digital synth die goed en makkelijk te editten is. Ik heb er verschillende cards bij maar zoals bekend is eigenlijk alleen de strings-card echt de moeite waard. Die heb ik er dan ook eigenlijk standaard in zitten. Nou ja, ik geloof dat ik de brass card af en toe ook nog wel gebruik.

Qua looks zijn de meningen geloof ik 50/50 verdeeld; onlangs was hier nog een forumlid die het echt een spuuglelijke bak vond :D Zelf vind ik hem wel mooi maar dat komt misschien deels doordat deze synth (toen hij net uit kwam) toch een soort onbereikbare droom voor me was.

De sound is gewoon okee, ook al hangt het natuurlijk wel van je programming skills af (waarmee ik niet gelijk zeg dat die van mij top zijn :) ). Door de max. 4 tones per patch en de redelijke hoeveelheid modulatiemogelijkheden kun je aardig wat diepte en beweging programmeren als je wilt. Het filter van de JD klinkt okee en je hebt (per tone ook weer) keus uit low-, high- en bandpass. De gebruikelijke opties dus.

Hoewel deze bak met een aantal piano-, orgel- en gitaarpatches komt (waar ik niet zo dol op ben persoonlijk) zegt dat gelukkig niet alles over wat je er mee kunt. Je kunt er echt genoeg extreme en vreemdsoortige dingen uithalen, als je maar experimenteert. Daarbij is de effectsectie, zeker voor een bak van die tijd, helemaal niet slecht. Je hebt keus uit (even uit mijn hoofd) 7 soorten effecten die allemaal programmeerbaar zijn en die je allemaal tegelijk kunt gebruiken als je wilt. Daarnaast is de volgorde van de effecten ook nog eens grotendeels te veranderen dus mogelijkheden zat.

In totaal vind ik het zelf een fijne synth met meer dan genoeg toepassingsmogelijkheden, en vooral de pads en strings klinken supermooi - van ijzig koud tot warme deken zeg maar :D Een van de betere ideeen geweest van Roland dit en goed uitgevoerd.

Minpuntje: ik had zelf graag meer geheugenplaatsen willen hebben, deze gaat maar tot 64 helaas en dat is veel te weinig voor zo'n bak.
 
JD990...
In vergelijking met de jv serrie is hij wel beperkter qua functies ,maar klinkt hij wel warmer en analoger.

Heu ik weet toch bijna zeker dat een JD veel meer kan dan een JV toch???
 
ik dacht ook dat hij veel uitgebreider was dan een jv, deze rompler staat nog op mijn verlang lijstje en dan puur om de hands on control, dat is toch wel wat ik mis bij al die andere romplers.
 
ik vind het echt een zeer vette bak, gewoon mooi geluid en inderdaad zeer mooie fx.
geluid is ook erg beweeglijk en die vintagesounds zeer krachtig!
gewoon dikke classic en er zijn veel house sounds uitgekomen in de jaren 90.

en ga via deze link de patches eens bij langs .. serieus.. daar gaat je broek van wapperen.
naar aanleiding van deze site en eigen research uiteindelijk via martin boer een jd kunnen bemachtigen voor een redelijke prijs met wat cards.

jd soundmania

luisteren die bak!!!
 
Origineel geplaatst door smackos
JD990...


Heu ik weet toch bijna zeker dat een JD veel meer kan dan een JV toch???


Daar ging ik in eerste instantie ook vanuit,ik heb ze namelijk hier alle 3 naast elkaar staan.
De jd990,jv1080 en de jv2080.

jd990 8parts -64user 24stemmig -1exp-board -presetbank a,b -1 efx
jv1080 16 parts -128user 64stemmig -4exp-board -presetbank a,b,c,d -1 efx
jv2080 16 parts -128user 64stemmig -8exp-board -prestebank a,b,c,d,e,f,g,h -3 efx



Het zijn geen bizare verschillen,maar als je als koper van plan bent hem multi-timbraal te gebruiken zou ik dit toch zeker even in de gaten houden.
De edit procedure is overigens wel helemaal hetzelfde.
Mischien is het ook niet helemaal eerlijk om hem tegenover een jv serrie te zetten.

JV=heel veel sounds
JD=heel veel karakter

Dus ja.........ze zijn erg verschillend en toch ook weer niet.
 
Okee, dan gaat het inderdaad voornamelijk om de multitimbraliteit en het aantal stemmen. De eerste vind ik helemaal niet belangrijk en de tweede maar ten dele....het gaat er bij mij echt om de sound en de resultaten die je kunt bereiken, of hoe makkelijk je kunt editten. De meeste ECHTE synthesizers (ik spreek hier voor mezelf hoor!) zijn sowieso nooit multitimbraal en hebben vaak een beperkt aantal stemmen.

Als ik naar mijn eigen studio kijk dan zijn de meeste synths die ik heb zelfs monofoon of ten hoogste 8-stemmig, maar ze zijn wel "aanwezig" om het zo maar te noemen :) (nou ja, het gemiddelde wordt flink opgeschroefd door mijn EMU XL-7 die naar ik meen 128-stemmig is).

Al met al heb ik echt veeeeeel liever een JD-800 dan zo'n bak van Roland met een paar kleine knopjes er op waar je in 1 keer een heel orkest uit kan halen, so to speak. Dat is toch een heel andere markt volgens mij.
 
inderdaad .. als je 16 parts midi blabla hebt dan kun je een hele track met een bak maken.. nou en .. dat wil ik helemaal niet. ik zoek geluiden op ...ik zoek altijd weer een specifieke sound welke de andere machine aanvult.. gewoon karakter dus en reken maar dat een jd dat heeft.
 
Multitrimbaliteit...wie maakt zich daar nou druk over :D da's voor weeige eitjes die jantje smit produkties maken...net of je ooit meer dan 64 stemmen gaat gebruiken...ueh maar qua synthese gaat de JD990 iets dieper dan een jv, er zitten meer exotische synthese snuffjes in toch ik weet niet meer precies wat.
 
Origineel geplaatst door smackos
Multitrimbaliteit...wie maakt zich daar nou druk over :D da's voor weeige eitjes die jantje smit produkties maken...net of je ooit meer dan 64 stemmen gaat gebruiken...ueh maar qua synthese gaat de JD990 iets dieper dan een jv, er zitten meer exotische synthese snuffjes in toch ik weet niet meer precies wat.



Ik zou dan best wel eens willen weten welke exotische snufjes dat zijn.
Ik kan geen parameter ondekken van de jd990 die een jv2080 niet heeft.

Iemand?
 
Ik heb hier oa naast een JD990 en JV1080 en een JV880 staan. Los van het feit of de 990 meer of minder parameters heeft dan een 1080 valt met wél op dat sounds van bv een JV-80 kaartje op de 990 echt merkbaar warmer klinken dan datzelfde kaartje in de 1080. De 990 haalt uit datzelfde kaartje een veel mooiere ronde warme klank.
Wat betreft de multitimbraliteit: ik gebruik dit ook nauwelijks en ook over het aantal stemmen maak ik me niet zo druk: Ik heb 2 S5000's en 2 S3000's van Akai. (Stiekem ook nog een S760) Mocht ik een "enorme" klank uit de 990 nodig hebben waarbij zowat alle stemmen gebruikt worden, dan maak ik daar een sample van op de S5000 en heb weer alle stemmen vrij op de 990. Ook maak ik samples van combinaties van bv een D550 met een DX7, of een D70 met een TG500, maar ik dwaal af......
 
Nog meer geluidjes op de deep-synthesis pagina van de JD: JD
en de contribution van Don Solaris
 
Voor mij zijn dit ongeloofelijke synths.
Ik heb 2 x de JD800 en 2 x de JD990 waarvan ik er ééntje verkoop met de sr-jv04 vintage card, 4 dezelfde synths is een beetje teveel van het goede.

Zie http://www.picaja.be voor foto's, patchlist en enkele klanken.

Ramirez,
Voor de aftertouch kan je een regelbare potmeter van 500k solderen op weerstand R27.
Dit doet wonderen met de aftertouch.

:okdan:


De JD800 en JD990 blijven mijn favorite bakken allertijden ( ik had zelfs ooit een jupiter8 maar geef me toch maar de JD800 ). Ja, ze zijn digitaal maar klinken ook ontzettend vet en warm maar met een digitaal tintje.
De strings en pads zijn gewoon subliem en de JD990 is uiteraard net ietsje beter vanwege de extra waveboard dat je kan plaatsen.

Zelf heb ik ook een JV1080 maar die klinkt droger.

Indien gewenst kan ik heel mijn kollektie die ik op het net gevonden heb op mijn wesite uploaden in "mid" en "syx" formaat.
 
Origineel geplaatst door picaja
Voor mij zijn dit ongeloofelijke synths.
Ik heb 2 x de JD800 en 2 x de JD990 waarvan ik er ééntje verkoop met de sr-jv04 vintage card, 4 dezelfde synths is een beetje teveel van het goede.

Zie http://www.picaja.be voor foto's, patchlist en enkele klanken.

Ramirez,
Voor de aftertouch kan je een regelbare potmeter van 500k solderen op weerstand R27.
Dit doet wonderen met de aftertouch.

:okdan:


De JD800 en JD990 blijven mijn favorite bakken allertijden ( ik had zelfs ooit een jupiter8 maar geef me toch maar de JD800 ). Ja, ze zijn digitaal maar klinken ook ontzettend vet en warm maar met een digitaal tintje.
De strings en pads zijn gewoon subliem en de JD990 is uiteraard net ietsje beter vanwege de extra waveboard dat je kan plaatsen.

Zelf heb ik ook een JV1080 maar die klinkt droger.

Indien gewenst kan ik heel mijn kollektie die ik op het net gevonden heb op mijn wesite uploaden in "mid" en "syx" formaat.


Thanks voor de aftertouch tip.
Goede duidelijke foto trouwens ervan op je site.:okdan:
 
Als eigenaar van 3 van deze monsters ken ik weinig synths die zo divers kunnen klinken. 512 waveforms mits uitbreiding.
4x Osc.
Het is soms verbazingwekkend welke sounds je te voorschijn kan programmeren. Op die pagina van Don Solaris staat ook duidelijk waarom. Ik kocht 2 van hen nieuw hoewel Roland mij toen de zogezegd 'betere' en nieuwere versie 1080 goedkoper aanbood.
Mijn keuze om toch voor de JD te gaan bleek achteraf ook de juiste. Niet zozeer qua mogelijkheden, dan wel qua klank en daar gaat het toch om ?
T'is dat ik momenteel te weinig tijd heb, maar ik ga vast enkele zelf geprogrammeerde sounds posten.

Naar mijn mening zijn deze toestellen intussen "vintage" en ze worden te goedkoop aangeboden.
Binnen ettelijke jaren gaat hij wellicht enorm in waarde stijgen als eindelijk doordringt welke wonderlijke machines dit zijn.
Beste uitbreiding vind ik orchestral en vintage.
 
Nou nou, Don Solaris weet wel raad met een 990 zeg.
Zeker de moeite om even te luisteren.
 
Een leuke mogelijkheid is bv dat je de starttijd van de 4 oscillators onafhankelijk kan instellen.
Hierdoor verkrijg je 4-step achtige arp-effectjes.
Het grootste gebrek aan de JD990 vind ik het feit dat je LFO's niet midi kan syncen.
Maar daar tegenover staat dan weer dat je 8 lfo's per stem hebt !
 
Heb ooit een JD990 in mijn bezit gehad en was daar zeer content mee.
Wellicht dat ik er ooit weer eentje koop, gewoon voor het mooie, brede en warme geluid.
 
Back
Top