Welke synth moet ik kiezen?

Hoi allen van synthforum. Momenteel kan ik het allemaal even niet meer overzien. Ik zie zoveel synths (en verwante apparaten) waarvan ik denk die zijn tof of kan ik wat mee dat ik graag jullie advies zou horen. Om alles wat overzichtelijk te houden zal ik onderstaande vragen netjes beantwoorden. Opties die ik zelf heb voeg ik onderaan het bericht toe, met mijn overwegingen.


Ben benieuwd naar jullie meningen over deze apparaten, of jullie andere (vergelijkbare) suggesties hebben en of ik eventueel nog stil moet staan bij belangrijke zaken alvorens ik aanschaf van een apparaat overweeg?


Met black friday een Novation mono station gekocht voor 275 euro bij novation zelf,... voor die prijs beste synth die je kunt krijgen en klinkt top!!
(inclusief dubbele sequencer)

Heb zelf ook een deepmind 12 en novation peak,.......... eigenlijk raad ik de peak aan, maar die kost het dubbele van je budget,... en volgens mij geen sequencer :engel:



Zag ook de minibrute 2s voorbij komen in de antwoorden, die is ook top,.. Heerlijke sequencer!!!!
 
Ik heb een Ultranova en die is qua sound heel geschikt voor de 90's alleen geen sequencer, wel een arp.
Een minibrute 2s heeft een prima sequencer/arp en kan ook heel goed in aanmerking komen lijkt me, ook qua budget en heeft een goede patchbay.
Als je nog een interface zoekt en je budget beperkt is dan kan een behringer umc 1820 een goede keus zijn en je hebt dan later vanwege de adat aansluiting ook de mogelijkheid om flink uit te breiden voor niet veel geld.

Waldorf Blofeld heeft geen sequencer maar een uitgebreide arp en is multitimbral waardoor je hele goede mogelijkheden hebt en zeker geschikt voor jouw stijl;
https://www.youtube.com/watch?v=VAdwAdE9pdI
https://www.youtube.com/watch?v=11jtUq3xHMo

Kijk eventueel ook voor een tweedehandse Supernova 2, die is ook multitimbral.

Met black friday een Novation mono station gekocht voor 275 euro bij novation zelf,... voor die prijs beste synth die je kunt krijgen en klinkt top!!
(inclusief dubbele sequencer)

Heb zelf ook een deepmind 12 en novation peak,.......... eigenlijk raad ik de peak aan, maar die kost het dubbele van je budget,... en volgens mij geen sequencer :engel:



Zag ook de minibrute 2s voorbij komen in de antwoorden, die is ook top,.. Heerlijke sequencer!!!!

Leuk en aardig die behulpzaamheid maar hier is het niet makkelijker door geworden. De Novation Mono valt af omdat ik die qua uiterlijk te veel op de Electribe Sampler vind lijken. De Minibrute 2S heeft wel mijn interesse maar het feit dat het een monosynth is weerhoudt mij (ik weet dat er op youtube video's staan om hem poly te maken). De ultranova is wel een optie, eventueel een mininova ook. De Waldorf Blofeld is ook een optie eigenlijk :)

Iemand ervaring met een synth 'op de gok' kopen? Ik heb namelijk het idee dat ik uit elke synth wel een vet geluid kan halen en mijn kennis is nog dusdanig beperkt dat ik niet zo goed weet welke van de synths nou het beste bij mij past.
 
Leuk en aardig die behulpzaamheid maar hier is het niet makkelijker door geworden. De Novation Mono valt af omdat ik die qua uiterlijk te veel op de Electribe Sampler vind lijken. De Minibrute 2S heeft wel mijn interesse maar het feit dat het een monosynth is weerhoudt mij (ik weet dat er op youtube video's staan om hem poly te maken). De ultranova is wel een optie, eventueel een mininova ook. De Waldorf Blofeld is ook een optie eigenlijk :)

Iemand ervaring met een synth 'op de gok' kopen? Ik heb namelijk het idee dat ik uit elke synth wel een vet geluid kan halen en mijn kennis is nog dusdanig beperkt dat ik niet zo goed weet welke van de synths nou het beste bij mij past.

Ik denk dat je gelijk hebt dat uit elke synth wel iets leuks te halen valt. Ik zou dan gaan voor iets met zoveel mogelijk knoppen, anders kan je net zo goed een vst pakken. En check youtube vids of de klank en mogelijkheden je aan staan.
 
Als ik lees wat je op korte tijd al allemaal geprobeerd hebt zou ik je aanraden je materiaal 2dehands te kopen.
Je kan dan lekker proberen en als iets niet bevalt verkoop je het gewoon terug.

Dat heb ik met de Electribes en Volcas ook gedaan. De dingen die ik heb geprobeerd (met name de Volca's) waren vooral om te ontdekken of dit bij mij past. Qua geluid helemaal prima die twee, maar qua mogelijkheden beperkt (16 stappen, meerdere sequences kunnen wel afgespeeld worden maar dan niet bewerkt tijdens het afspelen). Dat vind ik jammer want ik wil juist tijdens het spelen dingen aan kunnen passen. Dus het is niet dat ik apparaten weg stuur omdat ik denk dat ze niet (genoeg) kunnen, simpelweg omdat het niet past bij hoe ik werk ontdek ik langzaamaan.

Ik denk dat je gelijk hebt dat uit elke synth wel iets leuks te halen valt. Ik zou dan gaan voor iets met zoveel mogelijk knoppen, anders kan je net zo goed een vst pakken. En check youtube vids of de klank en mogelijkheden je aan staan.

VST wil ik niet aan beginnen (momenteel), ik vind het knoppen draaien en drukken juist de charme hiervan. Ik denk dat het dus een gokje gaat worden maar ik ga nog even afwegen of ik iets tweedehands of nieuw ga halen :)
 
Wil je veel knoppen dan is eeen Blofeld hoe goed ook niet echt iets voor je alhoewel ik moet zeggen dat als je aan de indeling een beetje went het wel logisch is.
Ook een Ultranova is wel wat menudiving, een Supernova 2 is dan beter.
Dan is een Deepmind 6 een betere optie binnen je budget, zeker als je eigenlijk iets polyfoon zoekt, niet te moeilijk, knoppen, arp, sequencer, leuk ding om voorlopig mee verder te gaan.
Er staat momenteel een Virus C te koop, ook een uitstekende optie, lots of knobs too; https://www.synthforum.nl/forum/mark...g-in-de-studio
Als je van een Volca afkomt kan een Virus wel een hele grote uitdaging zijn als beginnend synthspeler, niet de makkelijkste gezien de mogelijkheden.
 
Dank allen voor het meedenken!

Wil je veel knoppen dan is eeen Blofeld hoe goed ook niet echt iets voor je alhoewel ik moet zeggen dat als je aan de indeling een beetje went het wel logisch is.
Ook een Ultranova is wel wat menudiving, een Supernova 2 is dan beter.
Dan is een Deepmind 6 een betere optie binnen je budget, zeker als je eigenlijk iets polyfoon zoekt, niet te moeilijk, knoppen, arp, sequencer, leuk ding om voorlopig mee verder te gaan.
Er staat momenteel een Virus C te koop, ook een uitstekende optie, lots of knobs too; https://www.synthforum.nl/forum/mark...g-in-de-studio
Als je van een Volca afkomt kan een Virus wel een hele grote uitdaging zijn als beginnend synthspeler, niet de makkelijkste gezien de mogelijkheden.

Ik denk dat ik voor een Deepmind 6, Supernova 2, Ultranova (Menudiving heb ik niet zozeer problemen mee, ik leer ze relatief makkelijk uit mijn hoofd) maar ook de Waldorf Blofeld heeft mijn interesse wel. Marktplaats/Facebook Marketplace/etc in de gaten houden tot ik een tegenkom voor een leuke prijs denk ik :)
 
Ben benieuwd naar jullie meningen over deze apparaten, of jullie andere (vergelijkbare) suggesties hebben en of ik eventueel nog stil moet staan bij belangrijke zaken alvorens ik aanschaf van een apparaat overweeg?

Je hebt al een virtueel analoog voor basses en leads. Sampler voor de beats en eventueel soundfx.

Ben je van plan om effecten (reverb, distortion) met behulp van plugins in je DAW te doen? Zo niet, wil je dan een losse multifxbak of mag het "onboard" bij de synth zijn?

Persoonlijk lijkt mij (afgaande op specificaties) de synthengine van de minilogue interessanter dan de deepmind. De deepmind heeft wel weer enorm veel effecten aan boord.

Heb je de ambitie om live te gaan, dan zou draagbaarheid ook een afweging kunnen zijn.

Als het niet persé analoog hoeft te zijn, en je nog niet van nul (init patch) je eigen patches wil bouwen, kan je ook een (2e hands) "rompler" aanschaffen. E-MU XL1 (turbo) heeft een hele hoop sounds in jouw genre. (€100-€200) Kan je waarschijnlijk ook nog een Behringer 303 en los effectunit kopen.
 
Last edited by a moderator:
Je hebt al een virtueel analoog voor basses en leads. Sampler voor de beats en eventueel soundfx.

Ben je van plan om effecten (reverb, distortion) met behulp van plugins in je DAW te doen? Zo niet, wil je dan een losse multifxbak of mag het "onboard" bij de synth zijn?

Persoonlijk lijkt mij (afgaande op specificaties) de synthengine van de minilogue interessanter dan de deepmind. De deepmind heeft wel weer enorm veel effecten aan boord.

Heb je de ambitie om live te gaan, dan zou draagbaarheid ook een afweging kunnen zijn.

Als het niet persé analoog hoeft te zijn, en je nog niet van nul (init patch) je eigen patches wil bouwen, kan je ook een (2e hands) "rompler" aanschaffen. E-MU XL1 (turbo) heeft een hele hoop sounds in jouw genre. (€100-€200) Kan je waarschijnlijk ook nog een Behringer 303 en los effectunit kopen.

Ik gebruik mijn DAW (Reaper momenteel) het liefst zo min mogelijk, simpelweg omdat ik achter de pc werken/zitten niets vind hierbij. Optie hiervoor is nog een controller maar dat is zorg voor later. Heb wel al een aantal pedalen hier liggen (Ibanez FL9, EH Bass Big Muff, FL-100 en een Artec Parametic EQ), waarvan 3 geleend. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar FX in de synth om ruimte te besparen.

Live gaan is een optie maar op lange termijn. Voor nu niet relevant genoeg voor mij om rekening mee te houden.

De afgelopen week veel over synths wezen denken/zoeken/kijken en de meest serieuze opties voor mij zijn momenteel de Waldorf Blofeld of de Novation nova omdat beiden multitimbraal zijn. Ook is er deze week een kwartje gevallen in mijn hoofd omtrent de meerwaarde van arpeggiators. Kwam er achter dat ik vaak arp achtige melodieën probeer te creëeren in een 64 staps sequence wat dan vervolgens niet goed lukt.
​​​​​Last but ​​​not least merk ik dat het maken van leads met beide Electribes momenteel goed lukt dus die voorwaarde valt eigenlijk weg wat betreft aanschaf van een nieuwe synth.
​​​​
 
Laatst gewijzigd:
Die is het uiteindelijk niet geworden, wel een Blofeld Keyboard van marktplaats. Binnen 5 minuten spelen ben ik er achter dat dit precies was wat ik zocht. Ik vind de menu's en knopjes eigenlijk heel helder en overzichtelijk. Nu nog alle functies uitvogelen :okdan:

Ja, hij hield z'n Blofeld uiteindelijk begreep ik, goed dat je nu eentje te pakken hebt en het voordeel is dat de keyboard versie ook meteen de mogelijk heeft om samples te laden.
Zeker door alle mogelijkheden is het niet de makkelijkste om van alles uit te vogelen maar je raakt er voorlopig niet op uitgespeeld.
Deze man; alhoewel de tutorials niet helemaal voor de beginnners zijn heeft 67 tutorials gemaakt en wellicht heb je er iets aan; https://www.youtube.com/watch?v=5j80...wv44bN&index=1
Voor de rest; als je Blofeld tutorials op youtube intoetst dan kom je een hele reeks tegen, ook voor beginners, veel plezier met je aanwinst!
 
Ja, hij hield z'n Blofeld uiteindelijk begreep ik, goed dat je nu eentje te pakken hebt en het voordeel is dat de keyboard versie ook meteen de mogelijk heeft om samples te laden.
Zeker door alle mogelijkheden is het niet de makkelijkste om van alles uit te vogelen maar je raakt er voorlopig niet op uitgespeeld.
Deze man; alhoewel de tutorials niet helemaal voor de beginnners zijn heeft 67 tutorials gemaakt en wellicht heb je er iets aan; https://www.youtube.com/watch?v=5j80...wv44bN&index=1
Voor de rest; als je Blofeld tutorials op youtube intoetst dan kom je een hele reeks tegen, ook voor beginners, veel plezier met je aanwinst!

thanks, die account was ik nog niet tegen gekomen. Kijk nu vooral video's van Synthesizer video service. Hoop dat m'n vriendin me nog herkent als ik een keer van de hobbykamer kom }:|
 
Hallo, ben een beetje aan het bekijken om mijn PC-loze ervaring op te bouwen. Ik hou zo wat van linkin park achtige dingen tot 90ies euro trance.

Momenteel heb ik reeds:
- Yamaha modx voor de pianos, algemene geluiden & FM probeerseltjes
- Korg Wavestate voor soundscapes & textures
- Pyramid Squarp voor de sequencing
- Roland SP404 voor sampling behoeften

Ben niet zo zeker wat evt nog een goeie aanvulling zou zijn. Heel veel opties (bvb hydrasynth, peak/summit, prophet, virus ti2)
Voor mij staat het gebruiksgemak voorop, dus bvb een blofeld met zijn menudiving is niet echt iets voor mij.

Ik denk nog te kort te schieten op gebied van bass, drums en leads. Maar dat kan ook zijn omdat ik vooral een player ben en geen sounddesigner (maar daar komt verandering in nu ik met hardware ga spelen. Mijn probleem is vooral na 8u per dag voor het werk achter een scherm te zitten, mijn hoofd er niet naar staat om dat savonds nog voor de lol te doen, vandaar de nood aan gebruiksgemak).

Op mijn daw (heb zowel cubase, ableton live als reaper gebruikt) maakte ik gebruik van omnisphere, alchemy, serum, vps avenger, absynth, & massive

Budget maakt zo niet uit, ik denk dat de summit en ti2 zo een beetje de bovengrens zijn aan wat ik wil uitgeven. Analoog/Digitaal maakt mij ook zo niet uit. Benieuwd naar jullie feedback
 
Hallo, ben een beetje aan het bekijken om mijn PC-loze ervaring op te bouwen. Ik hou zo wat van linkin park achtige dingen tot 90ies euro trance.

...

Budget maakt zo niet uit, ik denk dat de summit en ti2 zo een beetje de bovengrens zijn aan wat ik wil uitgeven. Analoog/Digitaal maakt mij ook zo niet uit. Benieuwd naar jullie feedback

Peak/summit is erg leuk, lekker hands-on en veelzijdig. Goed voor bass dat zeker. Minder voor kraakheldere sounds (hij is een beetje doffig)

Verder misschien een p8 rev2, die is mooi helder maar minder veelzijdig.

Een virus is ook nog wel aardig menu diven houd daar rekening mee.
 
Als eurotrance je ding is dan kan een Novation Nova/Supernova wel iets voor je zijn, zag van de week eentje op mp.
 
Hallo, ben een beetje aan het bekijken om mijn PC-loze ervaring op te bouwen. Ik hou zo wat van linkin park achtige dingen tot 90ies euro trance.

De Behringer DeepMind 12 doet heel veel voor €700, inclusief supersaws (want 24 te stapelen oscillatoren) voor je trance behoeften. Vergeleken met de Wavestate is het menu-diven op de DM-12 appeltje-eitje en met de uitstekende effecten inclusief feedback is the sky the limit.
 
Onlangs voor mijn verjaardag heb ik een leuk bedrag aan Bax tegoed bonnen gekregen. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken wat ik er van ga halen en ik neig naar de DFAM van Moog.

Wat heb ik al:
- Roland Alpha Juno 2
- Korg DS-8
- Yamaha DX21
- AKAI MPC Live
- 6x Roland Boutique (TR08, TR09, D05, TB03, SH01a, JU06a
- Behringer TD-3

De reden dat ik aan de DFAM zit te denken is omdat hij mij een goede aanvulling lijkt voor percussieve sounds en daarnaast ook een introductie in de modulaire wereld is voor mij (wat ook weer een reden is om het misschien niet te doen). Ik ben wel benieuwd naar wat jullie van de DFAM vinden of zelf zouden kiezen?

Ik maar voornamelijk (oldschool) Techno/Breakbeat/Jungle.
 
Back
Top