Welke synth moet ik kiezen?

Heb nu een Blofeld kb staan. Iets minder knoppen/sliders, maar wel veel migelijkheden en een orettig frisse sound.
 
Welke synth adviseer je voor new wave/neue welle als The Cure, Pixies, Kraftwerk, Fisher Z, ...
Als aanvulling op mijn Nord Electro 4D. Lead, pads, strings - alles is nodig dus zoek iets heel allrounds.

Wensen:
49 keys
Knoppen!
Arp met tap tempo
Goeie FX
Draagbaar/licht
Split functie
Prijs 500 (700 max voor topper)
Oc editor

Heb nu een Roland sh-201. Kan van alles mee, maar is nogal dun qua sound, zeker de hogere octaven. Heb Waldorf Streichfett geprobeerd, een M-audio Venom en een Blofeld desktop. Allemaal leuk, maar helaas steeds niet compleet genoeg voor mijn wensenlijst.

Zie ik een kandidaat over t hoofd?

Heb zelf een Jupiter 50 voor €850 gekocht.

Voor dikke layers en splits echt eens naar luisteren. Niet al te veel knoppen helaas, editen is menu duiken of een Ipad kopen (dacht het niet).

Een dijk van een synth, met een druk op de knop krijg je 80% van de sound waar je naar op zoek bent. Van JX, Juno en JP string en brass (Oberheim!) tot Moog achtige bassen, je krijgt er ook een aantal drumkits bij o.a. 808 en 909 NICE!

Heb tevens een Moog Mother 32 voor de meer Kraftwerk achtige sounds, denk aan metallische percussie, bas en lfo filter sweeps met of zonder resonantie.

Patchen is weer een andere wereld die voor je open gaat.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou graag jullie advies willen voor een wat saaie vraag. Ik speel in een coverband en ben een aantal maanden geleden volledig overgestapt op software (MainStage). Dat bevalt uitstekend, alleen heb ik op dit moment niets om op terug te vallen mocht mijn laptop er plotseling mee ophouden. Daarom ben ik op zoek naar een rompler die ik makkelijk mee kan nemen naar optredens voor noodgevallen.

Omdat ik hem als het meezit nooit ga gebruiken is prijs nogal belangrijk. Een goedkoop tweedehandsje heeft mijn voorkeur. Maar om er live wel mee uit de voeten te kunnen heb ik de volgende wensen:

  • Hoe goedkoper hoe beter; het liefst scoor ik 2e hands iets voor onder de €300,-.
  • Licht. Ik heb hiervoor een Kurzweil PC361 gehad en dat is een fijn instrument, maar niet ideaal om als back-up naar ieder optreden mee te nemen.
  • 61 toetsen
  • Acceptabele moderne synth-sounds, piano's en hammonds
  • Makkelijk te switchen tussen verschillende presets! Momenteel heb ik zo'n 60 presets in MainStage. Als ik genoodzaakt ben over te schakelen naar dit keyboard zal ik terug moeten vallen op een aantal basis-presets om alles mee te kunnen spelen, maar het is essentieel dat ik razendsnel kan wisselen tussen zeker 8 verschillende sounds.

Ik zoek dus iets in een categorie waar de meesten van jullie helemaal niets mee zullen hebben, maar ik ben benieuwd of jullie me toch een goede suggestie kunnen doen :)
 
Yamaha S30: kan alles behalve pauken, bellen en mondharmonica's. De rest is te goed om voor software te kiezen Je kunt er 16 parts mee aansturen Het is mijn werkpaard en Hammond is een naam om om te lachen. De S30 produceert betere Hammond-orgels dan de Suzuki-bakjes die Hammond worden genoemd.
 
Laatst gewijzigd:
Er staat een Virus TI Polar op het forum. Veel beter wordt het niet op VA gebied.
Een Virus Ti2 Polar (37 keys!) zou mijn keuze zijn, maar TS (= mabo) wil er een met 49 keys. In dat geval heb je natuurlijk nog de Virus Ti2 Keyboard (61 keys).
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou graag jullie advies willen voor een wat saaie vraag. Ik speel in een coverband en ben een aantal maanden geleden volledig overgestapt op software (MainStage). Dat bevalt uitstekend, alleen heb ik op dit moment niets om op terug te vallen mocht mijn laptop er plotseling mee ophouden. Daarom ben ik op zoek naar een rompler die ik makkelijk mee kan nemen naar optredens voor noodgevallen.

Omdat ik hem als het meezit nooit ga gebruiken is prijs nogal belangrijk. Een goedkoop tweedehandsje heeft mijn voorkeur. Maar om er live wel mee uit de voeten te kunnen heb ik de volgende wensen:

  • Hoe goedkoper hoe beter; het liefst scoor ik 2e hands iets voor onder de €300,-.
  • Licht. Ik heb hiervoor een Kurzweil PC361 gehad en dat is een fijn instrument, maar niet ideaal om als back-up naar ieder optreden mee te nemen.
  • 61 toetsen
  • Acceptabele moderne synth-sounds, piano's en hammonds
  • Makkelijk te switchen tussen verschillende presets! Momenteel heb ik zo'n 60 presets in MainStage. Als ik genoodzaakt ben over te schakelen naar dit keyboard zal ik terug moeten vallen op een aantal basis-presets om alles mee te kunnen spelen, maar het is essentieel dat ik razendsnel kan wisselen tussen zeker 8 verschillende sounds.

Ik zoek dus iets in een categorie waar de meesten van jullie helemaal niets mee zullen hebben, maar ik ben benieuwd of jullie me toch een goede suggestie kunnen doen :)

Ik zou iets meer geld uitgeven en toch iets meer de professionele kant opgaan voor een backup synth, of te wel, een tweedehands Korg King Korg.
Deze kan alles wat je aangeeft en kun je daarnaast ook nog als midi controller gebruiken voor Mainstage mocht je dat willen.

2e hands prijs ligt rond de 500 euro.
 
Schop omhoog van dit draadje. :)

Heb een vraag. Op dit moment ben ik aan het pielen met een Zoom Arq 96, best een leuk ding en het heeft ook aardige synth-mogelijkheden. Maar ik zit te denken aan iets erbij dat meer mogelijkheden heeft op dit gebied, een synth dat "diep" gaat voor sound design. In eerste instantie denk ik aan gebruikt, dus hoor ik graag tips welke synths geschikt zijn. Als het eentje is met veel menu-diving, dan hopelijk met een beschikbare editor. Heb er geen haast mee, maar als ik wat modellen weet kan ik de tweedehandsmarkt in de gaten houden om te zien of er iets loskomt. Ik denk aan een budget rond 300-350 euro.
 
Tweedehandse Neutron en zelfs nieuw zit in je budget, lekker hands on ook en een flinke patchbay.
Een Bass station 2 met AFX mode kan ook interessant zijn.
Als je polyfoon wilt gaan is een Blofeld een hele goede keuze in je budget, hele diepe engine, 16 part multitimbral, erg goed voor ambient en industrial en nog wel meer, wel wat meer menudiving maar wel logish opgebouwd als je er wat tijd insteekt.



 
willem1958 : Bedankt voor de tips. :) Waar ik eigenlijk vooral aan dacht, de Hydrasynth. Daar begon het mee, maar zo'n bedrag wil ik er (op dit moment) niet aan besteden. Lijkt me voor het creëren van geluiden wel een heel mooi ding! Was eerst nog niet zo overtuigd van de klankkwaliteit, maar heb m'n mening herzien toen ik wat betere demo's hoorde. Maar voor nu te prijzig, dus. Waar verder m'n oog op viel wat betreft nieuw spul, de Arturia Microfreak. Kun je ook veel mee doen, en voor weing geld. Maar heeft ook zo z'n beperkingen. Daarom kwam de vraag op, is er iets "ouds" dat veel mogelijkheden heeft en met wat tweaken niet onmiddellijk z'n leeftijd prijsgeeft. Ik zoek iets digitaals, analoog is beetje een ander verhaal. Ik hoop 'ns een tweedehands Neutron, of anders Crave, te kunnen kopen. Kun je als startpunt gebruiken voor eventuele zelfbouw-dingetjes.

Ik kijk ook naar de Blofeld, maar ben nog niet kapot van het geluid. Het heeft vaak kennelijk een wat "metalige" klank, ook al klinkt het soms ook wel vrij "vol". Althans, die indruk krijg ik een beetje. De Bass station zal ik ook naar kijken.
 
Als je iets meer kunt uitgeven kan je op zoek naar een virus b. Zelf ooit eentje voor 350 gekocht, maar die ze nu vaak voor rond de 450 gaan. Erg veelzijdig, mooie fx en veel te tweaken.
 
kobuz : Nou ja, als het echt meer kan, zodat het ook meerwaarde heeft, dan kan het budget wel een beetje omhoog. Maar meer dan dat moet het ook niet worden, het is wel de max. Zal ook 'ns naar deze kijken, bedankt voor de tip! :)

Edit: zie dat de Bass Station analoog is, best een mooi ding, maar denk niet wat ik eigenlijk zoek.
 
Laatst gewijzigd:
Hoi allen van synthforum. Momenteel kan ik het allemaal even niet meer overzien. Ik zie zoveel synths (en verwante apparaten) waarvan ik denk die zijn tof of kan ik wat mee dat ik graag jullie advies zou horen. Om alles wat overzichtelijk te houden zal ik onderstaande vragen netjes beantwoorden. Opties die ik zelf heb voeg ik onderaan het bericht toe, met mijn overwegingen.

- Het bedoeld gebruik is:
Het creëren van melodieën voor (voornamelijk) techno, (free)tekno en gabber, binnen een range van 130 tot +/- 230bpm. Gaat vooral om basslines, intro's of eventueel leads. Als ik hem ga gebruiken voor leads zal ik de Electribe gaan gebruiken voor ondersteunende zaken. Ik wil graag meerdere wegen hebben die naar Rome kunnen leiden, vandaar mijn overweging om (nog) een synth te halen.

- Mijn budget is:
Max €550 a €600, bij voorkeur onder de €500

- Eventueel andere gear die je hebt
Electribe EA-1 en Electribe Sampler momenteel. Behringer RD8 is net retour gegaan omdat ik die als te beperkend ervaar (vanwege de beperkte ruimte die ik heb). Prima apparaat maar heb helaas niet de ruimte in huis om ieder instrument apart in een mixer te laten komen.

- hoe lang werk je er al mee?
Ik ben in oktober 2019 begonnen met een Volca Kick om te kijken of ik muziek maken tof vond. Ondertussen heb ik een Volca Bass verkocht alweer, de Behringer RD8 retour gedaan en de Volca Kick mag ook weg. Ik ben dus nog een groentje wat betreft produceren e.d. maar wel bloedfanatiek. Ik ben hier vaak meerdere dagen per week mee bezig en vaak meerdere uren per keer. De Electribe EA-1 heb ik sinds december 2019, de Electribe Sampler sinds twee weken.

- live of studio-gebruik?
In eerste instantie studio gebruik, maar live gebruik is iets wat een optie is in de toekomst. Live gebruik is geen belangrijke in dit geval.

- gebruik je een computer om mee te componeren / sequencen?
Ik ben bezig met de aanschaf van een audio interface, zodat ik alles wat ik live speel op kan nemen in een DAW en ook een nummer daadwerkelijk af kan maken en produceren. Plan is om de DAW te gebruiken om eventueel te bewerken, foutjes te verwijderen en dergelijke.

- wat voor soort geluiden wil je?
Ik heb zelf een grote voorkeur voor de 90's en/of psychedelische geluiden. Ik weet dat ik ook samples in de Electribe Sampler kan laden hiervoor, wat ik ook al doe. Ook met de Electribe kan ik deze geluiden creëren maar die heeft 'slechts' 2 tracks (en ik wil meer). Maar hiervoor geldt dus: Graag meerdere wegen die naar Rome leiden.

Opties die ik momenteel zelf heb:

Korg Monologue
Betaalbaar maar mono. Omdat de Electribe EA-1 ook mono is gaat mijn voorkeur (denk ik) uit naar een poly synth.

Korg Minilogue
Poly synth maar ik kan momenteel (nog) geen piano spelen oid. Mijn kennis over noten is om die reden erg beperkt. Ik vraag mij dan ook af of deze dan wel handig is.

Kaoss Pad 3 Pro Plus
Als ik internet moet geloven zeer geschikt voor loops en schijnt intuïtief te werken, zelfs voor iemand die weinig tot geen kennis heeft van noten. Vraagteken hierbij is het touchpad gebeuren. Bij de Electribe Sampler vind ik de meerwaarde van de touchpad aldaar verwaarloosbaar.

Deepmind 6
Grote afmetingen, vind ik prettig want grote handen. Daarnaast zeer uitgebreid qua mogelijkheden volgens mij(?). Ook hier geldt het punt dat ik momenteel geen piano oid kan spelen en de vraagprijs. De duurste van allemaal.

Ben benieuwd naar jullie meningen over deze apparaten, of jullie andere (vergelijkbare) suggesties hebben en of ik eventueel nog stil moet staan bij belangrijke zaken alvorens ik aanschaf van een apparaat overweeg?
 
Vergeten te vermelden. Ik zoek een synth die zowel een arpeggiator als een sequencer heeft/is.

Tja, er zijn redelijk wat optie. Een paar: ultranova / mininova / microkorg / virus a,b,c.

Dat maakt het er niet makkelijker op. Ultranova en Mininova was ik nog niet tegengekomen maar zijn qua prijs wel interessant. Ik ga eens wat demo's checken.
 
Ik heb zelf een grote voorkeur voor de 90's en/of psychedelische geluiden

Ik heb een Ultranova en die is qua sound heel geschikt voor de 90's alleen geen sequencer, wel een arp.
Een minibrute 2s heeft een prima sequencer/arp en kan ook heel goed in aanmerking komen lijkt me, ook qua budget en heeft een goede patchbay.
Als je nog een interface zoekt en je budget beperkt is dan kan een behringer umc 1820 een goede keus zijn en je hebt dan later vanwege de adat aansluiting ook de mogelijkheid om flink uit te breiden voor niet veel geld.
 
Back
Top