Ik wil een synth! Welke is de beste?
Foute vraag
. Dit is net zoals bij een willekeurige autodealer binnenstappen en dan vragen "welke is de beste?". Sommige autodealers verkopen sportauto's (en die gaan hard maar zijn waardeloos op ruw terrein, of als je zwaar materiaal moet vervoeren), sommigen verkopen vrachtauto's (niet geschikt voor racen of om de familie mee op uitjes te nemen) - kortom, voor wat voor soort geluiden wil je de synth gaan gebruiken?
Dan komt er ook nog bij:
- wat heb je al staan aan synthesizers? (zodat je geen dubbele aanschaft)
- hoe lang werk je er al mee?
- live of studio-gebruik?
- gebruik je een computer om mee te componeren / sequencen?
- wat voor soort geluiden wil je?
Ik wil realistische geluiden.
Dan kom je dus bij synthesizers uit die hun geluid genereren gebaseerd op samples. "Realistische" geluiden (vaak "bread & butter" genoemd omdat ze vrijwel overal te vinden zijn in de muziek) zoals piano's, violen, blaasinstrumenten en zo vind je in dit soort synthesizers terug. Bekende voorbeelden zijn de Roland XP/JV serie en de nieuwere XV/Fantom-serie, of bij Yamaha de S-30/S-80 en Motif/Motif ES. Bij Korg heb je dan de Trinity/Triton en Triton Le lijn. Kurzweil heeft de PC2 en (K)ME-modellen, en Alesis de Fusion en QuadraSynth (QS).
Dit zijn de meest recente synthesizers in die klasse; er ligt nog een hele reeks synths voor maar dit is wat er op dit moment beschikbaar is.
Ik heb niet veel te besteden.
Dan moet je naar oudere modellen gaan kijken. Die klinken vaak niet zo realistisch als de nieuwere maar het verschil wordt steeds kleiner (een JV/XP klinkt in de meeste gevallen realistischer dan een D-50, maar het verschil met bijvoorbeeld een Fantom is al stukken minder groot.)
Een andere manier is om dan niet meer naar complete toetsenborden en alles te gaan kijken maar naar modules. Deze kosten minder en een controller-keyboard (ook niet duur) hoeft verder geen geluiden te hebben, of het kan zelfs een gewoon home-keyboard zijn met voorbeeldritmes; zolang er maar een MIDI-uitgang op zit zit je goed.
Ik wil vette synthsounds zoals in trance!
Da's mooi, maar trance kan met vrijwel elke synthesizer gemaakt worden; een hele hoop hangt af van de productie en hoe je het geluid opbouwt en programmeert. De klasse van synthesizers die voor elektronische muziek over het algemeen gebruikt wordt heet "virtueel-analoog". Dit omdat de manier van bediening en geluidsgeneratie is afgekeken van oudere analoge (zgn. subtractieve) synthesizers.
Het idee is dat je niet met een sample begint maar met een wiskundige vergelijking van een golfvorm. Samples zijn statisch - je kunt ze alleen afspelen, maar bij zo'n wiskundige vergelijking die elke keer opnieuw wordt uitgerekend kun je dus de golfvorm zelf veranderen.
De meeste VA-synthesizers van tegenwoordig bieden veel meer mogelijkheden dan hun voorvaderen, maar het geluid is niet identiek (al wordt daar hard aan gewerkt). Omdat VA-synths software zijn die op een speciale processor (DSP) draait is elke 0 en elke 1 elke keer hetzelfde; dit in vergelijking met oudere analoge synthesizers waar de onderdelen nog invloed kunnen uitoefenen op het eindresultaat. De waardes van de weerstanden veranderen als de synth "opwarmt", en de continu variatie daar in zorgt voor een geluid dat "levendig" klinkt en niet statisch; al zijn er wel manieren om een VA levendig te laten klinken, en als het geluid eenmaal goed in de mix zit is het lastig om een VA te onderscheiden van een echte analoge synth.
Welke synth is goed voor trance / techno / deep house / italo / disco / Haagse underground electro ?
Geen. Allemaal. Wat is bepalend in de bovenstaande genres? Niet welke synth je gebruikt; het gaat erom -hoe- je 'm gebruikt. Dit is een van de moeilijkste dingen om door te hebben, vandaar dat we het maar nu even vertellen. Het voorkomt teleurstellingen. Als je idool de Waldorf Q heeft en daar kickass muziek mee maakt - mooi. Dan kun jij er ook een kopen, maar als je vervolgens dan niet dezelfde kickass muziek kan maken, wiens schuld is het dan?
Zo'n synthesizer heeft
knopjes. Die zitten er niet voor niks op - je wordt geacht er aan te draaien om het geluid te veranderen. Als er een preset op je synthesizer zit die je niet leuk vindt - geen probleem, draai wat totdat het geluid je aanstaat en overschrijf die preset. Klaar!
Ja maar Tiƫsto heeft een Access Virus, als ik die ook koop ben ik er toch?
Nee, dan ben je nog helemaal nergens. Je moet met het ding kunnen omgaan en er geluiden uit kunnen halen, en als je een reeks VA's test kom je er al gauw achter dat er overlap is; sommige geluiden uit de Virus kun je ook uit andere machines halen. Dan nog - welk deel van de muziek bestaat uit die geluiden, en wat is de rest? Percussie en ritme, samples - en heel belangrijk, de saus die er over heen gaat zodat alles professioneler klinkt.
Software is toch beter dan hardware!
Is al vaak langsgekomen, en toch kopen mensen nog hardware en toch maakt zo'n synth meer indruk dan een kartonnen doos met een CD erin. Ook werkt die synth ongeacht je Mac of PC draait, ProTools, Cubase of Logic. De keuze soft/hard hangt er van af:
- wat heb je te besteden?
-
waar werk je zelf het meest comfortabel mee?
- moet je live spelen of in de studio?
Wat voor jou goed werkt werkt voor iemand anders misschien niet.
Hardware is toch beter dan software
Zie boven, en elke minuut die je aan dit soort kwesties besteed is een minuut waarin je geen muziek maakt. Heeft die gast die software gebruikt toch weer mooi een minuut extra!
Analoge synths zijn beter dan digitaal!
Als jij niet meer kunt horen wat analoog en wat digitaal is in een dubbelblinde test is deze claim nutteloos. Is sowieso een nutteloze claim - elke minuut die je aan dit soort kwesties besteed is een minuut waarin je geen muziek maakt.
Ja maar analoog klinkt warmer!
Zie bovenstaande.
Ja maar echt!
Nou, dan hoepel maar op en ga lekker op Analogue Heaven zitten of zo, wij gaan vrolijk door met muziek maken ipv heilige oorlogen te voeren
.
Ik krijg geen gave geluiden uit m'n synthesizer! Help!
Wat is 'gaaf' en heb je al meer geprobeerd dan gewoon een nieuwe te kopen of alle presets af te gaan? Anders is het natuurlijk een echt dure hobby.
Okee.. maar ik weet niet hoe het ding werkt en hoe je die geluiden eruit krijgt!
Handleiding lezen en blijven proberen; niemand kan het -voor- je uitleggen. Er is natuurlijk wel hulp; je kunt een cursus sounddesign volgen of je kunt het jezelf leren. Online is er heel veel over te vinden; zie de
Synth Secrets serie van artikelen in
Sound On Sound. Ook hebben de verschillende synthesizer-fabrikanten handleidingen hiervoor; Access (van de Virus-serie) heeft een tutorial, en de handleiding van de Nord Modular (plus de workshops) zijn ook nuttig.
Een andere manier is om gewoon die geluiden te kopen bij mensen die het sounddesign al voor jou hebben gedaan. Ook leuk, maar zo wordt die synthesizer wel een duur geintje, en zij doen eigenlijk niks wat je zelf niet kan (er komt geen magisch poeder of voodoo aan te pas).
De demo van Synth X klinkt veel beter als die van Synth Y dus ik moet X kopen.
Niet doen. Ga kijken of je ze beiden kunt uittesten in de muziekwinkel. Demo's worden gemaakt door personeel of mensen die er voor ingehuurd zijn; sommigen doen de klus beter dan anderen. Aangezien dat niet de mensen zijn die jou in de studio gaan helpen zijn demo's dus niet de juiste manier om uit te vinden of zo'n synth iets voor jou is.
De presets van Synth X klinken veel beter als die van Synth Y dus ik moet X kopen.
Wederom, niet doen, tenzij je alleen de presets gaat gebruiken (wat hetzelfde is als alleen maar linksaf slaan omdat dat het enige knopje was waarvan de functie was voorgedaan door de autodealer). Met enig programmeerwerk zou je er zelf meer uit moeten krijgen dan die presets, en dan kan het zelfs zijn dat Y opeens veel beter geschikt is als X.